27 591 lukukertaa ·
83 vastausta
28k lukukertaa
83 vastausta
"Eristetäänkö väliseinät, kun rakennetaan uutta nykyään"???
F
Fideliox
Talon omistaja
· Skåne
· 2 955 viestiä
Fideliox
Talon omistaja
- Skåne
- 2 955 viestiä
Ei kai halua liian tiiviitä ovia? Riippuu vähän ilmanvaihdosta ehkä.M mojjen sanoi:
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 221 viestiä
Oman kokemukseni mukaan (arkkitehtina) on asunto-osakeyhtiöissä usein yksinkertainen kipsilevy ilman eristystä. Vuokra-asunnoissa usein kaksinkertainen kipsilevy tai eristys. Olen suunnitellut vuokra-asuntoja eristyksellä/OSB/kipsilevyllä yksinkertaisimmaksi seinäksi. Mutta tämä on rakennuttajan päätettävissä ja vaihtelee vuokranantajien ja toisinaan rakennusten välillä. Vuokranantajat huomioivat usein todellisuuden enemmän kuin asunto-osakeyhtiöt, koska heidän vastuullaan on ylläpito. Yksinkertainen kipsilevy aiheuttaa ongelmia vuokranantajalle, koska se menee helposti rikki.
Ei ole olemassa mitään äänivaatimuksia esimerkiksi makuuhuoneiden seinille asunnossa.
Ei ole olemassa mitään äänivaatimuksia esimerkiksi makuuhuoneiden seinille asunnossa.
Monitoimitalojen suunnittelussa olen arkkitehtina aina saanut toimeksiantajalta (urakoitsijalta) ohjeet piirtää eristeet vain sellaisiin seiniin, joissa se on ehdottoman välttämätöntä - jotta vältetään turhia kustannuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että erityisesti projektin akustikko kertoo minulle, mitkä väliseinät tarvitsevat eristystä täyttääkseen erityiset äänivaatimukset. Tulos on, että suurimmasta osasta väliseinistä puuttuu eristys.
M mats_lindqvist sanoi:
Se on nopea voitto ja tuotto, joka ratkaisee uusissa rakennuksissa nykyisin. Valitettavasti se on totuus! Teräsrangat ja kipsilevyt, rakentaminen käy uskomattoman nopeasti. Kulje ympäriinsä ja katso myös kaikki saumaus, jossa listat eivät oikein sovi "massa-katkaisun" mittojen mukaanM mats_lindqvist sanoi:Olen juuri muuttamassa vuokra-asuntoon aivan uudessa talossa. Kun koputan varovasti sisäseiniin, jotka ovat levytetty, ne kaikuvat ontosti. Testaan soittamalla jotain kännykällä, jätän sen huoneeseen, menen ulos huoneesta, suljen oven ja totean, että äänieristys on olematon.
Lähetän sähköpostia vuokranantajan edustajalle (joka kuvitttelen on tilaaja tässä aivan uudessa rakennuksessa) ja huomautan tästä ja henkilö vastaa, että "sisäseiniä ei eristetä, kun rakennetaan uutta nykyään".
Pitääkö tämä paikkaansa?
Yst.terv.
Riippuu siitä, miten ilmanvaihto on tehty. Minulla on tuloilma huoneen takaosassa ja poistoilma oven luona. Silloin voi olla tiivis. Mutta muuten vähemmän onnistunut. Silloin tarvitaan ääntä vaimentava ylätuuletusventtiili. On monia vaihtoehtoja.F Fideliox sanoi:
Tismalleen minun ajatus, sen ei voi/tule olla kovinkaan kallista. Ei ehkä tarvitse eristää kaikkialle, minun tapauksessani on oikeastaan vain yksi seinä kriittinen, yhden makuuhuoneen ja olohuoneen välinen. Muut sisäseinät rajoittuvat kylpyhuoneeseen, vaatehuoneeseen tai ovat melkein kokonaan kaappien peitossa.S SueCia sanoi:
Ei ole harvinaista, että jollain on työ säästää rahaa. Epäilen, että kyseinen henkilö harvoin kannustetaan tekemään kompromisseja, vaan päinvastoin palkitaan pelkästään säästöstä. Monissa tilaajaorganisaatioissa puuttuu myös henkilö, jolla on todellista osaamista ja kokonaiskuvaa sekä käytännön että taloudellisista asioista. Joten siellä istuu paljon ihmisiä työkuvauksineen tekemässä omia töitään. Tämän seurauksen on valtava ja yksinkertainen kipsilevy voi todellakin olla pikkujuttu. Tilaajille tämä on täysin kunnossa, koska se tuo enemmän rahaa. Rakennettu lopputulos on sillä markkinalla, joka on ollut olemassa, erittäin toissijainen kysymys. Perheyritykset voivat olla hieman parempia, koska mukana on jossain määrin läsnä oleva henkilö, joka päättää kokonaisuudesta.M mats_lindqvist sanoi:
Viimeksi muokattu:
Standar teräskehys 70 mm ja yksinkertainen kipsilevy antaa ääneneristyksen noin 30 dB. Kaksoiskipsi tai 45 mm mineraalivilla antaa noin 5 dB lisää eristystä. Mineraalivilla on luultavasti erittäin harvinaista laittaa tavalliseen makuuhuoneen seinään. Joten voit mitata seinän paksuuden. Jos se on 95 mm, se on todennäköisesti vain yksinkertainen kipsilevy ja jos se on 120 mm, se on kaksoiskipsi. Vähän heikkoa rakentaa vain yksinkertaisella kipsilevyllä minun mielestäni.
Kehykset ovat normaalisti cc 600, joten jälkikäteen täyttäminen millä tahansa aiheuttaisi helvetin paljon reikiä eikä ole luultavasti järkevä vaihtoehto (helpompi ja halvempi laittaa toinen kerros kipsilevyä).
Täällä on esimerkkejä monista erilaisista seinistä, joita käytetään normaalisti erilaisissa projekteissa https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Sekä eri ääniluokille (ei sisällä asuntoa kuten sanottu) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
Kehykset ovat normaalisti cc 600, joten jälkikäteen täyttäminen millä tahansa aiheuttaisi helvetin paljon reikiä eikä ole luultavasti järkevä vaihtoehto (helpompi ja halvempi laittaa toinen kerros kipsilevyä).
Täällä on esimerkkejä monista erilaisista seinistä, joita käytetään normaalisti erilaisissa projekteissa https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare
Sekä eri ääniluokille (ei sisällä asuntoa kuten sanottu) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar
S
SueCia
Elektroniikkahullu
· Dalarna
· 5 294 viestiä
SueCia
Elektroniikkahullu
- Dalarna
- 5 294 viestiä
Oli pakko tarkistaa, mitä maksa eristää makuuhuoneen seinä. Lasken 6 metrin pitkälle seinälle ja 2,4 metrin katon korkeudelle. Löysin 70mm mineraalivillan Byggmaxilta hintaan 45kr/m2.S SueCia sanoi:
Materiaalikustannus: 648kr
Työkustannusta on vaikea arvioida, se vaatii enemmän logistiikkaa ja käsittelyä. Mutta pelkkänä asennuskustannuksena laskemme enintään 2 tuntia. Olisin eristänyt metrin seinää reilusti kahdessa tunnissa. Sanotaan, että kirvesmies maksaa 750kr tunnissa, mikä on myös korkea.
Se maksaa siis 2148kr enemmän. Se on tietysti rahaa, mutta kun ajattelee hyötyä, jonka se tuo mukanaan, on uskomatonta, ettei se tapahdu automaattisesti :O
Jossain takaraivossa muistelen, että pitäisi mennä ohjeammalle eristelevylle, jotta. Paras ääni eristys. Eli 70 seinässä voi 45 mm eristys olla parempi, jos se on totta, se on vieläkin halvempi.