Kuulin sahoilla työskentelevältä, että tietyistä mitoista oli nelinkertaiset hinnat. Se on luultavasti se lenkki, joka kerää rahaa nyt.

F
Remontoin vähän kesämökillä ja kävin paikallisessa rakennustarvikeliikkeessä ja kysyin hinnan, koska tarvitsen 10 kpl OSB-levyjä. Mutta luulin myyjän pilailevan, kun hän mainitsi hinnan. Niin ei kuitenkaan ollut, joten minun on löydettävä jokin muu ratkaisu :(

• OSB-levy rakennusliikkeen verkkosivulla, koko 2500x1197x11 mm. Hinta 618,00 kr, kaupassa saatavilla 635 kappaletta.
Veneen sisustusmateriaalit vaikuttavat olevan samassa hinnassa kuin muutama vuosi sitten, jos tämä jatkuu, mahonki tulee pian halvemmaksi kuin mänty :D

• Mahonkiviilun pinta ja hintataulukko, jossa näkyy eri kokoisten viilujen hinnat ja mitat veneen sisustamiseen.
  • Tykkään
  • Haha
ch75 ja 7 muuta
  • Laddar…
Koolaus 1x2" (25x48) on nyt hinnoiteltu 10kr/m, vielä vuonna 2016 samalla hinnalla saattoi ostaa 2x4.

• Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Kävin Beijerissä viime viikolla ja ostin ikkunalistat pieneen laajennukseen, 28x95 mänty. Latasin 12 kpl 4,8 m lankkuja kattotelineeseen, mutta olin saada halvauksen kassalla. 67,20 kr/metri antoi kohtuullisen hinnan 3870 kr! Vaikka hinta olikin alun perin yliviivattu, mutta silti..

C
S Staffan-N sanoi:
jos tämä jatkuu näin, mahonki tulee pian halvemmaksi kuin mänty :D
Ha ha - "etkö laita OSB:ta kipsilevyn taakse?" - "Ei ei, olen säästäväinen ja käytän mahonkia" :cool:

• Tykkään
  • Haha
ch75 ja 34 muuta
  • Laddar…
S Staffan-N sanoi:
Materiaalit veneiden sisustukseen näyttävät olevan saman hintaisia kuin muutama vuosi sitten, jos tämä jatkuu, mahonki saattaa pian olla halvempaa kuin mänty :D
nyt se on kylläkin koivuvaneria, mutta 2440x1220x15 maksaa yli tuhatlappusen. Paikallinen byggmax on tuplannut osb:n ja vanerin hinnan verrattuna viime vuoteen. Joka kuukauden vaihde nyt kesän aikana on tarkoittanut noin 20% korotusta. Vakiintuvatkohan nämä hinnat?

tunnen useita uusia tuotantoja, jotka ovat merkittävästi tarkistaneet laskelmiaan...

C cpalm sanoi:
Ha ha - "etkö laita OSB:tä kipsilevyn taakse?" - "Ei ei, pihistelen ja käytän mahonkia" :cool:
Rakensin juuri mahonkilevyn autotallin oven sisään, pinnalle, joka peitetään kokonaan kuparilevyllä. Lahonkestävää ja halpaa, koska tarvitsin vain neljänneslevyn. :D

Kaksi viikkoa sitten olin paikallisessa Byggmaxissa Boråsissa ja olin ostamassa vähän OSB-levyä.

Ensinnäkin heillä oli vain 900×2100×11. Se maksoi 359 kr/levy.

Toiseksi sen vieressä oli iso pino 1200×2400×12 vaneria.. joka maksoi myös 359 kr/levy!

Joo, ostin vaneria sen sijaan.

• Vau
  • Tykkään
Workingclasshero ja 4 muuta
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Rima 1x2" (25x48) on nyt merkitty hintaan 10kr/m, vielä vuonna 2016 voi ostaa 2x4 samalla rahalla
Ostin rimaa ja 45x45 viime päivinä.
Tuntuu kuin olisi raiskattu.

Täytyy olla rakentamatta enempää kuin on välttämätöntä lähiaikoina.

• Tykkään
Raskus
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Tämä on parempi valinta. Joten kun ero on pieni, valitsisin vanerin, vaikka se olisi hieman kalliimpaa.
Että vaneri on parempi kuin OSB, voin olla samaa mieltä, mutta lastulevy? Toki, se on sileämpi kuin OSB, mutta muuten?

• Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
Toivottavasti tämä merkitsee jonkinlaista nopeaa sopeutumista.

Aika iloinen, että aloitin katon korotuksen viime keväänä. Suurin osa ostoksista juuri ennen Covidia, tuli aika edulliseksi. Ostin vieläkin OSB:tä Byggmaxista ja Bauhausista alle 130:- :- toukokuussa. Nyt jäljellä on Reglar ja OSB pari sisäseinää varten. Katsotaan ehdinkö nähdä jonkin käänteen ennen kuin on ajankohtaista. Iloitsen kuitenkin siitä, että olen todennäköisesti säästänyt 200000:- verrattuna siihen, jos olisin rakentanut nyt viime vuoden sijaan :)

Dagens Industrin artikkeli: Puurakenteiden hinnat romahtavat, vuoden nousu poissa, "Se oli kupla", maininta Chicagon pörssiin liittyvästä puuterminaalihinnasta.

• Tykkään
OlleKlockare ja 1 muu
  • Laddar…
A atomlab sanoi:
Alkaa olla aika myydä ylimääräiset formplywood-levyt pois.
Mikä PÄÄOMA!!

Kallson Kallson sanoi:
Kävin tänään paikallisessa XL-rakennusliikkeessä ja ostin kaksi 45x70 (5.4m) rimaa. Löysin yhden suoran ja toinen oli viimeiseltä metriltä hieman kiero, mutta ajattelin että se on OK (en halunnut sotkea lisää kasaa). Näiden molempien rimien edullinen hinta oli 408 kr, eli melkein 40 kr/m!

Ajattelin siksi huvittaa itseäni löytämällä vieläkin pahemman esimerkin. Minun panokseni on OSB-levy Beijeriltä ja haaste foorumille on löytää jotain vielä pahempaa.
[kuva]
Tänään sitä on laskettu 25kr m² Beijerillä

T Tsdoesds sanoi:
nyt kun se on tosin koivuvaneria, mutta 2440x1220x15 maksaa yli tuhatlappia. Paikallinen byggmax on kaksinkertaistanut osb:n ja plyfan verrattuna viime vuoteen. Joka kesäkuukausivaiheessa on ollut noin 20 %:n kasvu. Mahtaakohan nämä hinnat vakiintua?

tiedän useita uudistuotantoja, jotka ovat merkittävästi tarkistaneet laskelmiaan..
Työskentelen Beijerillä ja laskimme eilen hintoja...osb laskettiin 25kr m²...mutta silti sairaat korkeat hinnat...amerikkalaiset ja kanadalaiset ostavat kaiken puutavaran...emmekä ole päässeet kiinni viime vuoden myynnistä. Siksi hinta noussut niin paljon

• Tykkään
larsbj ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.