Martin_B
Sillä jos nyt on tarkoitus käyttää kahta tuulensuojaa, eli sekä asfaboardia että tuulensuojakangasta, niin tuntuu paremmalta, jos niiden välillä on hieman väliä, kuten tässä tapauksessa 45 mm, rako, joka myös eristetään.

Verrattuna siihen, että molemmat tuulensuojat olisivat kiinni toisissaan, tuntuu siltä, että mahdollinen kosteus voisi helpommin "jäädä kiinni" väliin, tai pikemminkin, että vesihöyry "sitoutuisi" kerrosten väliin, jos ne ovat liian lähellä toisiaan.

Aivan kuten kaksi märkää pyyhettä. Ne kuivuvat nopeammin, jos ne ripustetaan erilleen kuin jos ne ripustetaan kiinni toisiinsa.

En usko, että sillä on niin suurta merkitystä, missä se ylimääräinen kerros sijaitsee.
Kaikkien kolmen tapauksen pitäisi toimia.
Ratkaisusi on vähemmän "kakku kakun päällä", mutta olen hieman epävarma, onko sillä käytännössä mitään merkitystä muihin vaihtoehtoihin verrattuna. Minulla ei kuitenkaan ole mitään konkreettista, johon perustaa se.

• Tykkään
Martin_B
  • Laddar…
Hei,

Olen saman valinnan edessä, kun asennamme paneelit uudelleen taloomme keväällä. Olen päättänyt käyttää Asfa (olemassaoleva) sekä diffuusioavointa tuulensuojalevyä, pääasiassa kompensoimaan olemassaolevia vaurioita jne., mutta myös suojaamaan lisävahingoilta ja tekemään talosta täysin vedoton, kun kerran ollaan liikkeellä. Aion asentaa sen suoraan asfan päälle, enkä ole erityisen huolissani kosteudesta.

• Tykkään
Martin_B
  • Laddar…
Gtbg on kyllä paikka, jossa on olennaista olla hyvä tuuli- ja kosteussuoja, joten se kuulostaa täysin oikealta. :)

• Tykkään
Martin_B
  • Laddar…
Löysin tämän ketjun, koska se on ajankohtainen minulle. Olen purkamassa ulkoseiniä ja mietin asfaboardin uudelleenkäyttämistä. Mutta koska se on vanha ja siinä on pieniä reikiä, ajattelin täydentää sitä tuulensuojalevyllä ulkopuolelle. Luettuani ketjun, päätän varmaankin tehdä niin.

Kyllä, onhan se helpointa antaa asfalevyn olla paikoillaan ja vain täydentää sitä kerroksella asfaltipaperia/tuulensuojaa.

Se oli juuri niin kuin olin ajatellut tehdä, kun vaihdoin paneelin lounaispäädyssä. Kuitenkin, asfalevyllä oli noin 40 vuotta niskassaan, ja joskus oli mahdotonta olla vahingoittamatta sitä sorkkaraudalla, kun paneelia irrotettiin. (Paneeli oli kiinnitetty suoraan asfalevyyn, eli ei ollut rimaan kiinnitetty.)

Vanha asfalevy oli haurasta. Se murtui helposti, kun siihen koski ja taivutti hieman. Ei lainkaan samanlaista sitkeyttä kuin uudella, mutta ei silti ongelma niin kauan kuin se on kiinnitetty seinään. Kuitenkin, vanha oli liian vaurioitunut uudelleenkäyttöön ja siksi se päätyi jäteasemalle, ja uusi hankittiin.

Vanhan asfalevyn poistamisen etuna oli se, että alapuolinen rakenne (ranka ja alaohjauspuu) voitiin tarkastaa. Oli helpottavaa nähdä, että alaohjauspuu oli oikealla paikallaan ja täysin terve. Samoin pilarit ja eristys, erityisesti ikkunoiden alla, olivat myös täysin kunnossa. Ei huomattavaa kosteuden tunkeutumista asfalevyn saumojen kautta siis. Muuten olisi voinut odottaa tätä, koska ulkoinen paneeli oli niin huonosti peittävä, koska se oli vääntynyt ja kiertynyt huomattavasti, jolloin asfalevyn alla oli pitkiä rakoja. Joten, huolimatta vuosien rankkasateista, asfalevy selvitti tilanteen loistavasti.

Itse lisäeristin julkisivun 45 mm. Korvasin vanhan asfalevyn asfaltipaperilla, aivan kuten vahvistettuna tuulensuojana. Sitten 45 mm pilarit ja eristys, ja sen päälle uusi asfalevy. Kaikki asfalevyn saumat tehtiin pilarin päälle, ja lisäksi naulattiin kapeita suikaleita (5-10 cm) asfalevyä saumojen päälle.

Uusi paneeli on asennettu 12 mm tuuletusvälin kanssa. Sen pitäisi vähentää rasitusta asfalevyyn. Täysin riittävä tuulisessa paikassa, jossa tuuli painaa ilmaa jokaisen puusauman kautta, mutta kuitenkin riittävä estämään, ettei merkittävää määrää vapaata vettä valu levyn pintaa pitkin.

Aika näyttää, kuinka hyvin se toimii eri näkökulmista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.