5 740 lukukertaa ·
9 vastausta
6k lukukertaa
9 vastausta
Asennuskerros
Hei! Tarvitsen apua saamaan vastauksen kysymykseen, joka on vaivannut minua pitkään:
Näen usein kuvista, että ihmiset rakentavat asennuskerroksen sisimmäksi seiniinsä. Tämä kerros näyttää usein rakennetun vaakasuorilla 45/45-säleillä.
Miten kiinnitetään sitten kipsilevyt tähän? Jos ne kiinnitetään pystysuoraan, niin eihän ole paljon mihin ruuvata? Vai asetetaanko lisäksi pystysuuntainen säle?
Ehkä olen ymmärtänyt kaiken väärin, mutta olen todella miettinyt tätä pitkään!
Näen usein kuvista, että ihmiset rakentavat asennuskerroksen sisimmäksi seiniinsä. Tämä kerros näyttää usein rakennetun vaakasuorilla 45/45-säleillä.
Miten kiinnitetään sitten kipsilevyt tähän? Jos ne kiinnitetään pystysuoraan, niin eihän ole paljon mihin ruuvata? Vai asetetaanko lisäksi pystysuuntainen säle?
Ehkä olen ymmärtänyt kaiken väärin, mutta olen todella miettinyt tätä pitkään!
ullberg
Työkaluhullu
· Stockholm
· 4 026 viestiä
ullberg
Työkaluhullu
- Stockholm
- 4 026 viestiä
Itse laitan ensin OSB- tai Plywood-levyn vaakasuoraan ja sitten kipsilevyn pystysuoraan, jolloin kipsilevy voidaan ruuvata OSB-levyyn tavalliseen tapaan. Itse asiassa kipsilevy pitäisi varmaan yhä ruuvata koolauksiin, mutta itse ruuvaan lähinnä tavalliseen tapaan ja vahvistan muutamalla ruuvilla koolausten suuntaisesti (ja varmistan tietysti, että osun koolauksiin itse pontissa), tämä on toiminut minun kohdallani hyvin ilman halkeiluja.
Pelkästään kipsilevyn asentamista välttäisin, jos mahdollista, sillä on niin paljon helpompi laittaa tavaroita puulevyn taakse.
/U
Pelkästään kipsilevyn asentamista välttäisin, jos mahdollista, sillä on niin paljon helpompi laittaa tavaroita puulevyn taakse.
/U
Tarkalleen ottaen olemme laittaneet OSB:ta kipsilevyjen taakse niille harvoille seinille, joita olen suttaillut. Toistaiseksi vain sisäseiniin 
Taloa laajennetaan tulevaisuudessa, joten mietin tällaisia asioita.
Taloa laajennetaan tulevaisuudessa, joten mietin tällaisia asioita.
Ei ole mitään sääntöjä, jotka sanoisivat, että pitäisi kiinnittää koolauksiin, mutta tietenkin se on parempi, mutta sitten täytyy olla oikeat ruuvit. 29 mm ei tee mitään hyötyä.ullberg sanoi:Itse laitan ensin OSB:n (tai vaneri) vaakasuoraan ja sitten kipsin pystysuoraan, jolloin kipsi voidaan ruuvata OSB:hen tavalliseen tapaan. Oikeastaan kipsi pitäisi varmaan silti ruuvata koolauksiin, mutta ruuvaan pääasiassa tavalliseen tapaan ja vahvistan parilla ruuvilla pitkin koolauksia (ja varmistan tietysti osumisen koolauksiin itse viisteessä), se on toiminut hyvin ilman halkeamia.
Pelkkää kipsiä en laittaisi, jos se on mahdollista välttää, on niin paljon helpompaa kiinnittää tavaroita, jos takana on puulevy.
/U
Jos levyt asetetaan kuten oikeanpuoleisessa kuvassa viestissä #2, se edellyttää kahta kerrosta levyjä, eli vaneria, OSB:tä tai lastulevyä kipsilevyn taakse. Muuten kipsilevyn saumoille ei tule tukea. Vaihtoehtoisesti täytyy asentaa paljon lyhyitä tukia. Mutta tuskinpa onkaan tosissaan otettavia kotinikkareita, jotka laittavat pelkkää kipsilevyä ilman puulevyjä taakse?
Klikkaa tästä vastataksesi
