68 349 lukukertaa ·
259 vastausta
68k lukukertaa
259 vastausta
Äskettäin asennettu lattia joustaa 3 tasolla ja kaikissa huoneissa
Siellä sanotaan, että kaikki maalaus TULISI tehdä ennen lattian asentamista, ei että se PITÄISI tehdä.X Jeppan sanoi:Mitä se todella tarkoittaa, on että on tärkeää, että sisäilman kosteus ei ylitä 60 %. Jos on tuuletettu tänä kesänä ja lisäksi pitkiä aikoja, on ehdottomasti tehnyt sisäilmastosta paljon yli 60 % rh, joka sitten on lukittu sisälle, kun ikkunat ja ovet on suljettu. Onko se myös vanhempi talo painovoimaisella ilmanvaihdolla? Sitten sisäympäristö on todennäköisesti ollut lattialautojen kannalta suboptimaalinen pitkiä aikoja, siitä on vaikea sivuuttaa.
Siellä sanotaan selkeästi myös, että kaikki maalaus tulee tehdä ennen lattian asentamista.
On typerää, että kuten joku kommentissa yllä moittii niitä, jotka yrittävät löytää selitysmalleja sille, miksi on käynyt niin kuin on käynyt. Ilmeisesti tässä on mahdollinen selitys. Sen ei pitäisi mennä niin, ehkä toinen lattia olisi kestänyt paremmin. Mutta nyt tilanne on joka tapauksessa syntynyt, ja todennäköinen selitysmalli vaikuttaa olevan pitkät ajat liian korkea ilmankosteus talossa. Kenen vastuulle se sitten kuuluu? Sitä voi todella miettiä.
Kaikki tasoitus ja maalaus kattoon, listoihin, vuorilautoihin jne. on tehty ennen lattian asettamista, kaikki seinät, jotka piti maalata, saivat ensimmäisen kerroksen ennen lattian asettamista.
Tapetointi ja viimeinen maalauskerros maalattaviin seiniin on tehty lattian asettamisen jälkeen, jotta tapetti saadaan sokkelin päälle ja jotta kaikki vuorilaudat ja lattialistat voidaan maalata.
Kuka on sanonut, että RH oli yli 60 % tai alle 30 %? Sanottu on, että lattian asentamisen aikana RH ei ollut yli 55 %, koska timpuri tarkisti sen lattian asentamisen aikana, ja se on kai ainoa kerta, kun sitä voi valvoa.
Miten tehdään uudelleentapetoinnin ja maalauksen yhteydessä?
Poistetaanko olemassa oleva lattia, tapetoidaanko ja maalataan ja sitten laitetaan lattia takaisin?
Vai peitetäänkö lattia, tasoitetaan, tapetoidaan ja maalataan.
Miten tehdään kaikissa olemassa olevissa taloissa, kun RH nousee kesällä, aaltomaistuuko kaikki lattiat sielläkin ja syntyykö rakoja?
Ainoa, mitä voi hallita, on RH lattian asentamisen aikana, sitten se on mitä on, suuremman eron saavuttaminen RH:ssa sisällä verrattuna ulkona kesäaikaan on melkein mahdotonta, ellei tee jotain, mikä nostaa ilmankosteutta sisällä.
Sitten, että väität vastaan itsellesi sanomalla, ettei pitäisi tuulettaa, ja sitten sanotaan "tuuleta mielellään" linkkaamassasi tekstissä, saa miettimään, työskenteletkö lattianvalmistajalle? Henkselit, vyö, pelastusliivit ja laskuvarjo, jotta välttyisi ottamasta minkäänlaista vastuuta?
Viimeksi muokattu:
Ylitulkitset kirjoittamaani.P Peter Petterson sanoi:Siinä sanotaan, että maalaus TULISI tehdä ennen lattian asettamista, ei että se on pakko tehdä.
Kaikki tasoitus sekä maalaus kattojen, listoille, pielille jne. on tehty ennen lattian asettamista, kaikki seinät jotka täytyi maalata, saivat ensimmäisen kerroksen ennen lattian asettamista.
Tapetointi ja seinien viimeinen maalaus on tehty lattian asettamisen jälkeen, jotta tapetin voi kiinnittää sokkeliin ja maalata kaikki pielet ja jalkalistat.
Miten tapetointi ja maalaus tehdään uudelleen? Otetaanko lattia pois, tapetoidaan, maalataan ja asetetaan lattia takaisin? Vai peitetäänkö lattia, tasoitetaan, tapetoidaan ja maalataan?
Miten se tehdään kaikissa olemassa olevissa taloissa, kun RH nousee kesällä ja lattiat menevät vinoon ja raot syntyvät?
Ainoa mitä voi hallita on RH silloin, kun lattia asetetaan, sen jälkeen tilanne on mitä on, sisätilan RH muuttaminen merkittävästi ulkotilasta kesällä on lähes mahdotonta, ellei tehdä jotain, mikä nostaa sisäilman kosteutta.
Lisäksi, että kiistät itsesi siitä, ettei saisi tuulettaa, ja sitten kehotetaan tuulettamaan tekstissä, johon linkkaat, saa epäilemään, työskenteletkö lattian toimittajalle?
Uskoakseni kyse on ilmankosteudesta, ja ilmeisesti voi olla olosuhteita, joissa tilanne menee yli ja lattialle tulee liikaa kosteutta. Tämä kesä on ollut kosteampi kuin normaalisti, se on ollut meillä erittäin selvää.
Maalaussäännöissä on kyse siitä, että maali vapauttaa kosteutta kuivumisensa aikana. Se voi olla osatekijä, jos maalaa suuren osan talosta kerralla. Se voi olla osasyynä ongelmiin, vaikka todennäköisesti 99% tapauksista ei johda mihinkään ongelmiin.
Tuulettamisesta: en ole varma. Mutta kuvittelen, että talo voi paremmin, jos ei avata ovia ja ikkunoita, kun ulkona on 100% ilmankosteus, esimerkiksi kun sataa. Aivan kuten Kährs kirjoittaa, että liika tuuletus matalalla ilmankosteudella voi johtaa liian alhaiseen sisäilman kosteuteen. Kun talossa ei asu ketään, ei ilmaa liiku yöllä tai loma-aikana. En usko, että ongelma olisi syntynyt, jos teillä olisi ollut koneellinen ilmanvaihto.
Selvästi vaikeasti analysoitava tilanne ja todennäköisesti monia tekijöitä on vaikuttanut lopputulokseen täällä.
Uskon, että on melko mahdotonta pitää sisätilan kosteus merkittävästi eri kuin ulkona. Kun on normaali ilmanvaihto, ilma vaihtuu sisällä useita kertoja päivässä ja silloin sisäilman kosteus pitäisi käytännössä olla sama kuin ulkona.X Jeppan sanoi:
MultiMan
Jäsen
· Västernorrland
· 6 413 viestiä
MultiMan
Jäsen
- Västernorrland
- 6 413 viestiä
Minulla voi olla erittäin suuri ero sisällä verrattuna ulkona, mutta minulla on vain luonnollinen ilmanvaihto paitsi keittiön ja kylpyhuoneen tuulettimet, jotka toimivat tarvittaessa. Normaalisti mitataan suhteellista ilmankosteutta ja silloin lämpötila vaikuttaa paljon, vaikka ilmassa olevan veden määrä ei dramaattisesti eroa. Minulla on mittarit eri paikoissa ja tällä hetkellä se on 82% ulkona avoimessa ladossa katon alla (13,7C) ja 40% sisällä, missä istun (27C, kattotila tietokoneineen, joka lämmittää ylös). Jos katson kylmintä ja kosteinta huonetta alakerrassa, se on samanaikaisesti 60% (20C). Ei lämpöä tai AC-päällä.Alfredo sanoi:
Edit: Kun ajattelen asiaa, niin se on ollut paljon äärimmäisempää joissain ajankohtina tänä kesänä, joka on ollut erittäin märkä. Muistan, että ulkona on ollut 95% kosteutta, vaikka lämpötila oli melko korkea, tuntui kuin höyrysaunassa mennessä ulos. Tämä kahden viikon enemmän tai vähemmän tauottoman sateen jälkeen (ja läheisyys veteen). Samaan aikaan olin noin 30% toisen kerroksen kuumimmassa huoneessa, vaikka ikkunat olivat raollaan (luulen, että oli noin 30C, ei koskaan mene enempää).
Päätelmä, jonka voi tehdä, on se, että on erittäin vaikeaa puhua varmuudella, kuinka asiat ovat jollain toisella. On pakko mitata.
Edit: Löytämäni lokit eivät näytä niin suuria eroja, mutta minulla ei ole tietoa ennen kesäkuun puoliväliä valitettavasti:

Viimeksi muokattu:
Joo, ajattelin varmaan, että tuuletusta on tapahtunut aiemmin kesällä, kun sisällä ja ulkona oli samanlaisempia lämpötiloja. En sitten tiedä, onko tämä tullut selkeästi esille ketjussa vai onko se vain jotain, mikä on jäänyt mieleeni... 😳MultiMan sanoi:
Sitten arvaan, että luonnollinen ilmanvaihto antaa usein, erityisesti kesäaikaan, huomattavasti heikomman ilmanvaihdon kuin mitä Boverket pitää oikeana.
oli katsomassa uudelleen Attefallarenin juuri asennettua lattiaa tänään.
Sama juttu siellä, lyhyet saumat ovat irronneet, ja lattia on noussut niin, että se joustaa.
Attefallarenissa ei ole lattialämmitystä, mutta ilmalämpöpumppu on ollut asetettuna 18c:een ja on toiminut tarvittaessa.
Joten en usko, että se johtuu lattialämmitysputkista.
Aion ostaa vähän säätömittaa ja mitata, kuinka paljon saumat ovat siirtyneet toisistaan.
Sama juttu siellä, lyhyet saumat ovat irronneet, ja lattia on noussut niin, että se joustaa.
Attefallarenissa ei ole lattialämmitystä, mutta ilmalämpöpumppu on ollut asetettuna 18c:een ja on toiminut tarvittaessa.
Joten en usko, että se johtuu lattialämmitysputkista.
Aion ostaa vähän säätömittaa ja mitata, kuinka paljon saumat ovat siirtyneet toisistaan.
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 10 106 viestiä
Milloin lattia tarkastettaisiin?
Hei,R Robert-san01 sanoi:
Tarkastus on varattu torstaille 28. syyskuuta, melko tarkkaan viikon kuluttua siis. Olen pannut kaikki talon jatkoremontit tauolle, kunnes tämä on suoritettu.
Kuitenkin on kova halu saada kaikki valmiiksi ja päästä muuttamaan taloon, jota on nyt remontoitu 6 kuukauden ajan ja johon on käytetty uskomattoman paljon rahaa.
Mutta mutta, täytyy vain kestää ja odottaa tarkastusta ja sitten jatkaa siitä eteenpäin.
Liitän mukaan pienen videon yhdestä joustavasta kohdasta talossa.
Oi, tuo lattia liikkuu varmasti paljon. Ei ihme, että se joustaa. Ei edes tarvitse ryömiä seinien suuntaan, jotta se pullistuu.
Valitettavasti sanoisin, että se on väärä lattia asennettavaksi näin suurille alueille. Olisin jättänyt 15-20 mm reunaa ympäriinsä ja laittanut poikittaisen laudan (kynnyksen) oviin, jotta se ei nousisi. Sähkömiehenä olisin kieltäytynyt asentamasta lattiaa kuten kuvissa.
Tämän sanottuani voi olla, että lattiapäällystäjillä on salaisia kikkoja. Itse työskentelin enimmäkseen kiintokalusteiden ja keittiön parissa. Mutta olen asentanut yhden ja toisenkin lattian.
Valitettavasti sanoisin, että se on väärä lattia asennettavaksi näin suurille alueille. Olisin jättänyt 15-20 mm reunaa ympäriinsä ja laittanut poikittaisen laudan (kynnyksen) oviin, jotta se ei nousisi. Sähkömiehenä olisin kieltäytynyt asentamasta lattiaa kuten kuvissa.
Tämän sanottuani voi olla, että lattiapäällystäjillä on salaisia kikkoja. Itse työskentelin enimmäkseen kiintokalusteiden ja keittiön parissa. Mutta olen asentanut yhden ja toisenkin lattian.
Uskon, että se on ilmankosteus, joka kummittelee. Olen pitänyt palan plywoodia ulkona ja yksi puoli on maalattu julkisivumaalilla. Se taipuu sääolosuhteiden muuttuessa. Lattialämmitys on myös riskitekijä, koska se alentaa lattian alapuolen suhteellista kosteutta. Ehkä se stabiloituu ajan myötä.
Uskon niin myös, ja kun on täysin tiivis alusta, ei voi korjata sitä tuuletusraolla tai rei'illä.H HasseU sanoi:Luulen, että se on ilman kosteus joka tekee tepposet. Minulla on ollut vanerinpala ulkona, ja se on maalattu julkisivumaalilla toiselta puolelta. Se taipuu säiden muuttuessa. Lattialämmitys on myös riskitekijä, koska se laskee suhteellista kosteutta lattian alapuolella. Ehkä se stabiloituu ajan myötä.
Mutta voi ajan myötä tulla hyvä, ehkä. Toivottavasti, sillä näkyy, että siihen on panostettu kunnolla.
Olohuone sijaitsee kuitenkin yksinään ja ei ole yhtenäinen keittiön ja käytävän kanssa. On etäisyysliitos portaalissa olohuoneesta ulos käytävään.Pär Sköld sanoi:
Oi, tuo lattia tulee liikkumaan todella paljon. Ei ihme, että se joustaa. Ei edes tarvitse laajentua seiniä kohti, jotta se alkaisi pullistua.
Ikävä kyllä sanoisin, että tämä on väärä lattia noin suurille pinnoille. 15-20 mm ympäriinsä ja poikittainen lauta (kynnys) ovien kohdalla olisi pitänyt laittaa, jotta se ei pääsisi nousemaan. Puuseppänä olisin kieltäytynyt asentamasta lattiaa kuvien mukaisesti.
Tämän sanottuani, ehkä lattiamiehet tuntevat salaisia niksejä. Itse puuhastelin enimmäkseen paikan päällä rakennettujen vaatekomeroiden ja keittiöiden parissa. Kuitenkin muutaman lattian olen asentanut.
Mutta se saattaa silti olla liian suuret alueet asennettavaksi yhdellä kertaa. Joustaa valitettavasti yhtä pahasti olohuoneessa ja käytävässä kuin keittiössäkin.
Ja, ehkä se paranee ajan myötä, mutta lattialämmitys vettefan kuinka paljon se todella toimii. Onhan ollut kesäkuu, heinäkuu, elokuu, eikä sen ole tarvinnut tehdä paljon. Mutta voin tietysti olla väärässä, onhan niin tapahtunut ennenkinH HasseU sanoi:
Lattia on varmaan vain pintakäsitelty yläpuolelta, luulisin. Riippumatta lattialämmityksestä voi olla niin, että tällä hetkellä yläpuoli on kosteinta heti pintakerroksen alla ja silloin se nousee. Rakoilut osoittavat myös, että lattia on kuivahtanut. Ajan myötä sen pitäisi tasoittua. Mutta ongelma on, että sinulla ei ole aikaa odottaa.P Peter Petterson sanoi:
Mutta lattia kupruilee kaikissa mahdollisissa huoneissa, ja attefall-taloissa? Et kai voi väittää, että kyseessä on lattia, jota ei voi asentaa tavalliseen huoneeseen?Pär Sköld sanoi:
Oi, tuo lattia tulee liikkumaan todella paljon. Ei ihme, että se joustaa. Ei tarvitse edes liikkua seinille asti, jotta se kupruilisi.
Valitettavasti sanoisin, että se on väärä lattia näin suurille alueille. Olisin jättänyt 15-20 mm ympärille ja asettanut poikittaisen laudan (kynnys) oviin estääkseni sen kohoamista. Puuseppänä olisin kieltäytynyt asentamasta lattiaa kuvien mukaisesti.
Sanotun ohella, saattaa olla, että lattia-alan ammattilaisilla on salaisia niksejä. Itse käsittelin enimmäkseen räätälöityjä vaatekaappeja ja keittiöitä. Tosin muutaman lattian olen asentanut.