Tarvitsen apuanne tässä kantavien rakenteiden tunnistamisessa...

Faktat
69-luvun rinnetalo
Ulkoseinät rakennettu 25 cm betoniharkosta
Kellarikerroksen yläpuolella on rakennuskuvauksen mukainen betonilaatta
1970-luvulla portaikon aukko siirrettiin suunniteltuun paikkaansa, jolloin laattaan sahattiin ja myös raudoitus katkesi (tietysti).

Ongelma minun tapauksessani on, että tämän uudelleenrakentamisen yhteydessä rakennettiin uudet seinät puusta, ja joidenkin foorumin konkareiden mukaan puuseinät eivät voi olla kantavia betonilaatan kanssa, pitääkö tämä paikkaansa? Minun maallikkobetoniymmärrykseni mukaan jänneväli olisi mielestäni liian pitkä, jos kaikki kellarin puuseinät poistettaisiin...

Minulla on toinenkin ongelma, minulla ei ole raudoituspiirustusta, ja tiedän että te haluaisitte sen ennen kuin annatte lausunnon, mutta ajattelin, että on varmasti massoittain 70-luvun taloja, joissa on betonilaatta, joihin voitaisiin verrata.

Kokemuksenne perusteella haluaisin kuulla lisää paikallavaletusta vs. elementtirakenteisista betonilaatoista
sekä kuulla, mitkä kellarin seinistä ovat kantavia (tai mitkä arvelette olevan saamanne tiedon perusteella).

Tietysti on vielä lisää tietoa, kuten seinien paksuudet ja muuta, mutta haluaisin kuulla enemmän pohdintaa...

Kiitollinen kaikesta avusta

ulkoseinien välinen mitta sisäpuolelta 12,5x7,3m

• Puhelin ja kynä viittaavat suunnitelmaan, joka näyttää talon rakenteellisia tietoja, kuten seinämateriaalit ja eristys.
  • Vanhan omakotitalon kellarikerroksen suunnitelma, jossa on korostettu värikkäin viivoin eri seinät ja rakenteet. Mukana autotalli, kodinhoitohuone ja gillestuga.
  • Rakennussuunnitelman poikkileikkauskuva talosta, jossa näkyy kerrosten välinen rakenne ja mitat. Korkeudet 2,45 m ja 2,10 m. Hyväksytty 1972.
Viimeksi muokattu:
Ilman raudoituspiirustusta on valitettavasti vain arvauksia. Sen pitäisi olla kunnan arkistossa, mutta ei ole varmaa, että se on digitalisoitu. Uskon, että seinä, joka rajaa autotallin, sekä sydänseinä, joka rajaa pesutuvan ja ompeluhuoneen jne., ovat kantavia. Mahdollisesti myös takkahuoneen seinä muuhun kellariin (punaisella merkitty).

Olen kysynyt kunnalta piirustuksia kahdesti, heillä ei ole enempää he sanovat……

Justus, kun sanot sydänseinä, joka rajaa pesuhuoneen ja ompeluhuoneen, tarkoitatko vaakasuoraa vai pystysuoraa seinää vai molempia? Vihreä tai musta

sanoo leikkauspiirustus jotain arvokasta, kaikki ulkoseinät on rakennettu anturoille mutta ei keskellä oleva seinä, onko tämä yleinen käytäntö kantavat seinät eivät ole anturoita alapuolellaan?

Voitko sanoa jotain betonilaatan jänneväleistä (tiedän, että se on arvailua, mutta se on minulle erittäin arvokasta)

Kiitollinen kaikesta avusta

Tarkoitan vihreää seinää. En oikein ymmärrä rakennetta täysin. Etkö voi kopioida teknistä kuvausta niin, että siitä tulee luettavaa, mieluiten skanneria käyttämällä? Siellä on varmasti vastaus joihinkin kysymyksiin.

@justusandersson Onko se todella kantava seinä kellarissa, kun sitä ei ole piirretty poikkileikkauspiirrokseen?

Kyllä, sen täytyy olla olemassa, mutta se kulkee ehkä rinnakkain osion kanssa. Pohjakerroksessa ei ole kantavaa seinää, koska talossa on ristikko-yksikerrostuolit.

• Tykkään
Kane
  • Laddar…
Kokeillaan näin

• Kuva rakennusmateriaalilaskelmasta, jossa mainitaan erilaisia seinämateriaaleja ja niiden paksuuksia kellarissa.
  • Kirjallinen taulukko puutavaran mitoista ja rakennustarpeista. Sisältää ruudut ja tekstiä, kuten "byggplatta" ja "stolpar".
Siellä lukee selvästi kellarin seinistä: Ulkoseinät 25 cm btghålsten, kantavat väliseinät 20 cm btghålsten ja ei-kantavat väliseinät 12 cm btghålsten. Ei muuta kuin aloittaa mittaaminen.

• Tykkään
Kane
  • Laddar…
Kyllä oletuksesi pitävät hyvin paikkansa justus, kaikki ne seinät, joita oletit, ovat 20 cm, se mikä saa minut miettimään on se sahattu portaikko!

Eikö haluta mitään kantavaa sen alle? Siellä on laitettu puuseinät wc:n ympärille!

Muotoilen kysymyksen näin: tuntuuko 5,5 m x 4 metrin jänneväli (joka siitä tulisi, jos kaikki puuseinät poistetaan) olevan ok näin (mielestäni) ohuelle välipohjalle? 14 cm?

Kyse on kantarmerkeistä, ei kantavuusongelmasta. Voin kuvitella, että reunaa voisi stabiloida jollain tavalla, jos sitä ei ole jo tehty sahaamisen yhteydessä. On muita, jotka osaavat sen paremmin kuin minä.

Ei kannata jäädä kiinni 14 cm:iin. Betonirakenteiden paksuuteen vaikuttavat myös aivan muut tekijät, kuten esim. vaatimukset äänieristykselle. Kysymykseesi ei voi vastata ilman tietoa siitä, mitä betonin sisällä on. Jos se on kestänyt 50 vuotta, se varmaankin kestää vielä hetken.

Olen tekemässä muutoksia kellarissa ja olen poistanut pannuhuoneesta autotallin suuntaan merkityt kohdat saadakseni avoimemman käytävän, vaihtanut puuseinät muurattuihin, mutta tunnen silti tiettyä huolta r…n porrasaukon vuoksi

miten on savupiipun kanssa, auttaako se tukemaan välipohjaa?

kiitos avusta, sitä arvostetaan

E egge80 sanoi:
hur är det med murstockar hjälper den till att bära upp bjälklaget ?
Nej. Murstocken ska inte vara fastgjuten. Du kan ju alltid ta hem något betongproffs som undersöker trapphålet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.