T tompaah7503 sanoi:
Sinun täytyy ymmärtää yksi asia, ja se on, ettei ole olemassa eristystä, joka auttaisi, jos ei samalla tuoteta lämpöä jollain tavalla. Jos putkesi kulkevat siten, että ne eivät saa lämpöä mistään, esimerkiksi lämpövuodosta talostasi, ne lopulta jäätyvät, jos vesi seisoo paikallaan, vaikka ne olisivat eristettyjä. Eristys hidastaa kylmyyttä, mutta se ei tuota lämpöä.
Kiitos vastauksestasi. Tällaisia asioita tarvitsen kuulla.:D Ok, minun täytyy tuottaa lämpöä jollain tavalla. Miten teen tämän? Ajattelin aikaisemmin ehdotettua lämpökaapelia. Eikö ole riski, että hiiret nauttivat siitä täysin, joten minun täytyy ostaa uusi tulevaisuudessa?

Näet vain pieniä osia asennuksestasi, etkä koko kokonaisuutta. Mutta ainakin niissä kuvissa, jotka olet laittanut esille, olisin yrittänyt olla laittamatta eristystä yläpuolelle putkien, vaan tiivistää vain alaspäin.
Tällä tavalla putket lämpenevät talon hukka- ja lämpövuodosta, jos ne ovat ylöspäin paljastettuina. Alaspäin on sitä tärkeämpää, että tiivistät kunnolla, myös vedottomuuden osalta, jos jostain vetää. Voit käyttää olemassa olevaa eristystä ja jakaa sitä hieman uudelleen.

Husköpare 8 Husköpare 8 sanoi:
Kaikki vesi jäätyi. Vain kylmävesi keittiössä toimi, kun kutsuin putkimiehen. Putket ovat varmaan kupariputkia? Olen lisännyt kaksi kuvaa, jotta näette miltä se näyttää sekä keittiössä että huoneessa, jossa wc on.
Joku sanoi täällä, että kun eristää perustusta vasten, ei pitäisi käyttää mineraalivillaa/kivivillaa?

Talo on puurakenteinen 30-luvulta. Norrland.
Kaikki vesi jäätyi? Mistä tiedät sen. Riittää, että on pieni jääpato yhdellä ainoalla kohdalla tulovedessä, niin et voi käyttää vettä missään, ei kylmää eikä lämmintä.

Koska pystyt käyttämään kylmää vettä keittiössä, tulo vesi ei ole jäätynyt, vaan myöhemmin ketjussa. Nyt tiedämme, että lämmin vesi on jäätynyt jossain, todennäköisesti heti lämminvesivaraajan jälkeen, koska lämmin vesi ei toiminut missään (teoreettisesti se voi tietysti olla jäätynyt useissa paikoissa, mutta sitä ei voi tietää nyt). Lisäksi wc:n kylmävesi on jäätynyt. Sinun on selvitettävä, missä jäätyminen tapahtuu ja korjattava siellä, tai vaihtoehtoisesti korjattava putket koko pituudeltaan. Kyse on siitä, että eristetään kylmää vastaan, parasta on, jos putket kulkevat mahdollisimman lähellä lämmintä puolta ja mahdollisimman paljon eristystä kylmää puolta vastaan, lämpimän puolen puolelle ei pitäisi eristää putkia, se voi pahimmassa tapauksessa tehdä tilanteesta nykyistä huonomman.

• Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 sanoi:
Näet vain pieniä paloja asennuksestasi eikä mitään kokonaisuutta. Mutta ainakin niissä kuvissa, joita olet ladannut, olisin yrittänyt olla asentamatta eristystä putkien yläpuolelle, vaan vain tiivistämään alaspäin.
Näin putket lämpenevät talosta tulevasta hukkalämmöstä, jos ne ovat ylhäältä auki. Alaspäin on sitäkin tärkeämpää, että tiivistät kunnolla ja myös vedonestoon, jos jostain vetää. Voit käyttää olemassa olevaa eristettä ja jakaa sen uudelleen.
Ongelma on tämä, että jos aion tiivistää alaspäin, putkien alapuolelle, niin se on vaikeaa. Putket ovat suoraan kylmää maata vasten, joten on vaikea päästä tiivistämään perustusta vastaan. Miten tässä tapauksessa toimitaan? Ei ihme, että putket jäätyivät, kun ne ovat niin suoraan maata vasten. Ja koska minulla on keittiökaappi kiinni, tulee kylmä pesualtaan alle. Sitten minun on pidettävä keittiökaappi aina auki, jotta talon lämpö pääsee pesualtaan alle. Näin voin saada lämpöä keittiökaappiin, mutta ei ole kovin kivaa pitää kaappia auki, kun tuo kotiin vieraita esim.:D

Joten minun ei tarvitse vaihtaa eristettä? Joku sanoi täällä aiemmin, että se eristystyyppi, joka minulla on, ei saisi olla suoraan perustusta vasten, koska se imee kosteutta?:thinking:

mistä maa koostuu? jos se ei ole kallio niin eikö voi vain kaivaa vähän ja sitten laittaa sopivaa eristystä alle?

V vectrex sanoi:
Kaikki vesi jäätyi? Mistä tiedät sen. Riittää, että pienikin jäätynyt kohta on jossain sisään tulevassa vedessä, etkä pysty huuhtelemaan vettä missään, ei kylmää eikä kuumaa.

Koska pystyit huuhtomaan kylmää vettä keittiössä, sisään tuleva vesi ei ole jäätynyt vaan se on myöhemmin ketjussa. Tiedämme nyt, että kuumavesi on jäätynyt jossain, luultavasti pian boilerin jälkeen, koska kuuma vesi ei toiminut missään (teoreettisesti se voi olla jäätynyt useammassa paikassa haarautumisen jälkeen, mutta sitä ei voi tietää juuri nyt). Lisäksi WC:n kylmävesi on jäätynyt. Sinun täytyy selvittää, missä jäätyminen tapahtuu ja korjata se, tai vaihtoehtoisesti korjata putket koko pituudeltaan. Kyse on siitä, että sinun tulee eristää kylmältä, parasta on, jos putket kulkevat mahdollisimman lähellä lämmintä puolta ja mahdollisimman paljon eristystä kylmää puolta vasten, lämmintä puolta vastaan ei pitäisi eristää, se voi pahentaa tilannetta.
Putkiasentaja sanoi, että vesi jäätyi heti boilerin jälkeen olevassa T-liitoksessa, joka on perustusta vasten. Joten saatat olla oikeassa. Ilmeisesti oli kaksi jäätynyttä kohtaa. T-liitoksessa ja toinen oli keittiökaapissa olevassa putkessa maan tasolla.

Kuten kirjoitin "tompaah7503":lle, miten saan eristyksen putkien alle, kun ne ovat suoraan maan päällä?

Mitä tulee hiiriin, suosittelisin, että kierrät talosi ympäri ja tiivistät kaikki pienet reiät, jotka voivat olla perustuksessa esim. estääksesi niitä pääsemästä sisään aluksi.

• Tykkään
Immobil
  • Laddar…
major_tom major_tom sanoi:
mistä maaperä koostuu? jos se ei ole kallio, eikö se ole vain kaivettava vähän ja sitten asetettava sopiva eriste alle?
Eräässä paikassa keittiökaapissa on jonkinlainen puulista. Se on todella tiukasti kiinni, eikä liiku. Lähetän mukaan kuvan.

• Kuvassa näkyy kevyesti valaiseva taskulamppu, puulista ja putkia keittiön kaapin sisällä.
mikä on palkin alla? eli se mitä kutsut "trälist"

• Tykkään
tompaah7503
  • Laddar…
major_tom major_tom sanoi:
mitä on palkin alla? siis se, mitä kutsut "trälist"
Se on puupalkki, johon on sahattu tilaa putkille, siltä se näyttää. Nostin vähän eristystä ja löysin pitkän syvän reiän suoraan alas. Mutta se näyttää olevan puuta aivan alas asti. Täytyy poistaa kaikki villa ja katsoa, kuinka syvälle reikä menee. Lähetän kuvan, jossa käännän niin, että näette, että se on puupalkki alas asti.

• Puupalkkiin tehdyt leikkaukset putkia varten eristyksen alla. Syvä reikä palkissa, jonka sisäpuoli näkyy osittain.
Minun täytyy syventyä tähän, kunhan olen ostanut kunnon hanskat. Juuri nyt minulla ei ole halua kaivaa enempää tässä asiassa.
Kaappi saa olla auki toistaiseksi, joten tartun tähän myöhemmin. Olen hieman ujo, joten en ole uskaltanut kaivaa tähän ennen. :D

Mutta nyt olen todella utelias näkemään, kuinka syvälle voisin päästä eristyksen alle, ja minkälainen maaperä siellä on.
Jatkuu... :cool:

Husköpare 8 Husköpare 8 sanoi:
Putket ovat suoraan kylmällä maalla, joten on vaikea päästä tiivistämään perustusta vastaan.
Missä kohdassa putket ovat maanpintaa vasten? Alas ryömintätilassa?

useless useless sanoi:
Missä putket ovat maan pinnalla? Alhaalla ryömintätilassa?
Huomaan nyt, että en ole tottunut ilmaisemaan itseäni rakennustilanteissa, koska olen tällainen aloittelija tässä haha. Pahoittelen, jos ilmaisen itseäni epäselvästi.

Luulin, että putket olivat maan pinnalla koko matkan, koska putket ovat puupalkeilla yhdessä kohtaa. Mutta sitten kun "major_tom" kysyi, mitä putkien alla on, sain syyn ottaa pois villaa toisesta kohtaa katsoakseni. Huomasin silloin, että siellä on syvä reikä suoraan alaspäin.

Tässä tilanteessa päätin, että minun täytyy tutkia tätä joku toinen kerta, koska tutkia tätä ilman kunnollisia rakennusvaatteita ei tunnu hyvältä idealta.

Toivottavasti olin nyt selkeämpi:rofl:

Eikö se ole Rossipohja?
Jos talossa on ryömintätila, tarkoitetaan yleensä, että se on Rossipohja ilmatilalla (=ryömintätila/ryömintäkorkeus) alapuolella, ennen kuin maa alkaa. En voi kuvitella, että eristys ja puupalkisto on asetettu suoraan maahan.

Siinä määrin kuin se on tavallinen Rossipohja ryömintätilalla, voidaan eristää Rossipohjan alla, missä putket kulkevat, eristämään niitä alhaalta tulevalta kylmyydeltä. Sitten, kuten aiemmin mainittiin, ei tulisi asettaa eristystä yläpuolelle.

Perusongelma on, että pienet jyrsijät pääsevät Rossipohjaan ja ovat jauhanneet eristeitä putkien alta, jotta kylmä pääsee läpi, ja luoneet tuulitunneleita polaariselle kylmyydelle raastaakseen eristyksen läpi.

Kun otetaan huomioon, että pienet jyrsijät ovat Rossipohjassa, ja että jätekaapissa ei ole tiivistä lattiaa - eikö teillä ole ongelmia pienten elävien kanssa sisällä? Siinä tapauksessa saatte kohdata ongelmia, jos jätekaapin ovet jätetään avoimiksi.

On aika alkaa etsiä luukkua ryömintätilaan.

Hyvää metsästystä.

useless useless sanoi:
Missä putket sijaitsevat maata vasten? Alhaalla ryömintätilassa?
Ylhäällä ryömintätilan yläpuolella sitten, koska siinä on reikä suoraan alas... Mutta yhdessä paikassa putket ovat suoraan puupalkin päällä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.