Hei!

Olemme aikeissa remontoida vanhan avotakan juuri ostamassamme 40-luvun talossa, joka on remontin alla. Tarvitsemme hieman ideoita siitä, miten korjaamme tämän parhain ja yksinkertaisin tavoin. Ei ole hienoa tuo punavalkoinen nykyisessä kunnossa. Sisäpuolella?! Onko siellä vain keltainen väri joka kelpaa? Valokuva otettiin eilen illalla ja näyttää vain osan takasta.

Otan kiitollisena vastaan vinkkejä.

• Vanha tiiliseinäinen takka, jossa punaisia ja valkoisia tiiliä. Takana ikkunalauta, jolla on koriste-esineitä ja muita tavaroita.
... nyt sinun on kyllä selitettävä vähän enemmän.

Mitä tarkoitat "sisäpuolella"? Itse uunin sisällä, siellä missä poltetaan? Mistä keltaisesta väristä puhut? Kun sanot "det rödvita", tarkoitatko tiiliä ja niiden välistä laastia?

Ensimmäinen kysymys on, aiotteko polttaa siinä lainkaan?

Voin antaa muutamia hyviä yleisiä neuvoja: Mieluiten avotakkaa tai savupiippua ei maalata, vaan se käsitellään pehmeällä kalkkilaastilla. En rehellisesti tiedä, saako sellaista värjättyä, jos haluatte sen muun väriseksi kuin valkoiseksi, mutta ehkä. Tavallisia muovivärejä (eli melkein kaikkia, joita löytyy tavanomaisista maalikaupoista) ei ehdottomasti voi käyttää, koska ne tuhoutuvat lämmöstä, kun polttaa (ainakin jonkin ajan kuluttua). Tämä johtuu sekä siitä, että maalin muovi ei kestä lämpöä, että siitä, että itse tiilet kasvavat, kutistuvat ja liikkuvat hieman, kun poltetaan. On olemassa perinteistä liimamaalia, mutta olen kuullut, että sen käyttö on hieman hankalaa enkä ole koskaan itse käyttänyt sitä. On myös olemassa jotain nimeltä silikaattimaali, mutta en tiedä, toimiko se täällä tai pysyykö se ajan myötä siistinä. Myös jotain nimeltä KC-maali, jota en myöskään ole koskaan käyttänyt.

Jos haluatte yksinkertaisesti peittää punaiset tiilet, voitte päällystää sen, mikä on ulkopuolella. Sisäpuoli muuttuu kuitenkin mustaksi, jos siellä poltetaan. Jos ette halua katsella sisään, voitte laittaa kunnon kipinäsuojuksen, joka peittää näkymän, olettaisin.

• Tykkään
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund sanoi:
... nyt sinun täytyy selittää vähän enemmän.

Mitä tarkoitat "sisältä päin"? Itse uunin sisällä, missä poltetaan? Mistä keltaisesta väristä puhut? Tarkoitatko "punavalkoisella" tiiliä ja niiden välistä saumaa?

Ensimmäinen kysymys on, aiotteko ylipäätään polttaa siinä?

Voin antaa muutamia yleisiä hyviä neuvoja: Mielellään ei maalata avotakkaa tai savupiippua lainkaan, vaan se rapataan pehmeällä kalkkirappaustapetillä. En osaa varmaksi sanoa, voiko sitä saada sävytettynä, jos haluatte sen jonkin muun värisenä kuin valkoisena, mutta ehkä. Tavallisia muovipohjaisia maaleja (eli melkein kaikki, mitä löytyy tavallisista maaliliikkeistä) ei missään nimessä voi käyttää, koska ne vahingoittuvat lämmöstä, kun tulenteko jatkuu (jopa jonkin ajan kuluttua). Tämä johtuu sekä siitä, että maalin muovi ei kestä lämpöä, että siitä, että itse tiilet laajenevat, kutistuvat ja liikehtivät hieman polttamisen aikana. On olemassa perinteistä liimamaalia, mutta olen kuullut, että sitä on hieman haastavaa käyttää ja en ole koskaan itse käyttänyt sitä. On olemassa myös jotain, mitä kutsutaan silikaattimaaliksi, mutta en tiedä toimiiko se tässä tai pysyykö se siistin näköisenä ajan myötä. Myös jotain nimeltä KC-väri, jota en myöskään ole käyttänyt.

Jos haluatte vain peittää punaisen tiilen, voitte rapata sen, mikä on ulkopuolella. Sisäpuoli muuttuu kuitenkin pian mustaksi, jos poltetaan. Jos ette halua nähdä sisään, voitte asentaa kunnon kipinäsuojuksen, joka peittää näkymän, oletan.
Kiitos paljon vastauksestasi.

Yritän olla vielä selkeämpi siitä, mitä tarkoitan. Kyllä, sisältä tarkoitan uunin sisällä olevia tiiliä. Ymmärtääkseni kyseessä on keltainen väri (eli se lämmönkestävä), mutta kuten sanottu, kaikki muuttuu mustaksi joka tapauksessa, ja uunin syvyys ehkä auttaa siihen, ettei se keltaisuus ole niin havaittavaa. Ritilä voisi olla ratkaisu. Hyvä vinkki! Kuten sanoit, voit rapata uunin ulkopuolelta valkoiseksi. Oli virheeni viitata tai välittää, että kyse olisi sisäosien maalaamisesta, mikä ei näytä olevan mahdollista. Joten rappaus voisi olla se ratkaisu ja sitten maalaina sitä mattavalkoisella värillä. Tuo osa ei tule yhtä kuumaksi. Ehkä mattavalkoinen katonmaali toimisi. Sain tämän vinkin maalikaupasta. Suuret kiitokset avustasi.

Ei välttämättä tarvitse olla sisällä kellertävää tiiltä. Nopean googlauksen perusteella eri kauppiaiden vaihtoehdot näyttävät kuitenkin olevan kaikki keltaisia... mutta tällä hetkellä se on punaista tiiltä, ja näyttää siltä, että siinä on poltettu ilman, että se olisi haljennut? Se on ainoa riski käsittääkseni. Olen nähnyt paljon toimivia rappausuuneja ja avotakkoja, jotka on tehty läpikotaisin punaisesta tiilestä. Ehkä yleisempää ennen?

Kun takkaa poltetaan, tiili lämpenee ja laajenee hieman, ja kun se jäähtyy, se kutistuu takaisin. Ero palamattoman tiilen ja tavallisen muuraustiilen välillä on, että palamaton tiili on hieman "pehmeämpää" ja sietää näitä liikkeitä paremmin. Esimerkiksi tästä syystä ei koskaan nähdä uuneja tai savupiippuja kokonaan betonista; betoni on erittäin kovaa, ja siksi jäykkää, ja se halkeaisi nopeasti lämmitettäessä. Sama koskee laastia/rapsilaastia - sen täytyy olla "pehmeää" sietääkseen liikkeitä.

Ja jälleen, suosittelisin jättämään maalin kokonaan pois. Jos haluat siitä valkoisen, olen lukenut, että voi käyttää pipsiä ulospäin uuniin saadaksesi siitä täysin liidunvalkoisen. Googlasin vähän enemmän eilen ja löysin, että edelleen voi saada värjäyspigmenttejä rapaukseen ilman suurempia vaikeuksia. Esimerkiksi tässä on opas (betonille, mutta periaate on sama) https://www.wsochcompany.se/guider-och-inspiration/betong-och-puts/farga-in-betong-med-fargpigment/

Olen oppinut kantapään kautta, että maalikaupoissa kerrottu kannattaa ottaa ripauksella suolaa. He eivät ole käsityöläisiä, vaan myyjiä, jotka on opetettu tietyt perusteet ja tyypillisimmät standarditapaukset. Heidän tavoitteenaan on myydä maalia asiakkaalle, joka mieluiten olisi tyytyväinen. Lisäksi en ole vaikuttunut heidän hinnoittelustaan suhteessa laatuun (esimerkiksi: Trygg Hansas tutkimuksessa 2018 Bilteman superhalpa julkisivupohja oli parhaita!). Mutta maalaus ja puunkäsittely ovat viidakko, jossa on monia, jotka uskovat tietävänsä parhaiten.

• Tykkään
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Ei välttämättä tarvitse olla keltainen tiili sisäpuolella. Nopea googlaus eri myyjien vaihtoehdoista näyttää kuitenkin olevan kaikki keltaista... mutta kuten tilanne näyttää nyt, se on punainen tiili, ja näyttää siltä, että siinä on poltettu ilman, että se olisi haljennut? Se on ainoa riski, niin kauan kuin tiedän. Olen nähnyt paljon toimivia kaakeliuuneja ja avotakkoja, jotka olivat täysin punatiiliä. Ehkä aiemmin yleisempi?

Kun poltat takassa, tiili kuumenee ja laajenee hieman, kutistuen taas, kun se jäähtyy. Ero tulenkestävän tiilen ja tavallisen muuritiilen välillä on, että tulenkestävä on hieman "pehmeämpää" ja se sietää näitä liikkeitä paremmin. Esimerkiksi sen vuoksi et koskaan näe uuneja tai savupiippuja täysin betonista; betoni on erittäin kovaa, ja siksi jäykkää, ja halkeaisi pian, kun sitä kuumennetaan. Sama pätee laastien tasoituslaasteihin - niiden täytyy olla "pehmeitä", jotta ne sietävät liikkeitä.

Ja taas kerran, suosittelen välttämään maalia kokonaan. Jos haluat sen valkoiseksi, olen lukenut, että voit käyttää piippulaastia takan ulkopuolella saadaksesi sen täysin liidunvalkoiseksi. Googlasin hieman lisää eilen ja huomasin, että värjäyspigmenttejä laastille on edelleen saatavilla ilman suurempia vaikeuksia. Tässä esim., heillä on opas (betonille, mutta periaate on sama) [linkki]

Olen oppinut vaikeimman kautta ottamaan maalikaupan puheet varauksella. He eivät ole käsityöläisiä, he ovat myyjiä, jotka ovat oppineet tiettyjä perusteita ja tyypillisimpiä standarditapauksia. Heidän tavoitteensa on myydä maalia asiakkaalle, joka toivottavasti on tyytyväinen. Lisäksi en ole vaikuttunut heidän hinnoittelustaan suhteessa laatuun (esimerkki: Trygg Hansan tutkimuksessa 2018 Bilteman erittäin halpa julkisivupohjuste oli parhaiden joukossa!). Mutta maali ja puunkäsittely ovat viidakko, jossa on monia "asiantuntijoita", jotka pitävät itseään parhaina asiantuntijoina.
Kiitos kaikesta tiedosta! Todella hyvä saada niin kattavaa inputia. Aiomme ehdottomasti polttaa siinä. Kyllä, olet oikeassa maalikauppiaiden suhteen. Sitten on monia myös ammattilaisia, joilla on eriäviä mielipiteitä. Luulen, että se tarvitsee uuden laastin ja mahdollisesti korjata olemassa oleva tiili sisäpuolella, koska joidenkin välillä on melko suuria aukkoja. Kuitenkin nuohooja on hyväksynyt takan.

M MAJOhusprojekt sanoi:
Kiitos kaikista tiedoista! On todella hyvä saada perusteellista inputtia. Tulemme ehdottomasti käyttämään sitä. Kyllä, olet oikeassa värikaupan myyjistä. On myös monia eriäviä mielipiteitä ammattimiesten keskuudessa. Luulen, että se tarvitsee uutta rappausta ja mahdollisesti korjata olemassa olevan tiilen sisäpuolella, koska joidenkin välillä on melko suuria rakoja. Kuitenkin palotarkastaja on hyväksynyt takan.
Mahtavaa! Jos tarkoitat "rakolla" kivien välissä, että niiden väliin on jäänyt tyhjää, se on yksinkertaisesti täytettävä tulenkestävällä laastilla (maksaa noin 150 kr 5 kg rakennusliikkeessä). Helppoa kuin mikä, vain harjaa puhtaaksi saumat ohuella teräsharjalla, imuroi, sekoita uusi laasti ja täytä. Imuroi ns. "tuhkaimurilla" tai vastaavalla; tavallinen imuri vahingoittuu imemällä tuhkaa ja muita erittäin hienojakoisia hiukkasia, kuten hiontapölyä, kun hioo esim. tasoitetta (hiukkaset ovat niin pieniä, että ne menevät tavallisen suodattimen läpi ja joutuvat moottoriin). Jos sinulla on jo imuri, sanoisin, että teet korjauksen itse noin 200-250 kr:lla työkaluihin ja materiaaleihin.

Voin muuten sanoa, että kunnon ja vahva teollisuusimuri, maksoin omastani noin 3000 kr, on yksi parhaista sijoituksista mitä olen koskaan tehnyt. Niin monta kertaa olen ollut iloinen, että minulla oli kunnollinen kone, joka kestää kaiken - soraa, pölyä, hiontapölyä, maata, sahanpurua, jopa nesteitä. Kun tekee remonttia, maalaa, tapetoi tai vain siivoaa autoa. Olen käyttänyt omaani pian 4 vuotta ja käyttänyt sitä paljon ja rankasti ajoittain, se toimii edelleen kuin uusi.

• Tykkään
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Topp! Om du med "mellanrum" mellan stenarna menar att det blivit lite tomt mellan dem är det helt enkelt att fylla på med eldfast bruk (kostar ca 150 kr för 5kg i bygghandel). Lätt som en plätt, bara att borsta rent i fogarna med en tunn stålborste, dammsuga ur, blanda nytt bruk och fyll i. Dammsug med s.k "asksug" eller motsvarande; en vanlig dammsugare tar skada av att suga i sig aska och andra extremt fina partiklar som slipdamm när man slipat på t.ex spackel (partiklarna är så små att de går igenom ett vanligt filter och hamnar i motorn). Har du redan en dammsugare skulle jag säga att du gör reparationen själv för ca 200-250 kr i verktyg och material.

Kan för övrigt säga att en rejäl och stark grovdammsugare, jag lade 3000kr på min tror jag, är en av de enskilt bästa investeringar jag någonsin gjort. Så många gånger varit så glad att jag hade en ordentlig maskin som klarar allt - grus, damm, slipdamm, jord, sågspån, t.o.m vätska. När man bygger om, målar, tapetserar eller bara ska städa ur bilen. Haft min i snart 4 år och kört rejält mycket och hårt med den i perioder, går fortfarande som ny.
Hei ja kiitos vastauksesta!
Olen ollut vähän kiireinen, siksi vastaus on viivästynyt.
Miten hyvä, että sen voi korjata niin helposti. Aion käydä rakennustarvikekaupassa tänään ja ostaa tulenkestävää laastia.
Meillä on rakennuspölynimuri, mutta vain 1000 kr malli. En ole varma, onko siinä hyvä suodatin ja imeekö se pölyä tehokkaasti. Mutta parempi ottaa se kuin tavallinen imuri.

Kuinka tekisit etupuolen kanssa? Eli miten poistaa se punainen tiili reunojen ympäriltä. Muuraatko päälle ja millä materiaalilla? Ja miten saada siitä täysin suora? Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko tähän hyviä työkaluja vai onko kyse vain hyvästä ja tarkasta tarkkuudesta?

Kiitos paljon hyvistä vinkeistäsi ja neuvoistasi.

Hm. Saa sen pois kokonaan on varmaan todella vaikeaa; jos se olisi ulkonevampaa, ehkä uskaltaisi yrittää kulmahiomakoneella, mutta tässä tapauksessa en varmaan uskaltaisi.

Olen ehkä tehnyt niin, että kun laitatte rappausta (tai kipsilaastia tai mitä haluattekin käyttää) ulkopuolelle, laittakaa se ulkoiseen punaiseen tiileen myös, mutta jättäkää kaikki sisäpuolinen punaiseksi. Ehkä ei aivan niin kuin haluatte, mutta se on varmaan parasta tässä tapauksessa. Hardcore-versio on tietysti kutsua muurari tekemään sen aivan kuten haluatte, mutta se maksaa.

Toinen vaihtoehto on rappaus myös hieman uunin sisään, mutta siihen teidän on luultavasti varauduttava, että se on musta noen ja hehkun takia. Se luultavasti myös luo "reunan" rappauksesta, mikä paitsi vaikeuttaa tuhkan raaputtamista uunista, myös saatte raappakauan siihen reunaan ja pian se rikkoutuu kuitenkin. Edellyttäen tietysti, että käytätte kaapimista ettekä imuroi joka kerta.

Suoran saaminen on yleensä melko helppoa niin oikein. Rappaus asettuu usein hyvin tasaisesti ja kauniisti sen päälle, mihin se asetetaan. Jos haluat täysin suoran reunan, mihin rappaus päättyy, voit laittaa esimerkiksi pienen laudan palan tai jopa hieman maalarinteippiä, jonka sitten irrotat (edellyttäen, ettet rappaa hirveän paksusti, reunan tulisi pysyä suorana, kun poistat teipin).

Muuten, unohdin sanoa: varmistakaa hyvin, että savupiippu ja kaikki ei ole jo maalattu ennen kuin alatte rappaamaan! Jos siihen on maalattu aiemmin, rappaus ei kiinnity kunnolla ja irtoaa pian. Kokeile raapia vähän ei niin näkyvästä kohdasta, rappaus irtoaa vain hienona pulverina tai ehkä hieman pyöreänä murusena jos painaa. Maali irtoaa pieninä hiutaleina.

Lisäys: jos haluatte, että etuosan kivet eivät näy ollenkaan, voitte laittaa rapauksen useampaan kerrokseen, kunnes se näyttää täysin tasaiselta (se tulee vähän viettämään aukosta ulospäin, voi todellakin näyttää melko sileältä ja varmalta). Kuitenkin vaikea arvioida kuvan perusteella, onko se sopivaa; kuvassa se näyttää ulkonevan enintään sentin verran tai niin, ja paljon paksumpaa voi olla vaikea saada.

• Tykkään
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Hm. Saada sen pois kokonaan on luultavasti hyvin vaikeaa; jos se olisi erottunut enemmän, voisi ehkä uskaltaa käyttää kulmahiomakonetta, mutta tässä tapauksessa en ehkä uskaltaisi tehdä sitä.

Olisin varmaan tehnyt näin: kun joka tapauksessa laitatte rappauslaastia (tai kipsilaastia tai mitä nyt haluattekin käyttää) ulkopuolelle, laittakaa sitä myös ulkopuoliseen punaiseen tiileen, mutta antakaa sisäpuolen pysyä punaisena. Ehkä ei juuri niin kuin haluatte, mutta se on luultavasti paras lähestymistapa tässä tapauksessa. Hardcore-versio on tietysti ottaa muurari joka tekee sen juuri niin kuin haluatte, mutta se maksaa.

Vaihtoehto kaksi on rapata myös hieman sisälle takkaan, mutta se todennäköisesti peittyy noki- ja hehkujäljistä. Se myös luo "reunan" rappauksella, mikä tekee tuhkan poistamisen takasta vaikeaksi, ja saatatte myös vetää tuhkarakin tällä reunalla ja pian rikkoa sen. Edellyttäen tietysti, että käytätte rakoa ettekä imuroi joka kerta.

Suoraviivaiseksi saaminen on itse asiassa melko helppoa. Rappauslaasti asettuu yleensä erittäin tasaisesti ja hienosti muotojen mukaan, mihin sen laittaa. Jos haluat täysin suoran reunan, mihin rappaus loppuu, voit kiinnittää sinne laudanpalan tai jopa hieman maalarinteippiä, jonka sitten vedät pois (sillä edellytyksellä, että et rappaa erittäin paksusti, reunan pitäisi pysyä suorana, kun otat teipin pois).

Muuten, unohdin sanoa: varmista hyvin, että savupiippu ja kaikki eivät ole jo maalattuja ennen kuin aloitat rappaamisen! Jos pinnalla on vanhaa maalia, rappaus ei tartu kunnolla ja pian putoaa pois. Kokeile raaputtaa vähän ei-niin-näkyvään kohtaan; rappaus irtoaa vain hienona jauheena tai ehkä hieman pyöreänä muruna, jos käyttää voimaa. Maali irtoaa pieninä hilseinä.

Lisäys: jos haluatte, ettei etuosan kivet näy LAINKAAN, voitte lisätä useita kerroksia rappausta, kunnes se näyttää täysin sileältä (se tulee kaltevuuteen hieman aukosta ulospäin, voi tulla näyttämään melko "pehmeältä" ja sujuvalta oikeastaan). Kuitenkin vaikea arvioida kuvasta, onko se sopivaa; kuvassa näyttää siltä, että se ulottuu ulos maksimissaan sentin tai niin, ja paljon paksumpi voi olla vaikeaa.
Hei!

Kiitos paljon kaikista hyvistä vinkeistä! Olen todella kiitollinen siitä, että käytät aikaa "auttaaksesi" keksimään ratkaisuja.

Luulen, että voi olla hyvä rapata/ "täyttää" punainen 'laastilla. En myöskään usko, että sisäpuolelle kannattaa tehdä jotain. Ehkä korjata vähän, missä se on rikki, mutta muuten antaa olla. Se tulee luultavasti näyttämään hyvältä sitten, kun siihen laittaa säleikön.

On hyvä kuulla, että laasti leviää suhteellisen tasaisesti, sillä ei olisi kiva saada sitä liian epätasaiseksi. Se on maalattu tänään, joten kysymys kuuluu, riittääkö pelkästään pinnan karhentaminen, eli hionta, vai täytyykö koko maali poistaa.

Nokikolari, joka tarkasti takan, sanoi, että halkeamien korjaaminen ei ollut ollenkaan vaikeaa. Mutta kaikki riippuu taidosta ja tarkkuudesta. Ei olisi tyylikästä, jos tulisija olisi liian epätasainen, valkoinen ja lisäksi olohuoneessa.

Muuraajaa pitää odottaa, se on luultavasti melko kallista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.