Aion rakentaa u-portaamme ja olen aiemmin ajatellut rakentaa askelmat tammesta. Olen lukenut hieman ihmisten kokemuksista, jotka ovat käyttäneet massiivisia työtasoja. Nyt nämä ovat erittäin vaikeita löytää sopivassa paksuudessa, mutta olen löytänyt, että bambulevyjä on saatavilla (https://www.holseogwibroe.se/varor/bambuskiva-karb-vertikal-30x2440x1220-mm/skivor-1 ). Sanotaan, että nämä ovat erittäin kovia, vakaita ja kestäviä ja sopivat portaisiin. Onko kukaan nähnyt bambuportaita? Onko jollakulla kokemusta bambun kanssa työskentelystä materiaalina?

Kuulostaako hullulta idealta vai voiko siitä tulla todella hyvä?

Portaista tulee muuten suljettu ensin ensimmäisissä askelmissa, ja toiselle puolelle levittyy tasanne, joka toimii istumapaikkoina, mutta jossa voi myös nostaa askelman ja siellä on säilytystilaa sen alla. Sitten portaat muuttuvat avoimiksi ja alkavat kiertyä.

Ehdottomasti hauska idea
Pieni ajatus vain.
Sopiiko bambupuu väriltään muuhun sisustukseen.
Mietin hieman, millaisten lattioiden, listojen jne. portaat rajoittuvat.
Onko teillä ehkä tammilattia, oli se sitten luonnollinen tai esimerkiksi valkolakattu jne.
Kun rakensin uutta, valitsin saman puulattian koko taloon, paitsi keittiö, eteinen, kodinhoitohuone ja WC:t saivat samat laatat.
Koko taloon tulee rauhallinen ilmapiiri, kun samat värit toistuvat kaikkialla.
Toinen asia on, että levyssä on monia eri kerroksia, jotka on liimattu yhteen.
Miltä se näyttää sivulta ja ei vain suoraan ylhäältä?
Kun kävelee portaita ylös ja katsoo suoraan eteenpäin, näkee askelten raidallisuuden.

Kiitos ajatuksista :)
Miten se sopii värien puolesta, on varmaankin makukysymys. Meillä ei ole sisustuksessa muualla puunvärisiä asioita. Lattiat ovat laminaattia valkoista tammea (jolla ei ole keltaista/ruskeaa sävyä) ja listat ja muu on maalattu valkoiseksi melko minimalistisessa tyylissä. Ei ole koristenauhoja listoissa tai ovien kehyksissä. Ajatuksena on maalattu vangstycke portaisiin. Meillä on myös sama lattia eteisessä, keittiössä ja olohuoneessa, jotka ovat avoimessa pohjaratkaisussa portaisiin nähden. Mitä lattiaa alakerrassa eteisessä ja oleskeluhuoneessa tulee olemaan, ei ole vielä päätetty. On ollut ajatuksia päällystää porrasaskelmat samalla laminaattilattialla kuin muuallakin talossa, mutta olen hylännyt tämän ajatuksen, koska tunnen, että kaiken ei tarvitse olla samanlaista ja meidän täytyy rikkoa systeemiä jollain muullakin eri paikoissa. Lisäksi porrasaskelmilla pitäisi olla erottuva väri lattiasta saavutettavuuden vuoksi.

Olen miettinyt, että rakentaisin eteiskalusteen samassa puunsävyssä kuin portaat ja ehkä myös sen akustiikkapaneelin vaatetelineen takana voisi olla samaa tyyppiä ja väriä :)

Luulen, että mielestäni on hienoa, kun näkee kaikki kerrokset sivulta. Useimmilla bambutyötasoilla on näkyvät kerrokset sivulta ja siitä tulee jonkinlainen "elävä kuvio". Muuten voi laittaa portaan nokan peittämään sen osan.

Meillä oli bambulattiat Tokiossa, se oli erittäin yleistä ja niitä löytyi enemmän tai vähemmän kaikista asunnoista. Mielestäni se oli valoisa ja kaunis sekä mukava kävellä. Se tulee varmasti näyttämään tosi hienolta portaikossa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.