7 349 lukukertaa ·
13 vastausta
7k lukukertaa
13 vastausta
Asettaa 10 mm klinkkerilaatat hiekalle?
Haluaisin laittaa vaalean marmorin kaltaisen lattian kasvihuoneeseen ja löydän silloin jonkin verran klinkkeriä. Kysymys on, tarvitseeko sen todella olla 20mm paksua, jos sen laittaa asennushiekan päälle?
Olen etsinyt netistä ja löytänyt tietoa klinkkerin asentamisesta ulos, ja siellä sanotaan, että sen tulisi olla 20mm. En kuitenkaan löydä paljon 20mm paksuutta valittavaksi, enkä ollenkaan melko valkeaa ulkonäköä. Löydän paljon 10mm paksua eri kokoisina.
Kasvihuoneessa tulee olemaan pakkasvapaata, joten hiekan ei pitäisi liikkua erityisesti. Mitä mieltä olette, jos käytän 10mm paksuutta? Mikä laatakoko on silloin kestävin? Ajattelen, että pieni laatta, sanotaan 15x15cm, ei todennäköisesti halkea, mutta se voi heilua, jos kuorma tulee lähelle kulmaa, koska hiekka voi antaa periksi. Suuri laatta, esimerkiksi 90x90, tuskin heiluu, mutta voi toki murtua, jos alusta ei ole täydellinen. Arvaan, että jokin siltä väliltä on optimaalinen?
Olen etsinyt netistä ja löytänyt tietoa klinkkerin asentamisesta ulos, ja siellä sanotaan, että sen tulisi olla 20mm. En kuitenkaan löydä paljon 20mm paksuutta valittavaksi, enkä ollenkaan melko valkeaa ulkonäköä. Löydän paljon 10mm paksua eri kokoisina.
Kasvihuoneessa tulee olemaan pakkasvapaata, joten hiekan ei pitäisi liikkua erityisesti. Mitä mieltä olette, jos käytän 10mm paksuutta? Mikä laatakoko on silloin kestävin? Ajattelen, että pieni laatta, sanotaan 15x15cm, ei todennäköisesti halkea, mutta se voi heilua, jos kuorma tulee lähelle kulmaa, koska hiekka voi antaa periksi. Suuri laatta, esimerkiksi 90x90, tuskin heiluu, mutta voi toki murtua, jos alusta ei ole täydellinen. Arvaan, että jokin siltä väliltä on optimaalinen?
Ja siis aion tehdä sen kunnolla, mutta jos sillä tarkoitat, että minun pitäisi valaa laatta, en aio tehdä niin, lähinnä siksi että haluan tarvittaessa pystyä kaivamaan ylös ja tekemään uudelleen kasteluputket, jotka kulkevat suunnitellun kasvihuoneen lattian alla, mutta myös siksi, että se on kalliimpaa. Toinen etu hiekan käytöstä kasvihuoneen alla on, että vesi voi valua laattojen välistä ja imeytyä.
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 297 viestiä
Olen enemmän epäileväinen siitä, että siitä tulee hyvää. Pysyisikö todella 15x15x1cm laatta paikoillaan?
Ulkoklinkkeri on 20 mm paksu ja suurempien laattojen pitäisi pysyä paikoillaan tai rikkomatta.
Ulkoklinkkeri on 20 mm paksu ja suurempien laattojen pitäisi pysyä paikoillaan tai rikkomatta.
Aivan, en minäkään usko, että 15x15x1cm pysyy paikallaan. Sen sijaan uskon, että suurempi laatta pysyy paikallaan, mutta riski murtumiseen kasvaa. Kysymys on, mikä on optimaalinen koko, kun puhumme tasapainosta pienen, joka ei pysy paikallaan ja suuren, joka voi murtua 10 mm paksuudella.
Se on jotain tämän kaltaista, mitä haluaisin laittaa:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
Se on jotain tämän kaltaista, mitä haluaisin laittaa:
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...c-florens-carrara-vit-matt-30x60-cm/p-1013370
En usko, että se toimii laatan kanssa hiekalla. Tulee liian epävakaaksi. Laittaisin mieluummin jonkin vaalean kivityksen. Jos haluat ehdottomasti marmoria, ehkä voisi ostaa suurempia betonilaattoja, kuten puutarhalaattoja, ja liimata muutama marmori laatta jokaiselle levylle. Liiman/kiinnikkeen tulisi tietysti olla pakkasenkestävä ja jonkin verran joustava, jotta voit siirtää betonilaattoja ilman, että laatat irtoavat.
Ah, sitten olen mukana, myös kutsutaan jordfuktig betong. Joo, tietenkin se on idea, siitä tulee huokoista, jotta sen purkaminen ei ole niin vaikeaa, jos tarvitaan (Minulla on automaattisen kastelun johdot, jotka kulkevat maan alla nyt).
Miten siinä kävi? Mietin nimittäin itse asentaa ohuempaa graniittikeraamia hiekka/sora.
Klikkaa tästä vastataksesi