Hei! Uusi talonomistaja kun on, niin eihän siinä kauaa kestänyt, ennen kuin päädyin tänne :)

Repäisin tapetit alas olohuoneessa uuden tapetoinnin vuoksi, ja silloin paljastui joitakin halkeamia seinässä (betoniseinä). Näyttää siltä, että melko suuria (10-20 cm) betoninpaloja voi irrota halkeamien ympäriltä, jos tökkää ruuvimeisselillä. Kuitenkin halkeamat näyttävät vanhoilta, sillä tapetti on varmaan ollut siinä ainakin 20 vuotta ja siinä oli jonkinlainen kuitukangas tukemassa halkeamia, oletan.

En halua vain täyttää hienotasoitteella ja laittaa nopeasti tapettia siihen päälle, vaan haluaisin kuulla teiltä, mitä pitäisi käyttää tämän vaurion korjaamiseen?
Keskustelin asiasta ystäväni kanssa, ja hän suositteli kevytbetonia, mitä sanotte? Ja pitäisikö minun käyttää raudoitusta jollakin tavalla?

Liitän mukaan muutaman kuvan.
 
  • Betoniseinä, jossa näkyy useita halkeamia ja irtoavia paloja; poistettu tapetti paljastaa vauriot.
  • Betoniseinän paljastunut halkeama, josta on irronnut suuria betoninpaloja. Tapetti on revitty pois paljastaen korjausta kaipaavan seinäpinnan.
  • Omtapetoidun betoniseinän halkeamat, joissa on paljaita osia, joilta tapetti on poistettu ja esillä oleva kuitukangas halkeamien tukemiseksi.
  • Vaalean tapetin alta paljastuva betoniseinä, jossa on merkittäviä halkeamia ja irtoavaa maalia.
Kipsilaasti! Ohita vahvistus.
 
Se näyttää kosteusvaurioilta. Onko se ulkoseinä?

Jos kosteus tunkeutuu sisään, kipsilaasti irtoaa muutaman viikon kuluttua...
Varmista, ettei kyseessä ole kosteus (voi myös olla vanha vesivahinko).

Halkeamat ovat mielestäni melko laajat. Ehkä kannattaisi pyytää rakennusinsinööriä katsomaan sitä?
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
K Kroged sanoi:
Hei! Uusi talonomistaja kuten olen, ei kestänyt kauan ennen kuin päädyin tänne :)

Revin pois tapetit olohuoneesta tapetoinnin vuoksi ja paljastui silloin joitakin halkeamia seinässä (betoniseinä). Näyttää siltä, että voi irrota aika suuria (10-20 cm) palasia betonia halkeamien ympäriltä, jos tökkää ruuvimeisselillä. Kuitenkin halkeamat näyttävät vanhoilta, sillä tapetit ovat varmaan olleet siinä ainakin 20 vuotta ja niiden päällä oli jonkinlainen kuitukangas vakauttamassa halkeamia, luulisin.

En halua vain täyttää hienotasoitteella ja vihellellä tapetin kanssa tieheni, vaan haluaisin kuulla teiltä, mitä pitäisi käyttää tämän vaurion korjaamiseen?
Keskustelin tästä ystävän kanssa ja hän suositteli kevytbetonia, mitä mieltä olette? Ja pitäisikö minun vahvistaa jotain kautta?

Liitän mukaan muutamia kuvia.
Mitä on seinän toisella puolella?
Mielestäni se näyttää rappaukselta eikä betonilta, näyttää myös siltä, että joku on yrittänyt korjata halkeamia aiemmin.

Mitä on yläpuolella?
Halkeama, joka kulkee katosta lattiaan, näyttää olevan suoraan kattopalkin/kattojyrsiön alapuolella.
Jos yläpuolella on ullakko, mene ylös ja katso miltä se näyttää.
Silmämääräisesti arvioiden halkeama on noin 1 metri kulmasta! Pitääkö paikkansa?

Älä korjaa halkeamia, ennen kuin tiedät, miksi ne ovat halkeilleet
Voin olla täysin väärässä, mutta vaikea tulkita olematta paikan päällä

/Niklas
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.