Oldboy Oldboy sanoi:
Eikö se ole rossipohja?
Jos talossa on ryömintätila, tämä tarkoittaa yleensä, että kyseessä on ilmatilalla (= ryömintätila/ryömintäkorkeus) varustettu rossipohja, ennen kuin tulee maa vastaan. En voi kuvitella, että eristeet ja puupalkeilla varustettu rakenne olisi laitettu suoraan maaperän päälle.

Jos kyseessä on normaali rossipohja ryömintätilalla, eristämistä voidaan tehdä rossipohjan alla, missä putket kulkevat, eristämiseksi alhaalta tulevalta kylmyydeltä. Kuten aiemmin mainittiin, eristettä ei tulisi asettaa yläpuolelle.

Perusongelma on se, että pieniä jyrsijöitä pääsee rossipohjaan ja ne ovat murskanneet putkien alapuolella olevaa eristettä, jolloin kylmä pääsee läpi, ja luoneet tuulitunneleita, joista tulee arktista kylmyyttä eristyksen läpi.

Kun otetaan huomioon, että rossipohjassa on jyrsijöitä, eikä jätekaapissa ole tiiviitä lattioita - eikö teillä ole ongelmia pieneläinten kanssa sisätiloissa? Siinä tapauksessa teillä tulee olemaan ongelmia, jos jätekaapin ovet jätetään auki.

On aika etsiä ryömintätilan luukkua.

Hyvää metsästystä.
Ei ole luukkua ryömintätilaan. Joten etsimisellä ei ole paljon järkeä.
Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia hiiristä, jotka juoksentelevat asunnossa. Se oli putkimiehen käynnin aikana, kun havaitsimme hiiren jätöksiä eristyksessä, jossa putket sijaitsevat. Ei ole koskaan ollut hiiren jätöksiä missään muualla asunnossa. Olen myös yllättynyt tästä tosiasiasta. En ole myöskään koskaan nähnyt yhtäkään hiirtä. Olen tuskin kuullut mitään. Näyttäisi siltä, että ne pysyttelevät paikoissa, joissa niitä ei voi nähdä.

Juuri niin. Hiiret tekevät pieniä käytäviä eristyksessä, joten kylmä tuulee läpi. Näyttää olevan toivotonta päästä eroon näistä pienistä kutsumattomista vieraista:( Minulle on kerrottu, että minun on vaikea päästä niistä pysyvästi eroon. Ne pääsevät joka paikkaan. Näyttää siltä, että ei ole merkitystä, kuinka paljon yrittää tiivistää. Kaikilla taloilla on ongelmia vierailevien hiirien kanssa.....:cry:

Kuulostaa todellakin ikävältä. En pidä kissoista, mutta loppujen lopuksi minun täytyy varmaankin hankkia sellainen...:devilish:

P
Husköpare 8 Husköpare 8 sanoi:
että kaikissa taloissa on ongelmia vierailevien hiirien kanssa.....:cry:

Kuulostaa todella tylsältä. Inhoan kissoja, mutta lopulta minun täytyy ehkä hankkia yksi kuitenkin....:devilish:
Kissat ovat erittäin kauniita eläimiä :love:

Kun muutimme mökkiimme, kissat muuttuivat yhtäkkiä todella lihaviksi eikä ne syöneet juuri lainkaan sisällä ensimmäisenä vuonna :oops:

Kun sitten remontoimme, näimme kuinka paljon hiiriä oli ollut lattian alla! Katson, jos löydän jonkin kuvan..

Trossitilan eristeitä ja roskaa, jotka osoittavat, että hiiret ovat pesineet paikassa. On havaittavissa revittyä materiaalia ja jyrsittyjä papereita. Trossipohja näkyvissä remontin yhteydessä, eristysvillan ja lankkujen välissä hiirien jälkiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Erik_Hansson sanoi:
Kissat ovat erittäin hienoja eläimiä :love:

Kun muutimme mökillemme, kissoista tuli yhtäkkiä erittäin pulleita eivätkä ne syöneet tuskin lainkaan sisällä ensimmäisenä vuonna :oops:

Kun sitten teimme remontin, näimme kuinka paljon hiiriä oli trossibottenissa! Katsotaan, jos löydän jonkin kuvan...

[kuva] [kuva]
Oj. Kylläpä siellä on ollut hiirillä kunnon juhlat. Onnistuvatko kissat hävittämään kaikki hiiret, joten pääsitte niistä eroon pysyvästi?
Olisihan se todella mukavaa siinä tapauksessa.

Kun olin lapsi, isoäidillä oli ihana kissa, johon solmin vahvoja siteitä. Hän oli erittäin erityinen, ja siitä luotiin hyvä perusta sille, että pidän kissoista myös aikuisena.

Mutta valitettavasti vertasin kaikkia kissoja tähän herraan, joten aloin lopulta ajatella, että kaikki kissat olivat kuin hän. Ja tuosta harhakuvasta heräsin nopeasti, kun en löytänyt lainkaan kissaa, joka oli kuin isoäidillä.:rolleyes:

Kuten sanottu, olisi mielenkiintoista tietää, pääsittekö eroon kaikista hiiristä sitten, kun kissat söivät ne?:devilish:

Ei voi päästä eroon hiiristä pysyvästi. Ne ovat luonnossa ja hakeutuvat taloihin kylmän tullessa. Mutta voi oppia, mistä ne tulevat sisään, vaikka tiivistäisi paikat, ja sitten laittaa ansoja. Ei ole monta paikkaa, mistä ne meillä tulevat, mutta laitamme ansoja lähelle ja se on aina jackpot. Hiiret eivät ole yhtä älykkäitä kuin rotat.

P
Kyllä, ei enää hiiriä näkyvissä talossa. Mutta olen varma, että ne palaavat, jos kissat katoavat, vaikka olenkin tiivistänyt huolellisesti ympäriinsä.

• Tykkään
Husköpare 8
  • Laddar…
Hyvin usein ne tulevat sisään katon kautta. Ne tykkäävät asua kattotiilien alla. Me emme myöskään ole valmiita siihen, että ne tulevat sillä tavalla. Modernit budjettikatot ilman raakaponttia ovat pahimpia.

• Tykkään
Oldboy
  • Laddar…
Erik_Hansson sanoi:
Joo, ei enää hiiriä talon näkösällä. Mutta olen varma, että ne tulevat takaisin jos kissat katoavat, vaikka olen tiivistänyt huolellisesti ympäriinsä.
Saanko kysyä, mitä materiaalia olette käyttäneet tiivistykseen?

J justusandersson sanoi:
Hyvin usein ne tulevat sisään katon kautta. Ne pitävät asumisesta kattotiilien alla. Emme myöskään ole valmiita siihen, että ne tulevat sitä kautta. Modernit budjettikatot ilman raakaponttia ovat pahimpia.
Minulla ei ole moderni katto, joten sittenhän niiden ei pitäisi tulla minun talooni sitä kautta:p

P
Husköpare 8 Husköpare 8 sanoi:
Saanko kysyä, millä materiaalilla olette tiivistäneet?
Kaikki suuremmat raot uudella puulla. Muut raot MS Polymer/Multibondilla. Itse eristeen vaihdoimme uuteen lasivillaan.

Hiirinauhaa ja vastaavaa voi tarvita ulkovuorauksen ja tuulensuojapaperin väliin. Meillä ei ole sitä.

Erik_Hansson sanoi:
Kaikki suuremmat raot uudella puulla. Muut raot MS Polymer/Multibond. Varsinainen eriste vaihdettiin uuteen lasivillaan.

Hiirinauha ja vastaavaa voi olla tarpeen ulkovuoren ja tuulensuojalevyn väliin. Meillä ei ole sitä.
Ja lasivilla asetettiin perustusta vasten? Ulkovuori on siis seinät? Puretaan siis koko seinä/seinä, jotta saadaan hiiritiiviiksi? Lasivillaa myös seinissä?
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta aloittelijana haluan tietää kaiken tästä:D

Sinun kannattaa ottaa selvää lisää puutalojen rakenteesta. Yksinkertaistetusti sen pitäisi näyttää tältä alhaalta ylös:
- maa
- ryömintätila muutama dm
- ala-aluslattia 1 tuuman paksuja lautoja
- lattianiskat 6-7 tuumaa korkeita ja 2 tuumaa leveitä (yksi näistä näkyy kuvassasi) eristyksen kanssa välissä
- alakerran lattia 1 1/4 tuuman paksuja lautoja tai 22 mm lastulevy
- lattian pintakerros

Vesiputkien tulisi sijaita mahdollisimman korkealla eristyksessä, jotta ne eivät joutuisi kylmälle puolelle.

m201_3d_1138px_utansiffror_0.gif

• Tykkään
Husköpare 8
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Sinun kannattaa perehtyä hieman enemmän siihen, miten puutalot on rakennettu.
Yksinkertaistettuna sen pitäisi näyttää tältä alhaalta ylöspäin:
- maa
- ryömintätila muutama dm
- pohjalaudoitus 1 tuuman paksuisista laudoista
- lattianiskat 6-7 tuumaa korkeat ja 2 tuumaa leveät (sellainen näkyy kuvassasi) eristeen kanssa
- alapohja 1 1/4 tuuman paksuisista laudoista tai 22 mm lastulevy
- lattian pintakerros

Vesiputket pitäisi sijoittaa eristeessä mahdollisimman ylös, jotta ne eivät päädy kylmälle puolelle.

[bild]
Kiitos vastauksesta sekä kuvasta.
Luin ja näen, että vesiputkeni ovat oikein sijoitettu tiskialtaan alla. Putket ovat tosiaan kuten kirjoitat korkealla eristeessä. Paitsi tässä kohdassa, missä putket ovat puupalkkia eli "lattianiskaa" vasten.

Erik_Hansson sanoi:
Träguidenissa on melko paljon tietoa taloista tästä asiasta

[linkki]
[linkki][kuva]

[linkki]
[kuva]
Kiitos paljon linkistä tälle sivustolle Träguiden. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa minulle aloittelijana luettavaksi.
Näin muun muassa, että siellä sanottiin, että perustuksiin pitäisi olla tarkastusluukku. Sellaista ei ole talossani. Täytyy kai sahata sellainen tulevaisuudessa.

Kiitos vielä kerran linkistä. :D

V vectrex sanoi:
En usko, että on olemassa mitään idioottivarmoja reseptejä. Minne putket menevät? Parasta on varmistaa, että hiiret eivät pääse putkien kulkureitille. Kuulostaa vähän oudolta eristää putkia, normaalisti putket vedetään eristyksen lämpimälle puolelle seinässä tai lattiassa, eikä putkilla ole omaa eristystä. Jos putket kulkevat kylmän tilan läpi, ne jäätyvät eristyksestä huolimatta, eristys vain pidentää aikaa ennen kuin ne jäätyvät.
Jos putket kulkevat kylmän tilan läpi esimerkiksi 20 cm:n verran, voi eristää ehkä noin 40 cm:n halkaisijalta, joten ne eivät jäädy, koska molemmilla puolilla on lämpimät tilat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.