Voiko EPS-betonia valaa platonmaton tai vastaavan päälle?
Minulla on tällä hetkellä talo, jossa on ryömintätila kallion päällä ja osa ryömintätilasta on muutettu kellariksi valamalla erilaisia betonilaattoja hieman eri tasoille.
Harkitsen kaikkien betonien pois piikkaamista ja platonmaton asettamista koko tilaan. Koska matto muodostaa ilmatilan, on tilaa mahdolliselle vedelle, joka etsii tiensä sisälle, virrata maton alla pitkin kalliota kohti lattiakaivoa matalimmassa kohdassa. (Kyllä, olen juuri parasta aikaa tekemässä uudelleen salaojitusta ja aion tiivistää mahdollisimman hyvin ulkopuolelta. Sekä henkselit että vyö. Sisälle etsiytyvän veden täytyy voida valua pois.)
Kosteussulun lisäksi haluan eristää maasta tulevaa kylmyyttä vastaan ja säilyttää kellaritilan.
Onhan toki mahdollista valaa EPS-betonilla suoraan kallion päälle ja asettaa matto sen päälle, mutta ajatus kosteudesta täyttyneestä laatasta, joka ei voi kuivua, häiritsee minua.
On tavallista asettaa solumuovieriste kosteussulun päälle, mutta tässä tapauksessa alusta on epätasainen eikä huonekorkeus salli sekä tasoitusta että eristystä.
Vai voisiko ajatella, että olisi jokin muu tapa ratkaista tämä?