Hei! Tarvitsen apua saamaan vastauksen kysymykseen, joka on vaivannut minua pitkään:

Näen usein kuvista, että ihmiset rakentavat asennuskerroksen sisimmäksi seiniinsä. Tämä kerros näyttää usein rakennetun vaakasuorilla 45/45-säleillä.
Miten kiinnitetään sitten kipsilevyt tähän? Jos ne kiinnitetään pystysuoraan, niin eihän ole paljon mihin ruuvata? Vai asetetaanko lisäksi pystysuuntainen säle?

Ehkä olen ymmärtänyt kaiken väärin, mutta olen todella miettinyt tätä pitkään!
 
Näin se tehdään, ei mitään kummallista siinä. Istuu ihan yhtä hyvin.

Kaavio, jossa on kaksi suorakulmiota, kummassakin pisteitä riveissä; vasemmalla pystysuunnassa, oikealla vaakasuuntaan.

Ei kauneinta piirrettynä, mutta ymmärrät varmaan.
 
Ahaa! Tulee kyllä monta ruuvinreikää kitattavaksi, mutta ymmärrän periaatteen :) kiitos vastauksesta, olihan se aika itsestäänselvää kun ajattelen tarkemmin!
 
Siitä tulee sama määrä ruuveja.
 
Kiinnitetty vasempaan kuvaan, joka näyttää kuvaavan vaihtoehdon pystysuorilla palkeilla, niin suurin osa ruuveista on piilossa nauhan takana, jossa saumakohdat kitataan.
 
ullberg
Itse laitan ensin OSB- tai Plywood-levyn vaakasuoraan ja sitten kipsilevyn pystysuoraan, jolloin kipsilevy voidaan ruuvata OSB-levyyn tavalliseen tapaan. Itse asiassa kipsilevy pitäisi varmaan yhä ruuvata koolauksiin, mutta itse ruuvaan lähinnä tavalliseen tapaan ja vahvistan muutamalla ruuvilla koolausten suuntaisesti (ja varmistan tietysti, että osun koolauksiin itse pontissa), tämä on toiminut minun kohdallani hyvin ilman halkeiluja.

Pelkästään kipsilevyn asentamista välttäisin, jos mahdollista, sillä on niin paljon helpompi laittaa tavaroita puulevyn taakse.

/U
 
Tarkalleen ottaen olemme laittaneet OSB:ta kipsilevyjen taakse niille harvoille seinille, joita olen suttaillut. Toistaiseksi vain sisäseiniin :)

Taloa laajennetaan tulevaisuudessa, joten mietin tällaisia asioita.
 
ullberg sanoi:
Itse laitan ensin OSB:n (tai vaneri) vaakasuoraan ja sitten kipsin pystysuoraan, jolloin kipsi voidaan ruuvata OSB:hen tavalliseen tapaan. Oikeastaan kipsi pitäisi varmaan silti ruuvata koolauksiin, mutta ruuvaan pääasiassa tavalliseen tapaan ja vahvistan parilla ruuvilla pitkin koolauksia (ja varmistan tietysti osumisen koolauksiin itse viisteessä), se on toiminut hyvin ilman halkeamia.

Pelkkää kipsiä en laittaisi, jos se on mahdollista välttää, on niin paljon helpompaa kiinnittää tavaroita, jos takana on puulevy.

/U
Ei ole mitään sääntöjä, jotka sanoisivat, että pitäisi kiinnittää koolauksiin, mutta tietenkin se on parempi, mutta sitten täytyy olla oikeat ruuvit. 29 mm ei tee mitään hyötyä.
 
Jos levyt asetetaan kuten oikeanpuoleisessa kuvassa viestissä #2, se edellyttää kahta kerrosta levyjä, eli vaneria, OSB:tä tai lastulevyä kipsilevyn taakse. Muuten kipsilevyn saumoille ei tule tukea. Vaihtoehtoisesti täytyy asentaa paljon lyhyitä tukia. Mutta tuskinpa onkaan tosissaan otettavia kotinikkareita, jotka laittavat pelkkää kipsilevyä ilman puulevyjä taakse?
 
On 45s, joihin on kiinnitetty osb-levyjä, muista, että tarvitaan jotain mihin kiinnittää osb-levy saumakohdissa, muuten se joustaa, tajusin minä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.