Okei sitten olisin käyttänyt b-käyttöä, mutta Byggmax ei myy putsbruk-b:tä vaan muurauslaastia (ainakin minun Byggmaxissani), mikä tekee siitä vaikeampaa levittää, sekä karkeampaa että tiheämpää.
Sitten on hyvä käyttää listaa platonmatollesi, jotta näet kuinka paksulti sinun pitäisi levittää koko alueelle.
Lisäksi varoitus ardexista, se kuivuu todella nopeasti. Älä sekoita kokonaista sankoa tai niin, koska sinulla on korkeintaan 15 minuuttia aikaa ennen kuin se on heitettävä pois.
nino nino sanoi:
Joo, kaksi eri kirjoittajaa :)
Mutta minulla on vielä maalia jäljellä.
Aion naputtaa suurimman osan alas, loput aion poistaa tai raaputtaa pois.
Yläpuoli pitäisi myös kunnostaa, mieluiten ennen talvea, aion käyttää Ardex A46:ta ja E100-lisäainetta korjaamaan kaikki pienemmät vauriot, sitten tulee STO ja nimi, jota en muista nyt mutta luulen, että olen kirjoittanut sen ketjuun, sen voi sävyttää mihin tahansa väriin ja saada liukuesteen mukana

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Ok, kaveri sanoi laasti B rappaamiseen.
Kyllä, minä olen laatoittaja pohjimmiltani ja olen 99%:sti käyttänyt vain Ardex-tuotteita, joten se on hallinnassa, mutta on hyvä, että se mainitaan ketjussa, jotta kukaan muu ei tee sitä virhettä.
En mielestäni A46 kuivu ihan niin nopeasti, ehkä ajattelet A45:ä, jota useimmiten tasoitetaan kallistuksia kylpyhuoneissa, se on nopea.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Onko ok jatkaa omien projektien julkaisemista?
Muussa tapauksessa admin voi poistaa tai avata uuden ketjun.

Olen poistanut kaikki irronneet rappaukset.
Joissakin yläosien reikätiilissä oli huono kunto ja ne halkeilivat aika paljon, puuttuu noin 5-6 cm joistakin kohdista...
Pitäisikö vain rappailla kerroksittain?
Aion lähteä ostamaan kiviä ja laastia ikkunaa varten ja mahdollisesti poistaa sen huomenna.

Vanha julkisivu, jossa kipsi on poistettu, paljastaa kuluneet tiilikerrokset ja pienen ruutuikkunan rakennuksen alapäädyssä.
Olen huuhdellut letkulla irtonaisen materiaalin poistamiseksi.
Pitäisikö sahaus tehdä reunoille, missä on vanha rappaus, kulmahiomakoneella noin 45 asteen kulmassa paremman siirtymän saamiseksi?

Tehdä slammaus ja sivellä se, antaa hieman kuivua ja sitten iskeä laastia päälle, onko se oikea tapa?

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
nino nino sanoi:
ok att fortsätta lägga upp på egna projekt?
Minulle kyllä! Aloitin tämän ketjun eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Otan vastauksia itselleni, joten se on hyvä sinulle.

Muuten olette jo auttaneet paljon. Viimeisin viesti B-laastista ja Ardex-tuotteista oli niin hyvä.

Portaikkoni näyttää samalta kuin ennenkin. Perheeni mielestä minun pitäisi priorisoida muutamat ikkunat nyt. Sitten ehkä katto.

Mietin vain pitkällä aikavälillä - voisiko työni tehdä lokakuussa laastilla/ardexilla(?) Tarvitseeko silloin työskennellä nopeasti kuivuvilla lisäaineilla(?)

Mukavaa nähdä, että olet päässyt alkuun! Kiva nähdä kuvia. Pidetään peukkuja!

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Onko jollain hyvä vinkki, paitsi hiekkapuhallus, miten saisin poistettua maalin porraskivistä?
Maalattu ehkä 20 vuotta sitten Puolasta peräisin olevalla liuotinperustaisella betonimaalilla.
Voisiko toimia, jos käyttäisin kulmahiomakoneessa teräsharjaa?

Tarvitsee saada puhtaaksi, jotta A46 tarttuu betoniin.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Minulla on rikkaan miehen betonijyrsin :D (flex)
Mutta siellä on naarmuja, jotka ovat muutaman millimetrin syviä, ja haluan puhdistaa ne ilman, että hioisin askelia kokonaan alas.
Minulla on myös festool puhdistusjyrsin "hammaspyörillä".

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Tiedän mitä tarkoitat, paitsi että koputtaminen - mitä minun täytyy tehdä (kuvia ketjun alussa), sen jälkeen juuri hioa pois kaikki maali (isolla 180 hiekkapaperilla ja 125 timanttiterällä (jotta se ei pyöri liian nopeasti)) niin jäljelle jää muutamia "haavoja" tai lovia, jotka mahdollisesti olisi hyvä korkeapainepestä ajattelen. Pahimmassa tapauksessa hakata ne auki niin että on 100% puhdasta vanhaa betonia täyttöä varten.

• Tykkään
nino
  • Laddar…
Tiilimuurattu seinä edustalla korjauksen aikana. Oikeassa alakulmassa on paikka, johon suunnitellaan lisää rappausta.
Muurasin ikkunan umpeen ja lisäsin hieman rappausta kohtaan, joka oli syvimmillään.
Katson, ehdinkö rapata alakulman osan huomenna.

Mietin, pitäisikö minun ajaa koko pinta saneringsfräsenilla kun kaikki on valmista, ehkä se peittää kaikki korjatut kohdat jos pinta on tasainen. Ehkä tasoitella A46:lla ja sitten maalata.

Kokeilin askeleita saneerausjyrsimellä, on kuin 3 x 4 hammaspyörää, jotka pyörivät ja iskevät, mutta melkein mitään ei tapahtunut, ei myöskään portaikon puolella, missä pinta on melko sileä, mutta maalattu. Onko joku kokeillut märkäpuhallettua korkeapainepesurilla, toimisiko se maalin poistamiseen?

Kuva rapatusta seinästä, jossa maalia on osittain poistettu. Oikealla puolella maata vasten laatikoita ja tikas. Taustalla portaat.
Putsasin oikeanpuoleisen osan, joten juuri se on ehkä valmis, täytin laastilla kohdan, missä ikkuna oli, pitää lisätä myöhemmin.

Pitäisikö laastia levittää karkeasti, odottaa, että se hieman kovettuu ja sitten käyttää laastihöylää? Kuivui hitaasti, joten minun piti ottaa miekka ja tasoittaa, kun aika oli loppumassa.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Se oli enemmän kuin aluksi luultiin, joten on parasta puhdistaa se kokonaan. Koska se on blokki, sinun tulisi käyttää verkkoa, mutta jos teet kuten ajattelin, sen ei pitäisi kuultaa läpi, mutta voi silti halkeilla myöhemmin. Hioma kaikki maali pois rappauksesta ja sipaise punaista pohjustetta kaikkiin kohtiin, joissa on blokki. Sitten tasoita kaikki samalle tasolle jäljellä olevan rappauksen kanssa. Kaiken pitäisi olla karheaa ja sitten viimeistele se laudalla. Älä missään nimessä käytä terästä :) siitä tulee liian sileä pinta ja tarttuvuus seuraavaan kerrokseen on erittäin huono. Hankaa sen sijaan hankauslaudalla suhteellisen huolellisesti. Hankaus ei ole vain pintaa varten, vaan se myös tasoittaa karkean pintasi, ja yleensä se on helpompaa, mitä suurempi hankauslauta sinulla on, ei tarvitse liioitella, mutta älä osta pienintä.

Kun kaikki on tasaista, odota muutama päivä, jotta se kuivuu ja on lähempänä jäljellä olevaa rappausta väriltään. Luonnollisesti voit tehdä tämän jo seuraavana päivänä, mutta kuivumisaika on epätasainen ja sinun on vaikeampaa tehdä hyvää työtä. Sitten ostat esimerkiksi Weber 133:sta, joka on b-mall, jossa on pieni ballastin ja joka levitetään koko pinnalle ja hankaantuu filtillä. Kaikki näyttää uudelta eikä saumoja jää.

Jos et halua tehdä niin ja ajattelit tasoittaa vanhan rappauksen kanssa, jotta sinun ei tarvitse hioa ja lisätä ylimääräistä kerrosta, riittää, että pohjustat ja täytät kaikki kohdat, joissa blokit ovat, mutta jätä 3-4 mm tasauksen alle vanhasta materiaalista. Sitten levität 133:n seuraavaan kerrokseen ja hankaannu. Luonnollisesti kaiken voi tasoittaa samalla päivällä tavallisella b-mallilla, mutta siinä on erittäin suuri ballastin (0-4/0-3), ja se vetää ruusuja, missä se on kapeaa ja lähellä saumaa.

• Tykkään
anhack ja 2 muuta
  • Laddar…
L Lerstenstegel sanoi:
Se oli enemmän kuin ajateltiin aluksi, joten on yhtä hyvä puhdistaa se kokonaan.
Koska se on blokki, sinun tulisi käyttää verkkoa, mutta jos teet kuten ajattelin, se ei näy läpi, mutta voi vielä halkeilla myöhemmin.
Hio kaikki maali rappauksesta ja sivele punapohjalla kaikkiin kohtiin, joissa on blokki. Sitten tasoitat kaiken jäljellä olevan rappauksen tasolle.
Kaikki pitäisi olla karheaa, sitten tasoitat sen laudalla. Älä missään tapauksessa kiillota :) tulee liian sileä pinta ja tarttuvuus seuraavaan kerrokseen on erittäin huono.
Sen sijaan hankaa hieman huolellisesti hankaustelalla. Hankaus ei ole vain pintaa varten, se myös tasoittaa tasoitettua pintaasi ja on yleisesti ottaen helpompaa, mitä suurempi hankaustela sinulla on, sinun ei tarvitse liioitella, mutta älä osta pienintä.

Kun se on tasainen, odotat muutaman päivän, jotta se kuivuu ja on lähellä jäljellä olevaa rappausta värissä. Tietenkin voit tehdä tämän jo seuraavana päivänä, mutta siitä tulee epätasainen kuivumisaika ja sinun on vaikeampi tehdä hyvää työtä.
Sitten ostat esimerkiksi Weber 133, joka on b-laatuista, jossa on pieni ballast, jonka kiillotat koko pinnan ja hankaat huovatulla.
Se näyttää uudelta kaikkialla eikä siinä ole saumoja

Jos et halua tehdä niin ja ajattelit tehdä tasaisesti vanhan rappauksen kanssa, jotta vältyt hiomasta ja ylimääräiseltä kerrokselta, on vain pohjustettava ja sitten täytettävä kaikki, mikä on blokkeissa, mutta jätä 3-4 mm vanhasta tasosta. Sitten vedät 133 kanssa lopusta seuraavan kerran ja hankaamalla.
Tietenkin kaiken voi tasoittaa samana päivänä tavallisella b-laatuisella, mutta siinä on erittäin suuri ballast (0-4/0-3) ja se vetää kohtia, joissa on kapea ja lähellä saumaa.
Ok joo se oli 0-3 laastissa mitä minulla on, joten siitä tuli hieman karhea.
Katson, onko täällä weber 133 tai jos he voivat tilata, olisi hienoa, että rappaus olisi koko, silloin se olisi siisti.

Niin hyviä vinkkejä, mahtava tietolähde! Tulen olemaan 100% valmis, kun vihdoin aloitan :)

L Lerstenstegel sanoi:
Sen drar du med 133
nino nino sanoi:
Ska kika om det finns weber 133

• Tykkään
sinclairhacker
  • Laddar…
Puhdistin vähän lisää tänään, valitettavasti minulla ei ole aikaa olla paikalla enemmän kuin tunnin päivässä, joten se on mitä se on

Talon perustuksen rappaus keskeneräisessä vaiheessa, seinässä näkyy osittain paljasta betonia ja osittain uutta rappausta.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.