KarlXII sanoi:
GF, huomasin, että kattopaneelit ovat alkaneet nousta...
Miten menee, miten naulaat ja miten naulapyssy toimii?  :)
Naulapyssy toimii hyvin, mutta toistaiseksi en ole ollut se, joka naulaa. Paneelit, jotka ovat nyt ylhäällä, ovat vain alakerrassa, eikä siellä aiota tehdä mitään itse.
 
Miten on kattopaneelin maalaamisen kanssa? Onko se tehtävä ennen kuin se asennetaan, vai onko ok tehdä se myöhemmin?
 
Bob_the_builder
Maalaa aina ennen asennusta. Paneeli TULEE kutistumaan… Muuten saat maalaamattomia raitoja kattoon. :P
 
Sillä meidän puuseppämme ovat sanoneet, että se on ok asentaa ennen maalaamista. He sanoivat, että paneelin pitäisi antaa olla paikoillaan muutaman päivän, koska se kutistuu ja sitten voi maalata sen. Kehen pitäisi luottaa???? ???
 
Bob_the_builder
Asensin puolipaneelit eteiseeni 18 kuukautta sitten. Se sai "...olla sisätiloissa noin 2 viikkoa akklimatisoituakseen. Silloin se on kutistunut valmiiksi." kuten rakennusliikkeen myyjä sanoi. Toki, asensin sen, maalasin, ja katso, noin 2 viikon kuluttua minulla oli valkoisia raitoja paneelia pitkin. Ei vain millimetrin, vaan 5-6 mm joissakin paikoissa.

Luota MINUUN. 8)
 
  • Tykkään
Per Kylemark
  • Laddar…
Luota Bobiin.
 
Olen samaa mieltä siitä, että maalaaminen ennen paneelin kiinnittämistä on hyvä idea. Välttyy kuten sanottu raoilta, kun puu kuivuu, ja on myös etu, että voi maalata ilman, että tarvitsee pitää käsiä pään yläpuolella. Sitten mielestäni se riippuu vähän siitä, mitä maalia käytetään. Jos aikoo valkolakata katon, niin katossa on joka tapauksessa niin paljon "elämää", että raot eivät erotu yhtä paljon kuin jos lakkaa jollain peittävällä värillä. Meidän eteisen katon maalasin peittävällä värillä. Ensin pohjamaalaus, sitten ensimmäinen kerros ennen kuin kiinnitin sen. Lopuksi katto sai viimeisen käsittelyn. Yhteensä kolme maalauskertaa siis. Katto tarvitsi kolme kerrosta, mutta ei olisi ollut mahdollista maalata kolmesti ja sitten kiinnittää se, koska silloin paneelia ei olisi saanut painettua yhteen. Lisäksi paneelin kiinnittämisen yhteydessä tulee helposti pieniä "vaurioita", jotka voi peittää maalauksella.
 
Ok, sitten seuraava kysymys :)
Jos sanotaan, että saamme paneelin torstaina. Kuinka kauan sen pitäisi olla talossa ennen kuin laseroimme sen? Onko ok laseroida jo lauantaina?
Kiitos kaikesta avusta! :D
 
Se riippuu siitä, kuinka kuiva se on saapuessaan ja kuinka lämmin talossa on...
Odottaisin kyllä aina pari viikkoa.
 
Jos aiot sävyttää ennen paneelin asentamista, onhan se vain levitettävä siihen. Miksi sen pitäisi kuivua?
Kun sävytetään, lisätäänhän myös kosteutta puuhun. Eikö ole parempi sävyttää mahdollisimman pian ja antaa sen sitten kuivua?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.