29 784 lukukertaa ·
20 vastausta
30k lukukertaa
20 vastausta
Asennuskerros (45-70 mm), kosteuskoukku vai ei?
Jäsen
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 viestiä
Tiedän, että jotkut talovalmistajat käyttävät raakalautaa seinissä. Miksi? No, ehkä heillä on oma metsä ja sahaavat sen edullisesti, joten kyse on taloudellisesta kysymyksestä. Mutta kokoonpano näkökulmasta katsoen OSB on mielestäni parempi vaihtoehto. Vaikka tekisit sen itse, eikö olisi kiva, jos se sujuisi nopeasti myös?Prosit sanoi:Hmmm, miksi jotkut valmismökkivalmistajat käyttävät raakalautaa + kipsiä, onko heillä niin hyvää laatua, että se toimii? Luulin, että he yrittävät pitää kustannukset alhaalla...
Yksi syy, miksi haluaisin käyttää raakalautaa, on vähentää liiman ja muiden aineiden määrää, jotka voivat päästä asuntoon muovikalvon sisäpuolelle.
Ilman että olen laskenut sitä kovin tarkkaan itse ja vain kuunnellut mitä olen kuullut, raakalauta voisi myös olla halvempi vaihtoehto, jos teet työn itse eikä työn kustannus tule mukaan laskuihin...
Raakalauta ei ole halvempi, jos tarkastellaan rakennusmaxin hintoja
OSB-levy jokainen levy 3 neliötä (125 kr, 41 kr/neliö sis. ALV)
Raakalauta 22x95, 7 kr/metri, tarvitaan 11,4 m per neliö, = 79,80 kr per neliö
Jos valitset raakalaudan, se on KAKSI kertaa kalliimpaa kuin OSB.
Hmm, nyt en pysy mukana:imported_jo sanoi:Tiedän, että osa talonvalmistajista käyttää raakaponttia seinissä. Miksi? No, ehkä heillä on oma metsällinen ja sahaavat halvemmaksi, joten kyse on taloudellisesta kysymyksestä. Mutta asennusmielessä OSB on mielestäni parempi. Vaikka tekisit sen itse, eikö olisi mukavaa, jos se menisi nopeasti myös?
Halvempaa ei ole raakapontti, jos katsoo Byggmaxin hintoja
OSB-levy jokainen levy 3 neliömetriä (125 kr, 41 kr / neliömetri sis. alv)
Raakapontti 22x95, 7 kr/m, tarvitaan 11,4 m per neliömetri, = 79,80 kr per neliömetri
Jos valitset raakapontin, se on KAKSI KERTAA kalliimpaa kuin OSB.![]()
Jos laskee raakapontti 17x95, niin sen sijaan hinta on 4.99/m, jolloin se olisi 56.89 kr/m2.
Hinta, jonka löydän OSB 11x2440x1197 on 129:- (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1009.aspx) mikä antaa hinnaksi 44.17 kr/m2.
EDIT:
67.96 kr/m2 rakennusvanerista ei ehkä ole niin huono...toisaalta en ole niin vaikuttunut Byggmaxin levyistä, jotka olivat juuri sellaisia (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1005.aspx). Nyt rakennusvaneri voi olla överit kipsilevyjen takana, mistä löytää halpoja rakennusvanerilevyjä?
EDIT2:
Olen muuttanut OSB:n numeroita, meni ihan pieleen, olin unohtanut sulkumerkin, kun laskin!
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 viestiä
olin laskenut 21x95 raakaponttilautaa, toki voi ottaa myös 17 mm, jolloin tulee halvemmaksi, ja byggmax-levyt ovat 3 neliötä, mutta sen huomasin, että olet muuttanut. Ja hintaa kirjoitin 125, sen pitäisi olla 129:- minun virheeni...
Jäsen
· Västra Götaland
· 185 viestiä
Se on nyrkkisääntö, että vähintään 2/3 seinän eristyksestä pitäisi olla muovin ulkopuolella. Jos muovi päätyy liian kauas seinärakenteessa, jossa lämpötila on alhaisempi, vesihöyry voi tiivistyä siihen ilman vuotaessa.K kaljina sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi