Olemme pian vapaa-ajan asunnon omistajia ja olemme jo käynnistäneet jälleenrakennussuunnitelmat. Talon välipohja on heikosti rakennettu (45x195, cc600, jännite 4300 mm), ja meidän on lisättävä poikkipalkki välipohjan jäykistämiseksi. Vahvistettava välipohja on olohuone ja makuuhuone.

Korkeus kerroksessa heikon välipohjan alla, joka on tuettava, on 2,60 metriä. Voin tukea uutta palkkia yhdessä pisteessä - katso piirustus. Palkin sijainti on kiinteä (pohjaratkaisun vuoksi). Palkki on 7600 mm pitkä.

Nyt kysymys kuuluu, pitäisikö valita liimapuupalkki, kerto vai teräspalkki - mikä on taloudellisin, yksinkertaisin, halvin, älykkäin ottaen huomioon kuinka paljon palkki vaikuttaa... jne?

Olen epävarma mitoista ja ehkä joku voisi auttaa minua.
Rakennesuunnitelma puukehyksistä, joissa on mitat, näyttäen 45x195 palkin, kannattimen mahdollisen sijainnin ja alapuolisen palkin sijainnin.

• Rakennuspiirustus, jossa näkyy välipohjan palkit mittoineen (45x195 c/c 600) ja suunnitellun kantapalkin sijainti (7600 mm), kysely alapuolisista mitoista.
Viimeksi muokattu:
Hmm en ymmärrä oikein - jos alusrakenteen (bärlina) on pituussuunnassa, et voi tukea sitä vain yhdestä kohdasta, silloin se ei auta paljoa!
Sinun pitäisi ehkä laittaa pilareita koko matkan varrelle, ja jos se on melkein 8 metriä, sinun pitäisi luultavasti olla ainakin vähintään 3-4 pilaria, tasaisesti jakautuneena - ellei se ole erityisen paksu ja jäykkä (stål?), silloin saatat selvitä tukemalla vain päissä.

Minulla itselläni on 45x195, jänneväli 4,8 m ja yksi alusrakenne keskellä (eli 2,4 m päässä ulkoseinistä) enkä koe mitään huojuvuutta, mutta voin kuvitella, että ilman sitä voisi olla jonkin verran liikettä...
Minun tapauksessani alusrakenne on painekyllästetty 45x195 ja se on asetettu 5 pilarille

/K

Voisiko tämä kuva selventää hieman?

Palkisto on kuten sanottu 45x195 jännevälillä 4300.
Palkiston joustavuuden vuoksi haluan lisätä poikittaisen palkin, joka voidaan tukea kolmelle pisteelle, ja mitat ovat melko määrättyjä johtuen pohjaratkaisusta.

Koska kattokorkeus on 260 cm, voin sijoittaa palkin rimojen yli jäykistämään palkistoa, osumatta kuitenkaan päähän palkkiin, mutta haluaisin valita mitan, joka todella vahvistaa palkistoa.

Huom, kuva ei näytä seinien todellista korkeutta - tässä seinät on havainnollistettu 600 mm korkuisina.
Skeema rakennustyömaan palkkien sijoittelusta, sisältäen mitat: 45x195x4700 mm ja 95x95 liimapuupalkki, korkeus 2600 mm.

Viimeksi muokattu:
Luulen, että tuo tukee aika hyvin, jos voit niin ehkä 1-2 lisäplinttiä maahan olisi hyvä, muuten tulee aika suuri jänneväli keskikohdan ja päiden välillä.

/K

klaskarlsson, kyseessä on välipohja, josta TS puhuu, ei perustuslaatan palkisto...

b8q sanoi:
klaskarlsson, det är ett mellanbjälklag TS pratar om, inte ett bjälklag på en plintgrund...
Ah, kiitos täsmennyksestä, sehän luki siinä, mutta olin unohtanut sen :)
Silloin stöttning voi olla vaikeampaa ja se voi vaatia mahdollisesti vahvemman palkin...
/K

Teräs antaa luultavasti parhaan tehon menetettyä cm:ää kohti rakennuskorkeudessa!

Mutta se on ylivoimaisesti kalleinta ja hankalinta työskennellä oman kokemukseni mukaan. Se vaatii luultavasti nostolaitteita, vaikka olisikin tarkka ja käyttäisi matalaa palkkia, kuten 150mm.

Lähtökohtien perusteella olisin valinnut Liimapuu, 90x270 tai 90x315 tai vastaava mitta.
Ja tunkilla yrittänyt jännittää koko välipohjan jonkin verran.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.