F
M mojjen sanoi:
Kohta 2, rakojen tiivistäminen on kuitenkin helppoa. Tekee valtavan eron. Nyt kyseessä ovat todennäköisesti kevytrakenteiset ovet myös. Mutta jos haluaa panostaa, voi vaihtaa compact-oveen tai massiiviseen oveen. Maksaa 2-3000:-, helppo vaihtaa ja vaimentaa myös huomattavasti enemmän.
Ei kai halua liian tiiviitä ovia? Riippuu vähän ilmanvaihdosta ehkä.

H hapazard sanoi:
Olen myös ajatellut tätä ajatusta, mutta sen pitäisi varmaan olla raskaampi eristys kuin puhallusvilla, jotta sillä olisi suurempi vaikutus.
Puhallusvilla voisi toimia: Se, mitä halutaan välttää, on kai että seinä toimii kaiutinkotelona...

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Oman kokemukseni mukaan (arkkitehtina) on asunto-osakeyhtiöissä usein yksinkertainen kipsilevy ilman eristystä. Vuokra-asunnoissa usein kaksinkertainen kipsilevy tai eristys. Olen suunnitellut vuokra-asuntoja eristyksellä/OSB/kipsilevyllä yksinkertaisimmaksi seinäksi. Mutta tämä on rakennuttajan päätettävissä ja vaihtelee vuokranantajien ja toisinaan rakennusten välillä. Vuokranantajat huomioivat usein todellisuuden enemmän kuin asunto-osakeyhtiöt, koska heidän vastuullaan on ylläpito. Yksinkertainen kipsilevy aiheuttaa ongelmia vuokranantajalle, koska se menee helposti rikki.

Ei ole olemassa mitään äänivaatimuksia esimerkiksi makuuhuoneiden seinille asunnossa.

• Tykkään
Roger Fundin ja 6 muuta
  • Laddar…
Monitoimitalojen suunnittelussa olen arkkitehtina aina saanut toimeksiantajalta (urakoitsijalta) ohjeet piirtää eristeet vain sellaisiin seiniin, joissa se on ehdottoman välttämätöntä - jotta vältetään turhia kustannuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että erityisesti projektin akustikko kertoo minulle, mitkä väliseinät tarvitsevat eristystä täyttääkseen erityiset äänivaatimukset. Tulos on, että suurimmasta osasta väliseinistä puuttuu eristys.

• Surullinen
  • Tykkään
Roger Fundin ja 5 muuta
  • Laddar…
A
M mats_lindqvist sanoi:
vääristelen
M mats_lindqvist sanoi:
Olen juuri muuttamassa vuokra-asuntoon aivan uudessa talossa. Kun koputan varovasti sisäseiniin, jotka ovat levytetty, ne kaikuvat ontosti. Testaan soittamalla jotain kännykällä, jätän sen huoneeseen, menen ulos huoneesta, suljen oven ja totean, että äänieristys on olematon.

Lähetän sähköpostia vuokranantajan edustajalle (joka kuvitttelen on tilaaja tässä aivan uudessa rakennuksessa) ja huomautan tästä ja henkilö vastaa, että "sisäseiniä ei eristetä, kun rakennetaan uutta nykyään".

Pitääkö tämä paikkaansa?

Yst.terv.
Se on nopea voitto ja tuotto, joka ratkaisee uusissa rakennuksissa nykyisin. Valitettavasti se on totuus! Teräsrangat ja kipsilevyt, rakentaminen käy uskomattoman nopeasti. Kulje ympäriinsä ja katso myös kaikki saumaus, jossa listat eivät oikein sovi "massa-katkaisun" mittojen mukaan :)

• Tykkään
JonEkstra
  • Laddar…
F Fideliox sanoi:
Ei kai haluta liian tiiviitä ovia? Riippuu hieman ilmanvaihdosta ehkä.
Riippuu siitä, miten ilmanvaihto on tehty. Minulla on tuloilma huoneen takaosassa ja poistoilma oven luona. Silloin voi olla tiivis. Mutta muuten vähemmän onnistunut. Silloin tarvitaan ääntä vaimentava ylätuuletusventtiili. On monia vaihtoehtoja.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hans G2 sanoi:
Toisaalta kaikki vuokralaiset ajattelevat, että sähköiset pyyhekuivaimet ovat kissan perunat, joten sellaisen olet varmasti saanut.
Joo, aivan oikein.

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Kuka mittaa ja seuraa tätä uudistuotannossa?
Ei kukaan, on minun arvaukseni.

S SueCia sanoi:
Uskomaton, että rakennetaan ilman eristystä sisäseinissä, mutta se näyttää olevan yleisempää kuin että se todella olisi... :(
Joo, se on uskomaton. NIIN paljon se ei voi maksaa, ajattelen minä.

S SueCia sanoi:
Mikä oikeastaan on lisäkustannus laittaa 70mm kivivillaa makuuhuoneiden sisäseiniin? Sen ei pitäisi olla enempää kuin 3 sisäseinää, ellei pohjaratkaisu ole erikoinen.

Voiko se edes olla yli 15 000 kruunua?
Tismalleen minun ajatus, sen ei voi/tule olla kovinkaan kallista. Ei ehkä tarvitse eristää kaikkialle, minun tapauksessani on oikeastaan vain yksi seinä kriittinen, yhden makuuhuoneen ja olohuoneen välinen. Muut sisäseinät rajoittuvat kylpyhuoneeseen, vaatehuoneeseen tai ovat melkein kokonaan kaappien peitossa.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland sanoi:
Se, mitä voit tehdä, on tarkistaa BBR:n kautta, mitkä äänivaatimukset koskevat eri huoneita, on täytettävä BBR:n minimivaatimukset akustiikalle.
Tarkistan tämän, kiitos vinkistä.

M mats_lindqvist sanoi:
Joo, se on uskomatonta. Ajattelen, että NIIN paljon se ei voi maksaa.
Ei ole harvinaista, että jollain on työ säästää rahaa. Epäilen, että kyseinen henkilö harvoin kannustetaan tekemään kompromisseja, vaan päinvastoin palkitaan pelkästään säästöstä. Monissa tilaajaorganisaatioissa puuttuu myös henkilö, jolla on todellista osaamista ja kokonaiskuvaa sekä käytännön että taloudellisista asioista. Joten siellä istuu paljon ihmisiä työkuvauksineen tekemässä omia töitään. Tämän seurauksen on valtava ja yksinkertainen kipsilevy voi todellakin olla pikkujuttu. Tilaajille tämä on täysin kunnossa, koska se tuo enemmän rahaa. Rakennettu lopputulos on sillä markkinalla, joka on ollut olemassa, erittäin toissijainen kysymys. Perheyritykset voivat olla hieman parempia, koska mukana on jossain määrin läsnä oleva henkilö, joka päättää kokonaisuudesta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Jocke Best ja 2 muuta
  • Laddar…
Standar teräskehys 70 mm ja yksinkertainen kipsilevy antaa ääneneristyksen noin 30 dB. Kaksoiskipsi tai 45 mm mineraalivilla antaa noin 5 dB lisää eristystä. Mineraalivilla on luultavasti erittäin harvinaista laittaa tavalliseen makuuhuoneen seinään. Joten voit mitata seinän paksuuden. Jos se on 95 mm, se on todennäköisesti vain yksinkertainen kipsilevy ja jos se on 120 mm, se on kaksoiskipsi. Vähän heikkoa rakentaa vain yksinkertaisella kipsilevyllä minun mielestäni.

Kehykset ovat normaalisti cc 600, joten jälkikäteen täyttäminen millä tahansa aiheuttaisi helvetin paljon reikiä eikä ole luultavasti järkevä vaihtoehto (helpompi ja halvempi laittaa toinen kerros kipsilevyä).

Täällä on esimerkkejä monista erilaisista seinistä, joita käytetään normaalisti erilaisissa projekteissa https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare

Sekä eri ääniluokille (ei sisällä asuntoa kuten sanottu) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar

• Tykkään
AMR74 ja 1 muu
  • Laddar…
En jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta laita seinä uretaanivaahdolla. Palkkaa yritys, joka hoitaa tämän tuntitaksalla.

• Tykkään
mats_lindqvist ja 1 muu
  • Laddar…
S
S SueCia sanoi:
Totta, se on kyllä rahaa ihan selvästi. Joka tapauksessa, todella tyhmä asia säästää rahaa. Mieluummin muovimatto kylpyhuoneessa ja eristetyt väliseinät, kuin kaakeloitu kylpyhuone eristämättömillä väliseinillä.

Koska mielestäni näen, että kylpyhuoneissa on aina kaakeloitu uusissa rakennuksissa.
Oli pakko tarkistaa, mitä maksa eristää makuuhuoneen seinä. Lasken 6 metrin pitkälle seinälle ja 2,4 metrin katon korkeudelle. Löysin 70mm mineraalivillan Byggmaxilta hintaan 45kr/m2.

Materiaalikustannus: 648kr
Työkustannusta on vaikea arvioida, se vaatii enemmän logistiikkaa ja käsittelyä. Mutta pelkkänä asennuskustannuksena laskemme enintään 2 tuntia. Olisin eristänyt metrin seinää reilusti kahdessa tunnissa. Sanotaan, että kirvesmies maksaa 750kr tunnissa, mikä on myös korkea.

Se maksaa siis 2148kr enemmän. Se on tietysti rahaa, mutta kun ajattelee hyötyä, jonka se tuo mukanaan, on uskomatonta, ettei se tapahdu automaattisesti :O

Jossain takaraivossa muistelen, että pitäisi mennä ohjeammalle eristelevylle, jotta. Paras ääni eristys. Eli 70 seinässä voi 45 mm eristys olla parempi, jos se on totta, se on vieläkin halvempi.

• Tykkään
mats_lindqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.