Hei! Olen hitsannut aloittelijana (itse) pöydän rungon. Koska en ole taitava, saumoista tuli odotetusti rumia. Siksi olen suunnitellut hioa saumat, mitä olen nyt tehnyt. Hionnan jälkeen osa saumoista näyttää melkein erottuneilta, kuin palapeli (paremman kuvauksen puutteessa). Ne ovat todella tiukasti kiinni, kun yritän murtaa niitä, mutta voiko tässä olla jotain ongelmaa?
Jos tuntuu epävarmalta, niin säädä virtaa hieman ja hitsaa vielä yksi kierros. Tärkeää on, että se polttaa läpi, ei se, että sen päälle muodostuu iso makkara. Pieni kumpu on hyvä, paksu makkara voi olla ok, jos se on polttanut läpi. Ei koskaan ojaa.
Joku ammattilais-hitsaaja voi täydentää lisää.
Kiitos vastauksesta! Olen tietoinen siitä, että kuva ei ollut kovin hyvä. Koska saumat ovat kiinni, olen ajatellut että ne ovat yhdessä, mutta olen jättänyt saumaa uloimpaan "kerrokseen". Kiitos palautteesta, ehkä minun täytyy tarkistaa se vielä kerran.
Noiden saumojen pitäisi normaalisti olla hylättyjä, mutta pöydän ei tarvitse kestää enempää kuin mitä jaksat vääntää ja taivuttaa. Ehkä ne kelpaavat.
Päälle hitsaaminen ei yleensä auta. Alapuolella olevien hitsattujen osien virheet eivät sula uudelleen, joten virhe jää piiloon. Yleensä leikkaan epäonnistuneet saumat kulmahiomakoneella ja hitsaan uudelleen.
Jos kuitenkin saat tällaisen kohtuullisen tuloksen aloittelijana, mielestäni sinun tulisi jatkaa hitsaamista ja harjoitella. Luulen, että sinulla on pieni lahjakkuus tähän. Useimmat aloittelijat (mukaan lukien minä aikanaan) tappelevat yleensä vielä pahemmin.
Arvostan todella kommenttiasi ja kehuasi, sekä sen ymmärrystä, että en ole koskaan hitsannut muulla kuin MIG:llä, ja että se todellakin vaatii paljon harjoittelua tullakseen hyväksi. Se, mitä pidän hankalimpana ja mikä on "pahantekijä" erottuneiden liitosten taustalla, on syöttönopeuden ja virran välinen suhde. En ole käynyt mitään kurssia, joten aloitin ajamalla molemmat keskivaiheille, sitten säätänyt niitä hieman, kun se ei mennyt kuten halusin, esimerkiksi sylkenyt ja sihissyt, ja sitten polttanut reikiä materiaalissa, noin 1,5 mm paksussa teräksessä.
Aion taivuttaa materiaalia hieman enemmän, mutta uskon, että sen pitäisi kestää, kuten kirjoitat heimlaga. Alusta maalataan ja uskon, että se näyttää hyvältä lopussa.
Hyvä, että uskallat hitsata ja ottaa vastaan kritiikkiä!
Ota mielellään ylijäämäpalat ja koehitsaa vähän lisää.
Huonot hitsit tulevat yleensä hyvin heikoiksi, kun suurin osa materiaalista hiotaan pois.
Materiaalien väliin, jotka aiot hitsata yhteen, pitäisi jättää pieni rako.
Kun asettaa leikatun putken putkensivua vasten, putkensivussa on enemmän materiaalia ja se vaatii enemmän energiaa sulaakseen.
Tähtää silloin langalla paksumpaan/vahvempaan materiaaliosaan ja anna sen "valua" ohuempaan.
Pidän materiaalivalinnoista ja suunnittelusta, näyttää erittäin hyvältä!
Vaikeinta on oikea virranvoimakkuus ja oikea langansyöttö, mutta se tulee.
Mene ulos kokeilemaan ylijäämäpaloilla nyt ja näytä edistymisesi
Kärjen säätö on mielestäni helpointa kuunnella. Valitse jännitetaso, säätää sitten lankanopeutta hitsatessa romulevyllä. Kun se kuulostaa hyvältä, se yleensä onnistuu hyvin.
Kiitos kommenteista! Vinkki tähdätä voimakkaampaan materiaaliosaan ja antaa valua yli oli erittäin hyvä. Se on ollut tilanne, joka on ollut hankalin. Pitäisi myös kokeilla kuunnella oikeita asetuksia. Tuntuu hyvältä, että on ainakin yksi lanka, josta aloittaa eteenpäin pääsy. On turhauttavaa, kun toinen sauma on jumalainen ja seuraava suorastaan ällöttävä tietämättä miksi.
MAG-hitsaus on vaikeaa, se voi jopa näyttää todella hyvältä, mutta silti olla surkeaa.
Mikä hitsauslaite se on? Joku digitaalinen näytöllä, jotta voit nähdä jännitteen vai säätöpyörällä 1-6 tai jotain vastaavaa?
Olen itse todella huono hitsaamaan, mutta olen saanut vähän apua ammattilaisilta sekä työssä että vapaa-ajalla. Harrastelijana on helppo päätyä lyhyt- ja sumukaarihitsauksen välimaastoon. Lisäksi mig/mag on vähän petollinen, virta vaihtelee sekä ulostulon että syötön mukaan, mikä ei ole minulle itsestään selvää.
Sain ammattilaiselta vinkin, kun hitsasin putkia, kuten sinä olet tehnyt. Käännä jännitettä kunnolla ja polta pisteitä, tyypillisesti 1,5-2 sekuntia tai mitä sopii, anna jäähtyä muutama sekunti, siirrä puoli cm ja tee uudestaan jne... Saat läpikulutuksen ja lopputulos näyttää ammattimaiselta. Vie kuitenkin hieman aikaa. Hitsaa ensin ympäri, muuten se todennäköisesti vääntyy paljon.
Kokeile joitain jäännöspaloja ja yritä saada sama tulos jatkuvalla hitsauksella menemällä edestakaisin hitsauksen aikana. Se on älyttömän hauskaa, kun onnistuu, erityisesti TIG:illä (se on vähän kuin virkkaisi ja käyttäisi moottorisahaa samanaikaisesti).
Olen nähnyt huonompiakin, joten en usko, että sinun tarvitsee olla erityisen huolissasi, mutta muutenhan se on kuten sanotaan, joko sinusta tulee svetsare tai sitten slipare..... Mutta olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Magin kanssa on helpompaa pistehitsata eteenpäin, jos on kokematon. Kokeile ensin vähän jollain skräpillä mutta korkealla virralla ja pidä punainen sula liikkeellä. Silloin voi pistehitsata eteenpäin ja saada tosi hienon saumanel. Tärkeää on siis pitää sula punaisena koko ajan, jos se ehtii jäähtyä niin siitä tulee vain pisteitä niin sanotusti.
On yleensä suositeltu syöttö virranvoimakkuuden/lankahalkaisijan mukaan hitsauskoneessa. Parasta on kuitenkin harjoitella palalla romua, joka on samaa tyyppiä kuin se, joka hitsataan. Varmista myös, että se on puhdas ennen.
Toinen kysymys, etkö aio lähettää sitä kuumasinkitykseen? Vain jotta et unohda mahdollisia paineen tasausreikiä tavarassa ennen kuin pääset liian pitkälle.
Onko se ohuet seinät, jopa 1 mm, niin voit käyttää 0.6-lankaa 0.8-langan sijaan, niin koen, että saat enemmän marginaaleja ja leveämmän säätöalueen. Muuten on vain jauhettava, jauhettava, jauhettava. Ei ole paljon hauskempaa kuin hitsata