Olen muuttamassa sähkölämmityksestä vesikiertoiseen lämmitykseen, jossa lämmönlähteenä on mm. vesivaippainen takka. Se on tällainen: http://mygind.se/product.asp?product=2317

Suunnittelen sijoittavani sen suurempien lecaharkkojen ja tiilien perustukselle, nostamaan sivut 75 mm lecaharkoista ja peittämään valettavalla raudoitetulla laatalla. Laatalle kiinnitetään mahdollisesti lisää tiiliä ja siinä on reikä savupiippua varten. Taaempana on tukea seinää vasten, joka tehdään paloturvalliseksi, alustavasti myös lecaharkolla. Tarvitsen avauksen pitkälle sivulle päästäkseni käsiksi putkiliitäntöihin ja myös reiän ilmanvaihtoa varten. Laatta tulee ylhäältä noin 110 cm perustuksesta. Poikkipuu voidaan sijoittaa noin 95 cm korkeudelle etupuolella (katso miltä takka näyttää, niin ymmärrät).

Kysymys kuuluu, voinko ratkaista tämän näillä ohuilla lecaharkoilla? Syynä siihen, että haluan juuri lecan, on että haluan lämpöä varastoivan vaikutuksen ja syy miksi haluan käyttää ohuita harkkoja on tilanpuute. Muuten vaihtoehtona olisi päällystää paloturvallisella levyllä ja laatoittaa. Olen etsinyt foorumilta, kysynyt takkavalmistajalta ja myös esimerkiksi Weberin verkkosivuilta, mutta en ole saanut hyvää ohjetta. Olen selvillä paloluokituksesta, turvaetäisyyksistä ja siitä, että minun on vahvistettava lattiaa. Minulla on mietinnässä ratkaisuja: jyrsintä pystysuoraa raudoitusta varten, teräskannattimet, tiili sen sijaan, mutta tietenkin etsin neuvoja! :)

Minulla ei ole todisteita siitä, mitä nyt kirjoitan, mutta, eivätkö leca glock ole liian huokoisia ollakseen hyviä lämmönvarastointimateriaaleja, näitä käytetään mielellään eristävän vaikutuksen saamiseksi. Valitsisin jonkin homogeenisemman materiaalin.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Leca eristää ja varastoi vähemmän lämpöä kuin tiili, kivi jne. Koska kyseessä on vesivaippa, haluan eristävän vaikutuksen mutta myös tiettyä lämmönvarastointia. Täydellinen välimuoto on leca, tulin siihen tulokseen. Voisin tietenkin käyttää palogipsiä tai jotain sellaista, mutta se "ei tunnu" oikealta, haluan jotain kivenkaltaista... :o

Tavoitteena on saada jotain mitä "Snabelost" esitti täällä http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html, mutta minulla ei ole ollenkaan sitä tilaa savupiipun sijainnin vuoksi (voi siirtää 2 dm kohti harjaa) ja koska uusi sisäänrakennus on hirviö suhteessa siihen mitä meillä on nykyään. Siksi en voi käyttää 19 cm leveää leca.

Vesitakkamme on muurattu jollakin kevytsoran näköisellä aineella.
Loput talosta on muurattu leka:lla.
Toivottavasti siihen oli jokin syy, miksi he tekivät niin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.