11 523 lukukertaa ·
10 vastausta
12k lukukertaa
10 vastausta
Aukkojen tekeminen palkistoon?
Suunnittelen keskusimuria ja kohtasin ongelman, miten reiät pitäisi tehdä palkistoon putkille.
Olen lukenut läpi puutalorakentamisen käsikirjoja ja niissä on ERI suosituksia riippuen siitä, mitä osaa lukee :
.
Puurakennuskäsikirja Osa 4 Palkistot, s. 44
"Halkaisijaltaan yli 40 mm reiät pitäisi sijoittaa siten, että niiden keskipiste on palkin keskellä (h/2=neutraalikerros), mutta ei lähempänä reunaa kuin palkin kaksinkertainen korkeus (>=2h) eikä lähellä kentän keskikohtaa, missä taivutusmomentti on suurin."
Puurakennuskäsikirja Osa 2 Katto, s. 58
"..pitäisi sijoittaa poikkileikkauksen neutraaliin kerrokseen. ... Reiät massiivisessa puupalkissa tai liimapalkissa tulisi tehdä alueelle, jossa taivutusmomentti on suurin ja missä leikkausvoimat ovat pieniä, eli yleensä lähelle kentän keskikohtaa."
Hmmm... Korkeus vaikuttaa selvältä, keskellä palkkia, mutta mihin kohtaan pituussuunnassa reikää pitäisi tehdä, keskelle tukea vai ei???
Olen lukenut läpi puutalorakentamisen käsikirjoja ja niissä on ERI suosituksia riippuen siitä, mitä osaa lukee :
Puurakennuskäsikirja Osa 4 Palkistot, s. 44
"Halkaisijaltaan yli 40 mm reiät pitäisi sijoittaa siten, että niiden keskipiste on palkin keskellä (h/2=neutraalikerros), mutta ei lähempänä reunaa kuin palkin kaksinkertainen korkeus (>=2h) eikä lähellä kentän keskikohtaa, missä taivutusmomentti on suurin."
Puurakennuskäsikirja Osa 2 Katto, s. 58
"..pitäisi sijoittaa poikkileikkauksen neutraaliin kerrokseen. ... Reiät massiivisessa puupalkissa tai liimapalkissa tulisi tehdä alueelle, jossa taivutusmomentti on suurin ja missä leikkausvoimat ovat pieniä, eli yleensä lähelle kentän keskikohtaa."
Hmmm... Korkeus vaikuttaa selvältä, keskellä palkkia, mutta mihin kohtaan pituussuunnassa reikää pitäisi tehdä, keskelle tukea vai ei???
Pystysuora reikä, jonka halkaisija on 40 mm, palkissa, joka on todennäköisesti 45 mm leveä? Jäljelle jää 2,5 mm kummallekin puolelle...
Ei...
Luulen, että voimme olettaa Mr. Rogerin asentavan putkia tässä tapauksessa vaakasuoraan. Muutenhan olisi helppo kiertää palkki...
Ei...
Luulen, että voimme olettaa Mr. Rogerin asentavan putkia tässä tapauksessa vaakasuoraan. Muutenhan olisi helppo kiertää palkki...
Tässä muutamia vinkkejä:
1. Julalla on 40mm tasopora puulle, joka sopii täydellisesti reikien tekemiseen lattiapalkkeihin, kun vedetään pexletkua (putki putkessa). Valitettavasti tämä pora on täysin arvoton ja olen nyt vääntänyt kaksi kappaletta. Vinkki: 40mm puuporat eivät toimi.
2. Sen sijaan ostin Silvanilta reikäporan 38mm, keskipora + pidin oli minulla jo ennestään. Tämä maksaa myös 40 kr, aivan kuten pora, mutta poraaminen/sahaaminen tällä on kuin voin leikkaamista. Auringonpaisteessa. Ei kuitenkaan tahmeaa. Pölynimurin putkelle on 44mm reikäpora, joka sopii täydellisesti.
4. Asetin reiät 4cm välein, palkin keskelle. Yhteensä tuli 4 reikää; vesi, kv ja syöttö lattialämmitykselle.

1. Julalla on 40mm tasopora puulle, joka sopii täydellisesti reikien tekemiseen lattiapalkkeihin, kun vedetään pexletkua (putki putkessa). Valitettavasti tämä pora on täysin arvoton ja olen nyt vääntänyt kaksi kappaletta. Vinkki: 40mm puuporat eivät toimi.
2. Sen sijaan ostin Silvanilta reikäporan 38mm, keskipora + pidin oli minulla jo ennestään. Tämä maksaa myös 40 kr, aivan kuten pora, mutta poraaminen/sahaaminen tällä on kuin voin leikkaamista. Auringonpaisteessa. Ei kuitenkaan tahmeaa. Pölynimurin putkelle on 44mm reikäpora, joka sopii täydellisesti.
4. Asetin reiät 4cm välein, palkin keskelle. Yhteensä tuli 4 reikää; vesi, kv ja syöttö lattialämmitykselle.
Nu har jag iofs mest borrat i stål men...MathiasS sanoi:
Det är skillnad på borr, och borr.
Visst är det så, men i detta fall är ändå hålsågen överlägsen tack vara fina möjligheter att såga "hål-i-hål" och snedsåga. Detta är mycket svårare (eller imöjligt utan att kröka borret) med en flatborr.Cujo sanoi:
Förövrigt håller faktiskt både Julas och Biltemas borrar god kvalitet, även vid metallbearbetning. Dessutom är ju borrarna så billiga att man kan borra tre gånger och sedan slänga borren...
Uhm olen porannut tuhansia reikiä kaikista mahdollisista materiaaleista enkä ole kokenut mitään ongelmia "irving" poran, litteän teräksen poran kanssa siis. Minun suurin on 44 ja se toimii loistavasti lattian palkkeihin. Reikäsahat ovat mielestäni tarkoitettu suurempiin reikiin sekä reikiin metallissa.
Ehkä se on jula porat jotka ovat huonoja. Mutta ne ovat yleensä ok....Erik_D sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi