Kallson Kallson sanoi:
Kävin paikallisessa XL-byggissä tänään ja ostin kaksi 45x70 (5.4m) rimaa. Löysin yhden suorana ja toinen oli mutkalla viimeisen metrin ajan, mutta ajattelin sen olevan OK (en halunnut sotkea bunttia enempää). Näiden molempien rimien hinta oli 408 kr, eli melkein 40 kr/m!

Ajattelin siksi huvittaa itseäni etsimällä vielä pahempaa esimerkkiä. Minun panokseni on OSB-levy Beijeriltä ja haaste forumille on ylittää tämä jollakin vielä pahemmalla.

Rakensin 17 m2 attefals-laajennuksen touko-kesäkuussa 25 m2 terassilla. Materiaalit maksoivat lähes 200000. Eli lähempänä 12000 m2. Olin onnekas, kun kullan hinta nousi kesäkuussa 30%.

• Tykkään
Lassebo
  • Laddar…
Ostin puutavaraa rakentaakseni katetun terassin verstaan taakse. Yksitoista 45x170 4,2 m, kolme liimapuupilaria 90x90 3 m, terassilautaa 34x70 ja 34x45 plus ruuveja, kaikki kyllästettyjä. 11800.- .Sain alennuksen terassilaudoista, koska ostin tabberas ja ne olivat hieman vääntyneitä. Se tekee noin 983kr/m2. Karl Hedinillä nainen pyyteli anteeksi varmaan kymmenen kertaa maksun yhteydessä. Nyt emmin mennä ostamaan ne neljä puuttuvaa palaa, jotta voisin naulata koko kannen valmiiksi...

T Ejmelie sanoi:
Raakapontti on melkein yhtä kallista :(
[kuva]

Picka minulla on jo valmiina :cool:
[kuva]
mitä maksaa tavallinen kattorakennuspaneeli ? eli lauta ?

Näyttää siltä, että OSB:n hinta laskee nyt?

OSB-levyjen hinnat Bauhaus-verkkosivulla, 11x897x2500mm hintaan 299 kr ja 11x1197x2500mm hintaan 379 kr.

• Tykkään
Morpal
  • Laddar…
Snailman
S skaraborgsfakir sanoi:
mitä tavallinen takråspont maksaa? alltså lankku?
Byggmax veloittaa 9,95 metri 17*95, tarvitaan 11,4 metriä per neliömetri. Minulla on raakalauta kipsin alla talossani (siksi en koskaan tule valmiiksi ;)) Se on tullut 2kr kalliimmaksi viimeisen puolen vuoden aikana (mahdollisesti 3kr?)

Mutta 20*95 maksaa 10,95 per metri, joten ero on vain yksi kruunu metri välillä 17 ja 20, aiemmin ero oli vähintään 2 kr metri niiden välillä.

Joten 17mm raakalauta on nykyään halvempi neliömetri kuin osb.

Minulla on muutama osb levy varastossa, jotka laitan ikkunanpieliin ja ostin ne Cheapyltä, kun se oli olemassa, hintaan 105kr kappale 1,20*2,40.

Viimeksi muokattu:
Xl bygg kungsbacka...

• Osb-levyhyllyn hintalappu, joka näyttää hinnaksi 744,80 kruunua kappaleelta ja 248,27 kruunua per neliömetri.
richardtenggren
Nyt tuntuu harmittavalta, että sain kotiin 1,5 pakettia 2500 OSB-levyjä sen sijaan, että olisin saanut 2400 :p
Onneksi ne olivat halpoja, kun ne hankittiin :)
On kyllä pitänyt katkaista pois aika paljon :p

K kallabaz sanoi:
Xl bygg kungsbacka...
Suurkaupunkihinnat.

JLyck JLyck sanoi:
Suuren kaupungin hinnat.
Joo, tuntuu vähän oudolta, kun parketti, jonka laitan, maksaa vähemmän per neliömetri.

• Haha
  • Tykkään
Aser ja 1 muu
  • Laddar…
Kaikki koronatoimet ympäri maailmaa sekä se, että USA:lla on uusi presidentti, jonka oli pakko luvata 1000 mrd dollaria, aiheuttavat inflaation kiihtymistä. Sen jälkeen tulee korko. Ei paljonkaan rakenneta korolla 3-4 %, joten kysyntä laskee, mutta metsää on pakko sahata, mikä johtaa ylijäämään ja laskeviin hintoihin.

1,65 euroa metri sahatusta 2x4 vankant paikallisessa maatalouskaupassa, rakennan varaston sillä mitalla niin paljon kuin voin.

Täysin hullut hinnat erityisesti OSB-levyllä aiheuttivat sen, että päätin olla rakentamatta tänä vuonna sitä, mitä olin suunnitellut. Toivottavasti hinnat laskevat ensi vuoteen mennessä hieman kohtuullisemmalle tasolle, jotta ei tarvitse ryöstää pankkia rakentaakseen pumppuhuonetta hieman :)

Minulla on tuttu, joka aikoi viime kesänä rakentaa uuden talon rankarakenteena. Hinnat nousivat ja hän ei saanut edes tarjousta monista puutavaroista. Ei ollut edes varmaa, että hän saisi puutavaran sovittuun aikaan. Hän joutui laittamaan projektin jäihin. Kun kirvesmiehet maksavat 600:-/tunti eikä ole puutavaraa, jolla työskennellä, ja puutavaran hinnat ovat nousseet x2 tai x3, se ei vain ole mahdollista. Nyt hän tutkii mahdollisuutta rakentaa kevytbetonista ja ostaa sen Baltiasta tai Puolasta. Sama valmistaja. Kuljetus ei ole pelottava kustannus. Nykyisillä markkinoilla ei ole mahdollista suunnitella taloa rankarakenteena. Kevytbetoni on yleisin materiaali Euroopassa eikä se ole herkkä USA:n suhdanteille. Sillä on myös monia muita etuja.

S steve5432 sanoi:
Ymmärrän, että sahalaitokset myyvät korkeimman tarjouksen tehneelle, ja että näitä on esimerkiksi USA:ssa, missä maksetaan hulluja hintoja puutavarasta. Minulla on kuitenkin vaikeuksia ymmärtää, ettei ole mitään mekanismia, joka varmistaisi, että kotimainen tarve täytetään ensin, mutta se on tietysti mahdotonta markkinataloudessa, silloin pitäisi olla puoli-markkinatalous kuten Kiinassa... missä hallitus olisi nähnyt, että kotimaiset projektit olisivat etusijalla, riippumatta siitä, mitä valmistajat olisivat saaneet ulkomailta.

Joka tapauksessa olen saanut itselleni ajattelemisen aihetta...

/S
Niitä on eräässä määrin muodossa tulleja maiden/mantereiden välillä. Ne ovat tarkoitettu suojelemaan kotimaan markkinoita. Vapaakauppasopimukset eivät ole selvästi edullisia kaikille maille.

Mietin mitä vakuutusyhtiö sanoo siitä, että ajaa ympäriinsä varkaalle kelpaavan omaisuuden kanssa, joka ei ole lukittuna:crysmile:

• Auto, jonka katolla on oranssein hihnaliinoin kiinnitetty puutavara, taustalla keltainen tiilirakennus.
  • Tykkään
  • Haha
guggen ja 10 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.