7 073 lukukertaa ·
11 vastausta
7k lukukertaa
11 vastausta
Autotallin katon kattohuopa?
Hei
Etsin hieman tietoa foorumilta ilman menestystä. Minulla on kysymys koskien kattohuopaa.
Minulla on autotallin katto, joka kallistuu 4 astetta. Se on 8,5x5 m.
Katto on 18 vuotta vanha.
Aion laajentaa noin 4 m2, joten sinne tulee uutta huopaa. Mutta kysymys kuuluu: Eikö olisi yhtä hyvä vaihtaa kaikki?
Kuinka kauan vanha kestää?
Vai voiko pinnalle levittää/malata/tarjota jotain sopivaa?
Katso liitteenä oleva kuva.
Huopa on ruodelaudan päällä.
Osa autotallista on nyt tarkoitus eristää, joten olisi hyvä, jos se olisi tiivis eikä alkaisi vuotaa muutamaan vuoteen.
Terveisin Stefan
Etsin hieman tietoa foorumilta ilman menestystä. Minulla on kysymys koskien kattohuopaa.
Minulla on autotallin katto, joka kallistuu 4 astetta. Se on 8,5x5 m.
Katto on 18 vuotta vanha.
Aion laajentaa noin 4 m2, joten sinne tulee uutta huopaa. Mutta kysymys kuuluu: Eikö olisi yhtä hyvä vaihtaa kaikki?
Kuinka kauan vanha kestää?
Vai voiko pinnalle levittää/malata/tarjota jotain sopivaa?
Katso liitteenä oleva kuva.
Huopa on ruodelaudan päällä.
Osa autotallista on nyt tarkoitus eristää, joten olisi hyvä, jos se olisi tiivis eikä alkaisi vuotaa muutamaan vuoteen.
Terveisin Stefan
Viimeksi muokattu:
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Näin yleensä sanotaan eliniästä:
Tiilikatto kestää vähintään 100 vuotta
Betonikatto kestää suunnilleen yhtä kauan
Peltikatto (sinkitty) 20-30 vuotta
Modernit huopakatot 25-30 vuotta
Jos se on siis yli 10 vuotta vanha, niin ehkä on yhtä hyvä uusia se?
Sitten täytyy varmaan miettiä vähän erityisiä asioita, kun kaltevuus on niin matala - eli tiivistää saumat?
/K
Tiilikatto kestää vähintään 100 vuotta
Betonikatto kestää suunnilleen yhtä kauan
Peltikatto (sinkitty) 20-30 vuotta
Modernit huopakatot 25-30 vuotta
Jos se on siis yli 10 vuotta vanha, niin ehkä on yhtä hyvä uusia se?
Sitten täytyy varmaan miettiä vähän erityisiä asioita, kun kaltevuus on niin matala - eli tiivistää saumat?
/K
Jäsen
· västragötaland
· 1 557 viestiä
Mistä saatkaan numerosi oikein?
Tiilikatto kestää vähintään 100 vuotta: Hyvin harvoin se kestää 100 vuotta, yleensä noin 60 vuotta, joten vähintään 100 vuotta on keksimistä.
Betonikatto suunnilleen yhtä pitkään: En ole koskaan nähnyt yli 60 vuotta kestävää, usein se vaihdetaan 40-50 vuoden kohdalla ja on silloin todella huono, ei ole olemassa 100-vuotiaita betonitiiliä.
Peltikatto (sinkitty) 20-30 vuotta: Nykyään pellille on 30 vuoden takuu, joten pelti kestää helposti 40-60 vuotta tyypistä ja hoidosta riippuen, ja se voi kestää helposti 100 vuotta.
Modernit huopakatot 25-30 vuotta: Tämä on ainoa, joka pitää paikkansa.
Nyt ts, kuvassa huopakatto näyttää hyvältä ja pitäisi kestää vielä 10 vuotta, mutta sinun pitäisi pyytää joku laittamaan huopa uudelle katolle, jolloin he voivat tarkastaa vanhan.
Tiilikatto kestää vähintään 100 vuotta: Hyvin harvoin se kestää 100 vuotta, yleensä noin 60 vuotta, joten vähintään 100 vuotta on keksimistä.
Betonikatto suunnilleen yhtä pitkään: En ole koskaan nähnyt yli 60 vuotta kestävää, usein se vaihdetaan 40-50 vuoden kohdalla ja on silloin todella huono, ei ole olemassa 100-vuotiaita betonitiiliä.
Peltikatto (sinkitty) 20-30 vuotta: Nykyään pellille on 30 vuoden takuu, joten pelti kestää helposti 40-60 vuotta tyypistä ja hoidosta riippuen, ja se voi kestää helposti 100 vuotta.
Modernit huopakatot 25-30 vuotta: Tämä on ainoa, joka pitää paikkansa.
Nyt ts, kuvassa huopakatto näyttää hyvältä ja pitäisi kestää vielä 10 vuotta, mutta sinun pitäisi pyytää joku laittamaan huopa uudelle katolle, jolloin he voivat tarkastaa vanhan.
Mihin suuntaan autotallia pitäisi laajentaa?
Lähimpänä kameraa?
Vasenta reunaa pitkin?
Kauimpana kamerasta?
Onko katolla harja?
Pappi asetetaan aina alhaalta ylöspäin riippumatta siitä, ovatko vuodat vaakasuorassa tai pystysuorassa. Jos teet päinvastoin, katto alkaa vuotaa melko nopeasti.
Joten jos laajennus on lähimpänä kameraa, koko katto on laitettava uudelleen aina harjaan asti, harjalle pappi pitäisi asettaa niin, että sitä on yhtä paljon molemmilla puolilla.
Lähimpänä kameraa?
Vasenta reunaa pitkin?
Kauimpana kamerasta?
Onko katolla harja?
Pappi asetetaan aina alhaalta ylöspäin riippumatta siitä, ovatko vuodat vaakasuorassa tai pystysuorassa. Jos teet päinvastoin, katto alkaa vuotaa melko nopeasti.
Joten jos laajennus on lähimpänä kameraa, koko katto on laitettava uudelleen aina harjaan asti, harjalle pappi pitäisi asettaa niin, että sitä on yhtä paljon molemmilla puolilla.
Jäsen
· västragötaland
· 1 557 viestiä
Kun laitetaan hitsattua huopaa, ei ole väliä, mihin suuntaan saumat ovat.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Haku tällä foorumilla antoi yllä olevat luvut, ja olen nähnyt ne aiemminkin - tietenkin on olemassa suuria vaihteluja...johan ivarsson sanoi:Mistä saat nämä keksityt numerot oikein?
Tiilikatto kestää vähintään 100 vuotta: Hyvin harvoin kestää 100 vuotta, useimmiten noin 60 vuotta, joten vähintään 100 vuotta on liioittelua.
Betonikatto lähes yhtä kauan: En ole koskaan nähnyt yli 60 vuotta kestänyttä, yleensä vaihdetaan 40-50 vuoden kohdalla ja silloin ovat todella huonoja, ei ole olemassa 100-vuotiaita betonitiiliä.
Peltikatto (sinkitty) 20-30 vuotta: Pellistä saa nykyään 30 vuoden takuun, joten pelti kestää helposti 40-60 vuotta tyypistä ja ylläpidosta riippuen, voi helposti kestää 100 vuotta.
Modernit huopakatot 25-30 vuotta: Tämä on ainoa, joka pitää paikkansa.
Nykyiselle kysyjälle, kuvassa huopakatto näyttää hyvältä ja pitäisi kestää vielä 10 vuotta, mutta sinun on joka tapauksessa tuotava joku laittamaan huopakatto uudelle katolle, joten he voivat samassa yhteydessä tarkastaa vanhan.
/K
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Muutama näkemys eri kattomateriaalien kestävyydestä: Materiaalista riippumatta katon kaltevuudella ja ympäröivällä luontoympäristöllä on suuri merkitys. Nykyisin kattohuovissa ei usein ole huopaa ytimenä, vaan esim. polyesteriä tai vastaavaa muovimateriaalia, joka ei ole yhtä herkkä alustan liikkeille. Sen pitäisi siksi kestää pidempään kuin vanhan ajan lumppu- tai mineraalihuovat. Tiilikaton (savi tai betoni) kestävyys riippuu myös siitä, että käytetään oikean kokoisia ruoteita (1 tuuman aluslauta, ei kuten ennen puolituumaa) ja oikeanlaista naulalaa (haponkestävä). Oikealla alustalla ja oikein tehtynä (ja vähintään 27 asteen kaltevuus) pitäisi ei-lukittavan savitiilikaton kestää noin 70 vuotta. Jos käytetään lasitettuja savitiiliä, voi lisätä ainakin 10 vuotta. Kun savitiilikatto uusitaan, voidaan suurin osa tiilistä käyttää uudelleen. Betonitiilien osalta katson, että realistinen käyttöikä on noin 40 vuotta (plus miinus 10 vuotta). Uusittaessa tiilet on hävitettävä. Modernit huopakatot (2-kerrospeitto) pitäisi kestää vähintään 30 vuotta ja niillä on etuna se, että niitä voidaan käyttää myös hyvin matalissa kattojen kaltevuuksissa. Mielestäni aliarvostettu vaihtoehto. Peltikattojen (levy- tai nauhakatteet) kestävyys riippuu maan sijainnista, peltilaadusta ja kunnossapidosta. Erittäin hyvä vaihtoehto on Rheinzink. Hintaluokaltaan galvanoidun ja kuparikuoren välissä. Kestää varmasti 100 vuotta ilman kunnossapitoa. On kuitenkin monia mustia peltikattoja, jotka ovat pysyneet paikoillaan 1800-luvun puolivälistä lähtien hyvän kunnossapidon (maalaus) ansiosta!
Kiitos vastauksista.
Aion laittaa pappia kattoon.
uskon, että on suositeltavaa olla 4 asteen kaltevuus.
Mutta kysymys on, pitäisikö minun uusia kaikki vai laittaa jotain vanhan päälle jatkaakseni sen käyttöikää?
ja jos laittaa uutta pappia, voiko sen laittaa olemassa olevan päälle vai täytyykö se poistaa?
Ystävällisin terveisin Stefan
Aion laittaa pappia kattoon.
uskon, että on suositeltavaa olla 4 asteen kaltevuus.
Mutta kysymys on, pitäisikö minun uusia kaikki vai laittaa jotain vanhan päälle jatkaakseni sen käyttöikää?
ja jos laittaa uutta pappia, voiko sen laittaa olemassa olevan päälle vai täytyykö se poistaa?
Ystävällisin terveisin Stefan
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos aiot laittaa uutta huopaa uudelle osalle ja pitää vanhan toisella osalla, tai laittaa uutta koko katolle, on se enemmän filosofinen kuin rakennustekninen kysymys. Koska laajennus on pienempi osa, on halvempaa tehdä liitos ja sitten vaihtaa kaikki 12 vuoden kuluttua tai kuinka kauan se kestääkään. Jos aiot myydä talon ennen sitä, ei ehkä ole hyvä idea, että katolla on eri kunnossa olevia osia. Miten liitos tehdään, riippuu siitä, mitä tuotteita on käytetty aiemmin. Ehkä se ei myöskään näytä niin kauniilta. Se riippuu siitä, kuka sen tekee ja miten.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 590 viestiä
Poistaisin vanhan... ei siitä muuten tule kunnollista eikä siistiä, ei ole mitään suoria etuja säilyttää se, ja lisäksi et näe, jos alla on mahdollisia vaurioita...Stesod sanoi:Kiitos vastauksista.
Aion asentaa papp-katon.
Uskon, että 4 asteen kaltevuus on suositeltavaa.
Mutta kysymys on, pitäisikö minun vaihtaa kaikki vai asentaa jotain vanhan päälle pidentääkseni sen käyttöikää?
Ja jos asentaa uuden papp:in, voiko sen asentaa olemassa olevan päälle vai täytyykö se poistaa?
Ystävällisin terveisin, Stefan
/K
Klikkaa tästä vastataksesi

