Olen äskettäin muuttanut kerrostalokompleksiin, joka on rakennettu vuonna 2016. Melko aikaisin huomasin, että kuulin alakerran naapurin melko hyvin, erityisesti jos he olivat äänekkäitä. Äänet näyttivät tulevan ulkoseinien ympäriltä ja melko pian epäilin, että elementit, tai tarkemmin sanottuna, missä putket menevät alas lattiaan ja sitten alakerran naapuriin.

Tänään satuin kuulemaan jonkun istuvan ja juttelevan alakerran huoneiston keittiön pöydän ääressä ja päätin tutkia tarkemmin. Ihan oikein, ääni kuuluu erittäin hyvin siitä kohdasta, mistä putket tulevat esiin. Suoraan sanottuna vaikuttaa siltä, että putkien kanavassa ei ole lainkaan eristystä.

En tiedä mitään rakennustekniikoista tai sellaisesta, mutta eikö kuulostaisi järkevältä, että putken ympärille asetetaan jonkinlaista eristysainetta ja tiivistetään niin, ettei alakerrasta tai toisin päin kuulu ääniä? Onko heiltä jäänyt yksinkertaisesti jotain olennaista tekemättä taloa rakentaessa? Eikö olisi helppoa vuokranantajalta lähettää tänne joku, joka tiivistää kunnolla? Vai pitääkö tämän yksinkertaisesti olla näin? Tuntuu hieman oudolta, että keskustelut eivät ole yksityisiä, vaan ne kuuluvat helposti, jos on hiljaista?

Lataan kuvan yhdestä paikasta, vaikka arvaan suurimman osan tietävän, miltä ne näyttävät.
 
  • Kaksi valkoista putkea, jotka tulevat puulattian läpi ilman eristystä.
En ole koskaan kuullut tästä ongelmasta ennen. Se mitä näytät kuvassa on parkettilautaan sahattu aukko, se pitäisi tietysti peittää esim. Putkimanseteilla. Mutta jos ääni tulee sitä kautta ylöspäin, sen pitäisi myös olla tiivistämätön palkkikerroksen ja putkien välillä. Oletan, että palkkikerros on tehty esivalmistetusta betonista? Voitko katsoa, jos voit valaista alas ja ehkä ottaa kuvan, joka näyttää myös sen, siis miltä se näyttää parketin alla alaspäin reikään?
 
J Johan456 sanoi:
En ole koskaan kuullut tästä ongelmasta ennen. Se mitä näytät kuvassa on se, mitä on sahattu parkettilautaan, ja se tulisi luonnollisesti peittää esim. Rengaslaipoilla. Jos ääni tulee sitä kautta, sen pitäisi myös olla tiivistämätön lattian ja putkien välillä. Oletan, että lattia on tehty esivalmistetusta betonista? Voitko nähdä, jos voit valaista alas ja ehkä ottaa kuvan, joka näyttää myös sen, miltä se näyttää parketin alla reiässä?
Siellä on jonkinlainen peitelevy, liitän kuvan.

Olen yrittänyt valaista alas, mutta en pääse näkemään tai saamaan oikein hyvää kuvaa. Liitän ottamani kuvat.
 
  • Kaksi valkoista putkea, joiden päälle on asennettu peitelevyt, kulkevat puulattian läpi.
  • Putki kulkee puisen lattian läpi ja on osittain peitetty metallisella levyllä tai suojarinkulalla.
  • Putki seinässä luonnonpuupinnan ja valkoisen levyn välistä. Mukana peitelevy ja porattuja koloja.
Näyttää siltä, että lämmitysputket ovat putkissa, jotka on valettu laatan valutuksessa. Vaikuttaa siltä, että eristys puuttuu! Kokeile työntää sisään jotain pitkää terävää esinettä, esim. keittiön lämpömittaria. Minusta sinun pitäisi ilmoittaa siitä vuokranantajalle, sen pitäisi olla "rakennusvirhe". En ole asiantuntija, mutta kyllähän uudisrakentamiselle on olemassa äänivaatimuksia.
 
J Johan456 sanoi:
Näyttää siltä, että jäähdytysputket ovat putkissa, jotka on valettu laatan valun yhteydessä. Vaikuttaa siltä, että eristys puuttuu! Kokeile työntää joku pitkä terävä esine, esim. keittiön testitikku. Mielestäni sinun pitäisi ilmoittaa siitä vuokranantajalle, tämän pitäisi olla "rakennusvirhe". En ole asiantuntija, mutta varmasti on olemassa äänenvaimennusvaatimuksia uudisrakentamisessa.
Valitettavasti minulla ei ole mitään tarpeeksi kapeaa, minun täytyy katsoa, löydänkö jotain. Veikkaukseni on kuitenkin, että samanlaiset putkikaulukset (jos niitä niin kutsutaan) löytyvät alemmasta asunnosta. Jos työnnän jotain, joka ulottuu kokonaan alas asti, se varmasti menee alas naapurille.
Kerran tunsin ruoan hajun asunnossani, luulin sen olevan ilmanvaihdosta, mutta se on modernia tyyppiä ja ottaa ilman jostain muualta. Uskon siis, että ruoan haju tuli ylös reikien kautta.

Olen ilmoittanut tästä vuokranantajalle ja heillä pitäisi olla työtakuu vielä voimassa.
Olen lukenut vähän ja on olemassa vaatimuksia koskien äänieristämistä, sekä ilmaäänille (kuten puhe) että askeläänille. Kuulen jonkin verran kolinaa alhaalta, kuten että joku pudottaa jotain lattialle. En tiedä, vaikuttavatko reiät tähän.

Sitten on myös paloturvallisuus, joka on täytettävä, ja jos se on täysin avoin alaspäin, sitä on mahdotonta täyttää.

Kiitos nopeasta vastauksestanne.
 
https://www.boverket.se/globalasset...t/2008/bullerskydd_i_bostader_och_lokaler.pdf

Sivu 108:

6.2 Riskitekijät – yleistä
Yleisimmät virheet, jotka johtavat puutteisiin asetettujen ääni- vaatimusten suhteen, ovat:
• ilmalekki reikien, rakojen ja halkeamien kautta
• tahattomat jäykät liitännät rakennusosien välillä, jotka
pitäisi olla erillään, niin sanotut runkoääni- sillat
• tahattomat heikot liitännät rakennusosien välillä, joiden pitäisi
toimia jäykästi yhdessä, voi aiheuttaa odottamatonta sivusiirtoa
Ilmalekki: Rakenteet, joilla on korkea ilmaääneneristys, ovat herkkiä ilmaleikille rei'issä, raoissa ja halkeamissa. Tämä johtuu siitä, että korkeat äänenvoimakkuudet huoneessa luovat ilmanpaine- vaihteluja, jotka pakottavat ilman läpi aukkojen ja luovat paine- vaihteluita myös viereisessä vastaanottajatilassa. Pienetkin raot heikentävät merkittävästi ääneneristystä, mikä vaatii suurta tarkkuutta tiivistyksissä ja liitännäisyhdistelmien yksityiskohdissa. Valmistajien ja suunnittelijoiden tulisi osoittaa tiivistystoimenpiteet sekä merkitä rakennusasiakirjoihin, missä toteutus on ratkaisevaa ääneneristyksen kannalta.
 
Toinen aspekti on tulipalo, joka on paljon pahempi. Jos alapuolellasi olevassa asunnossa syttyy tulipalo, oman asuntosi tulisi kestää tulipalo 60 minuutin ajan. Jos tiivistystä ei ole tehty lainkaan, se ei kestä, ja vaaralliset savukaasut pääsevät asuntoosi. Tämä on silloin erittäin vakavaa, palotiivistys on erittäin tärkeää. Korosta sitä vuokranantajallesi, sen pitäisi saada hänet reagoimaan. Jos siis tilanne on ns. “avoin alas”. Mutta se pitäisi olla erittäin harvinaista uudisrakentamisessa.
 
J Johan456 sanoi:
Toinen näkökulma on tulipalo, joka on paljon pahempi. Jos tulipalo tapahtuu asunnossa alapuolellasi, asuntosi on kestettävä tulta 60 minuuttia. Jos tiivistystä ei ole lainkaan tehty, se ei kestä ja saat vaarallisia savukaasuja asuntoosi. Tämä on erittäin vakavaa, ja palonestotiivistys on erittäin tärkeää. Korosta tätä vuokranantajallesi, sen pitäisi saada hänet reagoimaan. Jos nyt voikin sanoa, että on ”avoin alas”. Mutta tämä on varsin harvinaista uusissa rakennuksissa.
Niin, minulla on hyvin vaikea uskoa, että se on täysin avoin alaspäin. Mutta kun kuulen jokaisen sanan, jonka naapuri sanoo normaalilla äänensävyllä putkien läpi, minun on vaikea uskoa, että mikä tahansa, mikä mahdollisesti "eristää", voisi kestää tulta ja savua 60 minuuttia.

Erittäin hyvä laadittamiesi linkkien ja vinkkien kanssa, erityisesti paloturvallisuuden kannalta. Vuokranantaja ei voi puhua sitä pois. Ja sitten hyvää tietoa, vaikkakin neuvovaa, ilmakohinan osalta. En tiennyt, että pienillä ilmatiloilla voi olla niin suuri vaikutus.
 
C Caywin sanoi:
Ilman että tiedän tästä mitään, mutta jotain tällaista olisi varmasti pitänyt käyttää täyttämään ontelo koko matkalta naapuriin asti
[linkki]
Kyllä
 
Hei, tämä on yleinen virhe, jonka olen nähnyt monta kertaa, kun tein äänimittauksia loppukatselmusta varten. Syinä siihen, ettei putkistoja valeta kiinni, ovat enimmäkseen tuotannolliset syyt mutta myös se, että putkistot voivat napsahtaa lämpölaajenemisen vuoksi talvella.

Jos asut kerrostalossa, jonka välipohjassa on noin 250-260 mm betonia (suunniteltu ääniluokan B mukaan), saavutat silti BBR-vaatimukset, jos tätä ei ole tiivistetty. Mutta BBR sanoo myös:
Rakennukset, jotka sisältävät asuntoja, niiden asennukset ja hissit, tulee suunnitella siten, että niistä ja viereisistä tiloista sekä ulkoa tuleva ääni vaimennetaan. Tämä tulee tehdä siinä laajuudessa kuin aiottu käyttötarkoitus vaatii ja siten, ettei rakennuksessa oleskelevia häiritse ääni.

Se on rakennusvirhe, joka tulee korjata, ja se on vain täyttää reiät elastisella ei-kovettuvalla saumausmassalla ja laittaa peitelevy takaisin, niin se on valmis ja pääset eroon äänivuodosta!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.