Hei!

Asun elementtitalossa, ja olen asunut niin hieman yli 2 vuotta nyt. Olen remontoinut edestakaisin, ja nyt olen alkanut lähestyä kellaria. Olen silloin alkanut miettiä pari "palkkia", jotka sijaitsevat katossa kellarissa muutamissa paikoissa. On hyvin epäselvää, miten nämä on kiinnitetty, mutta ne ovat siis kiinnitetty elementteihin, jotka toimivat välipohjana sisääntulokerrokseen. En voi nähdä nauloja tai mitään muuta, joka kiinnittää nämä. Valitettavasti minulta puuttuu myös alkuperäispiirustus sisääntulokerroksen välipohjasta.

Ensimmäinen ajatus on tietysti, että nämä ovat siellä vahvistamassa jollakin tavalla, mutta se tuntuu siltä, että ne ovat kiinnitetty melko huonosti, jotta voisivat täyttää sen tehtävän. Ne eivät lepää minkään seinän päällä, vaan loppuvat ennen seinää. Ne "roikkuvat" siis vain katossa. Lisäksi ne on jatkettu niin, että uusi pala vain jatkuu siitä, mihin ensimmäinen loppuu.

Tietääkö joku näiden tarkkaa tehtävää? Voisiko ne olla siellä vähentämässä joustoa tai jotain sellaista? Voisiko saman tehtävän saavuttaa jollain muulla hieman sirommalla tavalla? Ehkä ruuvaamalla jotain levyä koko kellarin kattoon? Onko edes mahdollista poistaa ne rikkomatta elementtejä?

Kellarin katossa näkyy poikkipalkkeja, jotka eivät nojaa seinään vaan riippuvat katossa. Taustalla pieni ikkuna ja huonetta jakava ovi. Kuvassa kellarin kattoon kiinnitetty tukipalkki, joka ei näytä olevan kiinnitettynä seinään. Pinna jatkuu ilman näkyviä kiinnitysratkaisuja. Talon kellarissa kulkeva poikkipalkki katossa, mahdollisesti tukeva rakenteita; palkki katkaistu ja jatkettu, ei tuettu seinillä.

Hieman myöhässä, mutta käsittääkseni nämä ovat tarkoitettu pitämään yhteen elementit/lokerot, joista välipohja koostuu. Näin vähennetään notkumista. Varmasti ruuvattu ylhäältä päin, kun lokerot ovat olleet paljaana lattianvaihdon yhteydessä.

B byggpetter sanoi:
Hieman myöhässä, mutta kuten olen ymmärtänyt, nämä ovat tarkoitettu pitämään elementit/laatikot yhdessä, joista välipohja koostuu. Näin vähennetään notkumista. Todennäköisesti ruuvattu ylhäältä, kun laatikot on vapautettu lattianvaihdon yhteydessä.
Aivan kuten epäilinkin siis.

Sitten voisin poistaa tämän ja kiinnittää elementit yhteen 28x70 harvalaudoilla ja sen jälkeen ruuvata sisäkatto siihen? Tietysti harvalaudoitus olisi heikompi, mutta kun sitä tulee koko kattoon + levyt päälle, niin sen pitäisi riittää, siltä se tuntuu. Vai olenko täysin hakoteillä?

Tietenkin sillä edellytyksellä, että se voidaan poistaa ilman, että mitään rikkoutuu...

Asun itse tällaisessa upeassa talossa, minulla on kunnolla epätasainen keittiön lattia (mutta ei huoju).

Jos nykyään sinulla on tasaiset lattiat ylätasolla, en herättäisi nukkuvaa karhua, vaan rakentaisin sisäkaton näiden upeiden taideteosten ympärille (koska kattokorkeus ei riitä rakentamaan niiden päälle...)

S Skyscraper sanoi:
Asun itse tällaisessa upeassa talossa, minulla on keittiön lattia epätasainen (mutta ei jousta).

Jos sinulla tällä hetkellä on tasaiset lattiat yläkerrassa, en herättäisi nukkuvaa karhua vaan rakentaisin sisäkaton näiden upeiden taideteosten ympärille (koska kattokorkeus ei riitä rakentamaan niiden päälle...)
Kyllä. Nämä talot ovat omalla tavallaan viehättäviä... ;)

Lattia yllä olevan "palkin" kohdalla, joka on saumattu, on melko suuri kumpu. Ei ole täysin mahdotonta, että kummun huippu on juuri sauman kohdalla, vähän vaikea arvioida.

Mutta kaikesta huolimatta. Ehkä viisasta, kuten sanot, rakentaa niiden ympärille (jos edes laitan siellä kellariin mitään kattoa. Ehkä vain uusi väri).

Näytä mielellään miten se mielestäsi näyttää ylhäältäpäin ”kukkulan” kanssa.

Sigurdh90 Sigurdh90 sanoi:
Näytä mielellään miltä se näyttää ylhäällä ”kukkulalla”
Näyttää voi olla vaikeaa. Mutta makuuhuoneen lattian keskellä on huippu. Riittävän suuri tuntumaan, mutta tarpeeksi pieni jotta uskalsin kokeilla laminaattilattiaa, jossa liimasin saumat jotta se kestäisi. On kestänyt hyvin reilut vuoden nyt. Jos laitan 120mm passin päälle ja painan toista puolta, se eroaa noin 10-15mm tai jotain sinne päin.

"Kukkulan" huippu kulkee pitkin elementtien saumoja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.