4 899 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Asfalttiliima ja sen tahmeus..
Olen laittamassa pintapaperia Attefalls-mökkiimme ja kokeilin ensimmäisenä päivänä purkillista asfalttiliimaa. Se oli tahmein aine mitä olen työskennellyt, eikä sitä voinut juuri levittää lastalla, vaikka annoin purkin seisoa kiehuvassa vedessä tunnin ja yritin sekoittaa.
Nyt - tehdäkseni elämästäni helpomman - ajattelin ostaa näitä sen sijaan https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156
Kysymykseni on: saako mössön todella ulos vielä kapeammasta putkesta kuin avoimesta purkista? Lisäksi näiden käyttöohjeessa lukee, että massa tulisi levittää kovalla harjalla tai lastalla... aivan kuten purkillekin oli merkitty?
Nyt - tehdäkseni elämästäni helpomman - ajattelin ostaa näitä sen sijaan https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156
Kysymykseni on: saako mössön todella ulos vielä kapeammasta putkesta kuin avoimesta purkista? Lisäksi näiden käyttöohjeessa lukee, että massa tulisi levittää kovalla harjalla tai lastalla... aivan kuten purkillekin oli merkitty?
Ja tarttuu täysin erilailla. Purkin tahna nappaa kiinni heti, kun taas tuubin "dritt" voi kestää jopa viikon.
Jos pahvi on hyvässä kulmassa, tuubi ei ole hyvä vinkki, valitettavasti. Toimii kohtuullisesti aluspahvilla, joka naulataan.
Mutta älä lyö nauloja pintapahviin vain.... ;-)
Jos pahvi on hyvässä kulmassa, tuubi ei ole hyvä vinkki, valitettavasti. Toimii kohtuullisesti aluspahvilla, joka naulataan.
Mutta älä lyö nauloja pintapahviin vain.... ;-)
Putkiliima on niin laimennettua liuottimella, että kestää kauan ennen kuin se tarttuu.
Pintapaperi liukuu pois yksinkertaisesti.
Olen juuri käyttänyt 8 tuubia katolleni aluskatteeseen laaksoihin, eikä se juuri tartu. Piti laittaa painoa useiksi päiviksi.
Pintapaperi liukuu pois yksinkertaisesti.
Olen juuri käyttänyt 8 tuubia katolleni aluskatteeseen laaksoihin, eikä se juuri tartu. Piti laittaa painoa useiksi päiviksi.
- Liukua pois? Pappen naulataan yläreunasta ja limitetään seuraavalla, joka puolestaan limitetään jne., kunnes nockpappen peittää lopulta.J Jan_G sanoi:
Hmmm.
Ytpapp asennetaan harjalta alaspäin eli pystysuunnassa katolle. Ei vaakasuunnassa.
Me naulasimme aina rullan pään, kun liimasimme ytpappia kiinni. 3 naulaa niin, että se ei liukunut sillä välin kun liima jäähtyi. Mutta jos jättää yhden liuskan riippumaan sillä aineella/liukasteella, jonka ostin Byggmaxista, pappi repeää ja liukuu alas.
Ei, käytä valmiiksi liimattua pappia ja kiinnitä se mahdollisimman vähällä naulalla. Tai miksei shingeli?
Ytpapp asennetaan harjalta alaspäin eli pystysuunnassa katolle. Ei vaakasuunnassa.
Me naulasimme aina rullan pään, kun liimasimme ytpappia kiinni. 3 naulaa niin, että se ei liukunut sillä välin kun liima jäähtyi. Mutta jos jättää yhden liuskan riippumaan sillä aineella/liukasteella, jonka ostin Byggmaxista, pappi repeää ja liukuu alas.
Ei, käytä valmiiksi liimattua pappia ja kiinnitä se mahdollisimman vähällä naulalla. Tai miksei shingeli?
Ei/En tiedä. Pitäisi seurata valmistajan ohjeita, ei muuta.J Jan_G sanoi:Hmmm.
Ytpappi asennetaan harjalta alaspäin, eli pystysuoraan katolla. Ei vaakasuuntaisesti.
Me aina naulasimme rullan pään, kun liimasimme ytpappin. 3 naulaa, jotta se ei liukuisi, kun liima jäähtyi. Mutta jos antaa yhden vuodan roikkua sen mönjän/liukuvoiteen kanssa, jonka ostin Byggmaxista, niin pappi repeytyy ja liukuu alas.
Ei, käytä valmiiksi liimattua pappia ja kiinnitä se mahdollisimman vähällä määrällä nauloja. Tai miksei shingelitä?
Ainakin jos haluaa vedota johonkin takuihin.
Mataki-pappi valmiilla liimaraidalla, jonka laitoin autotalliin, pitää asentaa vaakasuoraan. Alkaen vuodalla, joka menee lähelle räystästä, ja sitten limittäin seuraavan vuodan kanssa, kunnes saavutetaan harja.
Kun on kyse ytpappin asentamisesta, se voi riippua katon kallistuksesta. Tietenkin tulee noudattaa ohjeita, mutta muistan, että Trebolit, tai oliko se Mataki, mainitsee, että voi olla vaikeaa asentaa ytpapp vaakasuoraan juuri silloin, kun katolla on suuri kallistus, koska vuota voi helposti valua keskelle. Tämä lisää riskiä, että et saa vuotia suoraan ja tiiviisti.
Mitä tulee asfaltin liimaan ämpärissä, olen käyttänyt lämpöpistoolia, kun on ollut liian kylmä. Arvelen, että vesikylpy ei riitä.
Mitä tulee asfaltin liimaan ämpärissä, olen käyttänyt lämpöpistoolia, kun on ollut liian kylmä. Arvelen, että vesikylpy ei riitä.
- Rullaan auki kattohuovan, säädän sen suoraksi ja kiinnitän pari naulaa yläreunassa ehkä metrin välein. Sitten vedän/ojennan sen yhdestä päästä ja kiinnitän naulan lähimpänä räystästä. Sitten samalla tavalla toisella puolella.S stugfar sanoi:Puhuttaessa pintakermin asennuksesta, se voi riippua katon kaltevuudesta. Tietenkin on noudatettava ohjeita, mutta muistelen, että Trebolit, tai oliko se Mataki, kirjoittaa että voi olla vaikeaa laittaa pintakermiä vaakasuoraan, juuri kun katto on jyrkkä, koska sauma voi silloin helposti liukua keskelle. Tämä lisää riskiä, että saumat eivät ole suoria ja tiiviitä.
Mitä tulee asfalt-liimaan ämpärissä, olen käyttänyt kuumailmapuhallinta, kun se on ollut liian kylmä. Arvaan, että vesikylpy ei riitä.
Suoraan ja yksinkertaista naulata loput.
En ole koskaan nähnyt kattohuovan asentamista pystysuoraan.
Klikkaa tästä vastataksesi