Tarkastelen hieman eri talovalmistajien seiniä, ja yksi heistä esittelee seinää, jota he väittävät energiatehokkaaksi. Se on rakennettu suunnilleen seuraavasti:

(Ulkoa sisään)
paneeli - tuulensuojakangas/huopa - 45 mm mineraalivilla - 195 mm mineraalivilla - muovi - 45 mm mineraalivilla - puukuitulevy - kipsilevy

Voin olla unohtanut jotain, enkä ole varma, onko 195 mm osa yksi vai useampi kerros. Siinä on siis 45 mm asennuskerros muovin sisäpuolella.

Joka tapauksessa, pohdin, voisiko olla järkevää vaihtaa 45 mm asennuskerros 70 mm:iin.

Olen nähnyt, että Parocilla on samankaltainen kuvaus seinästä, jossa on 45 - 170 - 70 ulkoa sisään, jos muistan oikein.

Voiko olla ongelmallista, jos sisäpuolella on 70 mm 45 mm sijasta, jos jätetään huomiotta, että 70x45-rungot voivat olla hankalampia asentaa kuin 45x45...

Olisiko ehkä parempi, että 70 mm olisi paneelin sisäpuolella 45 mm sijasta (eli rakentaa eristystä ulospäin)?

Mikael_L
Prosit sanoi:
Tarkastelen eri talotehtaiden seiniä ja yksi niistä tarjoaa seinän, joka heidän mukaansa on energiatehokas ja rakennettu suunnilleen seuraavasti:

(Ulkoa sisään)
paneeli - tuulensuojakangas/paperi - 45 mm mineraalivilla - 195 mm mineraalivilla - muovi - 45 mm mineraalivilla - puukuitulevy - kipsilevy
Mielestäni tämä vaikuttaa täydelliseltä seinältä, koska juuri näin rakennan. :D

Voin olla unohtanut jotain, enkä ole varma onko 195 mm osuus yksi vai useampi kerros. Kyseessä on siis 45 mm asennuskerros muovin sisäpuolella.

Kuitenkin pohdin, olisiko järkevää käyttää 70 mm asennuskerrosta 45 mm sijaan.
Ymmärtääkseni 45 mm riittää hyvin. Sähkölle on paljon tilaa, ja luulen, että myös vesiputket mahtuvat.

Voiko aiheuttaa ongelmia, jos on 70 mm sisäpuolella 45:n sijaan, jos ei oteta huomioon, että 70x45-rimojen asentaminen voi olla hankalampaa kuin 45x45...
Näin paksussa seinässä tämä ei aiheuta ongelmia, paitsi mitä mainitaan.
Mutta esim. 95 mm tai 120 mm ja sitten muovi ja 70 mm muovin sisäpuolella voi siirtää kastepisteen muovin sisäpuolelle, mikä on huono asia, lievästi sanottuna.

Olisiko parempi olla 70 mm paneelin sisäpuolella 45 mm sijaan (eli rakentaa eristys ulospäin)?
Tekisin juuri ensimmäisen ehdotuksen mukaan, ellei haluta suurempaa kokonaispaksuutta.

Mutta alkaisin miettiä seuraavilla linjoilla:
sisältä ulospäin
45 mm asennustila.
145 mm kantava runko. (Jossa käsitellään kattotuolen kuorma jne.)
120-170 mm toissijainen runko, jonka rimat ovat siirretty pääasialliseen runkoon nähden. Vain julkisivu kannatetaan tällä.

Tällaisen tekeminen kuulostaa aluksi helpolta, mutta en oikein tiedä, kuinka paljon lisävaivaa lopulta tulee. Esim. kaikki ikkuna-aukot täytyy luultavasti tehdä hieman hankalammiksi.

En tiedä kuinka paljon vapautta minulla on tämän talonrakentajan kanssa, mutta olen aiemmin sanonut, että haluan sisäpuolen olevan avoin, joten ei pitäisi olla suurempia ongelmia vaihtaa 45 mm 70 mm:iin sisäpuolella.

Mielestäni heidän pitäisi pystyä vaihtamaan 45 mm ulkopuolella 70 mm:iin ilman suurta vaivaa, mutta he eivät todennäköisesti ole kovin innostuneita vaihtamaan osia kantavasta rakenteesta - ja on epävarmaa, että olisi hyvä idea käyttää toissijaista rakennetta, kuten ristikkäisiä palkkeja ulkopuolella.

Joka tapauksessa, ajatukseni on saada lisäeristystä, olen katsonut erilaisia suosituksia ja niissä suositellaan 300 eristystä seinissä, mutta heidän "energiatehokas seinänsä" on 285, mikä ei ole kovin kaukana, joten ehkä on turhaa yrittää saada noin 25 mm lisää...

Viimeksi muokattu:
Mikael_L
Tja.
Lägg isåfall 45x70 på insidan, för det är nog det som lättast går att deala till med leverantören.
Det funkar bra i vilket fall. Men klart knepigare att få dit, för 45'or spikar man bara på med 100mmx3,4 spik, rätt genom.
Med 45x70 så blir det dyrt med spikvinklar eller långa skruv, eller krångligt med skråspikning, osv.

Ett möjligt alternativ skulle möjligen vara liggande 45'or och sen ytterligare ett lager med stående 45'or igen. Och plasten antingen 45 eller 90mm in i väggen.
Ska det vara enkelgips har det sista en fördel. Ska det vara OSB+gips på väggarna spelar det nog ingen roll ur den synpunkten.

• Tykkään
Wallawhoa ja 1 muu
  • Laddar…
45x70 kuulostaa hyvältä sisäpuolella. Rakennan itse tällä hetkellä käyttäen (ulkoa) paneelia, naulauslataa, tuulensuojakangasta, vaakasuoraa 95, pystysuoraa kantavaa 195, muovia, vaakasuoraa 45. Keskellä rakentamista ollessani olen huomannut, että RIR putkien vetämiseen 70 mm tila sopii parhaiten, jos haluaa taivuttaa ne 90 asteen läpivientiin. Tämän voi toki ratkaista myös rasialla. Minun tapauksessani nämä tulevat ensisijaisesti kattoon, missä asennustila on 95 mm, mutta minun täytyy luultavasti kuitenkin käsitellä muutamia ulostuloja seinästä.

norrbottenstorpet sanoi:
45x70 kuulostaa hyvältä sisimmässä. Rakennan itse juuri nyt (ulkopuolelta) Panel, naulalevy, tuulilevy, horisontaalinen 95, pystysuora kantava 195, muovi, horisontaalinen 45. Se mitä voin keskellä rakentamista kokea, on että RIR vesivedoille sopii parhaiten minun 70 mm tilaan, jos haluat taivuttaa ne 90 asteen läpikulkuun. Sen voi kyllä ratkaista myös rasialla. Minun tapauksessani nämä tulevat ensisijaisesti kattoon, jossa asennustila on 95 mm, mutta minun täytyy silti käsitellä muutamia poistoja seinästä.
Hmm, se oli mielenkiintoinen ajatus. Minun osaltani RIR on myös käytössä, niiden tulee tulla pystysuoraan lattiasta.

Miten ratkaiset ulomman 95:iesi kiinnityksen?

JOS ymmärrän oikein, sinulla on siis itselläsi 45 sisimmässä ja siksi koet haasteita RIR-vedon kanssa?

Viimeksi muokattu:
Olen remontoimassa taloani ja asennuskerroksessani käytän 45*45, lähinnä siksi, että en halua rakentaa sisäpuolelle enempää ja syödä olemassa olevaa tilaa.

Käytän putkea putkessa asennuskerroksessa sekä sähköä. Käytän Uponorin taivutuskappaleita saadakseni putket ulos seinästä 90 asteen kulmassa. Toimii hyvin niin kauan kuin taustalla ei ole palkkia, jossa kiinnike tulee olla (laitan vähän ylimääräistä ikääntymistä kestävää teippiä juuri kiinnikkeen taakse vahvistaakseni muovia vähän). Mutta toki 70 mm olisi ollut vähän helpompaa. Kulmissa on minulle vähän vaikeampaa, koska putkeni eivät tule alhaalta.

Onnea matkaan

/PC

Prosit sanoi:
Miten ratkaiset 95:iesi kiinnityksen uloimmassa kohdassa?
Vahvat ruuvit sekä muutama 90 asteen vahva kulmarauta (tiedän, ne antavat hieman kylmäsilta, mutta ei tarvita montaakaan, jotta saadaan vakaus)

Yksi kysymys:
Miten lasketaan kastepiste ja muut, jotta nähdään kuinka paksu eristys on OK muovin sisäpuolelle?

Muovi enintään 1/3 eristeen sisään on mitä olen kuullut jossain.

Oikeastaan sitä ei ole niin vaikea laskea.

+20 sisällä ja -30 ulkona antaa 50 asteen lämpötilaeron, eli nollapiste tulee 20/50 eli 40% eristeen sisään. Jos muovi asetetaan enintään 33% sisään, kosteus ei jäädy seinässä.

Kastepiste voi kuitenkin joutua minne tahansa riippuen talon ilmankosteudesta, mutta niin kauan kuin kosteus ei jäädy, se kuivuu taas.

En ole asiantuntija tässä, joten ota tämä laskuesimerkkinä.

• Tykkään
iAM
  • Laddar…
Jos muistan oikein, peukalosääntö on enintään 1/3 kokonaiseristyspaksuudesta.

Tietenkin voidaan laskea se energialaskentaa hyödyntäen, jotta saadaan ajateltu lämpötila muovin kohdalla ja verrata sitä kastepisteen taulukoihin.

Mikael_L
Nyrkkisääntö on kuten sanottu 1/3.
Uskon, ettei tämä ole erityisen teoreettisesti määritetty vaan todennäköisesti kokemuksen perusteella määritetty nyrkkisääntö.

Kastepisteen voi laskea melko helposti. On olemassa (kaavojen lisäksi) taulukoita, joissa on suhteellinen ilmankosteus (rH) ja vastaava absoluuttinen kosteus (aH).
Kun sisäilman, jolla on tietty rH, lämpötilaa lasketaan, mitä lähempänä seinän ulkopintaa se tulee, sitä enemmän rH kasvaa (sama aH tarkoittaa korkeampaa rH alhaisemmassa lämpötilassa).
Ja kun rH saavuttaa 100%, vettä tiivistyy yksinkertaisesti eristeeseen ja vauriot seinälle alkavat.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Nopeampi tapa on tämä valmis taulukko, jossa on rH-alennus vs lämpötilan nousu.
viimeinen taulukko ... http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Kaksi laskuesimerkkiä:
200mm eristys seinässä, muovi 50mm sisällä, eli 1/4 osa sisällä.

20° huoneessa, 8° ulkona. -> 12° lämpötilaero -> 17° muovin kohdalla
dT = 3° tarkoittaa, että rH:n täytyy olla vähintään 17% alle 100%, jotta muovin kohdalla ei tapahdu kondensaatiota.
Tämä toimii niin kauan kuin sisäilman rH on maksimissaan 83%

20° huoneessa, -12° ulkona -> 32° lämpötilaero -> 12° muovin kohdalla.
dT = 8° tarkoittaa, että rH:n täytyy olla vähintään 37% alle 100%, jotta muovin kohdalla ei tapahdu kondensaatiota.
Tämä toimii niin kauan kuin sisäilman rH on maksimissaan 63%

Sitten tämä kaikki ratkaisee itsensä hieman. Lämmitetyssä talossa saamme automaattisesti kuivempaa ilmaa heti, kun ulkolämpötila laskee.

Sitten mielestäni marginaalin tulisi olla hieman suurempi kuin tämä. 99% rH sisällä seinässä ei ehkä kondensoi kosteutta, mutta mikro-organismit ja home viihtyvät yhtä hyvin.

Mikael_L sanoi:
Nyrkkisääntö on kuten sanottu 1/3. En usko, että tämä on erityisesti teoreettisesti määritelty, vaan luultavasti kokemusperäisesti määritelty nyrkkisääntö.

Kastepisteet voi laskea melko helposti. On olemassa (kaavojen lisäksi) taulukkoja, jotka näyttävät suhteellisen ilmankosteuden (rH) ja vastaavan absoluuttisen kosteuden (aH).
Kun sisäilmaa, jolla on tietty rH, jäähdytetään seinän ulkopintaa kohti, rH kasvaa (sama aH on korkeampi rH matalammassa lämpötilassa).
Ja kun rH saavuttaa 100 %, vesi tiivistyy eristeeseen ja seinä alkaa vaurioitua.
[linkki]

Nopeampi tapa on tämä valmiiksi laadittu taulukko rH-vähennykselle vs. lämpötilan nousulle.
viimeinen taulukko... [linkki]

Kaksi laskentaesimerkkiä:
200mm eriste seinässä, muovi 50mm sisäänpäin, eli 1/4 osan sisään.

20° huoneessa, 8° ulkona. -> 12° lämpötilaero -> 17° muovin kohdalla
dT = 3° tarkoittaa, että rH:n on oltava vähintään 17 % alle 100 %, jotta kondensaatiota ei muodostu muovin kohdalla.
Eli tämä toimii niin kauan kuin rH sisällä on enintään 83 %

20° huoneessa, -12° ulkona -> 32° lämpötilaero -> 12° muovin kohdalla.
dT = 8° tarkoittaa, että rH:n on oltava vähintään 37 % alle 100 %, jotta kondensaatiota ei muodostu muovin kohdalla.
Eli tämä toimii niin kauan kuin rH sisällä on enintään 63 %

Sitten tämä kaikki ratkeaa itsestään hieman. Lämmitetyssä talossa saamme automaattisesti kuivempaa ilmaa heti kun ulkolämpötila laskee.

Sitten mielestäni marginaalin tulisi olla hieman suurempi kuin tämä. Sillä 99 % rH seinän sisällä ei ehkä kondensoi kosteutta, mutta mikro-organismit ja home viihtyvät oikein hyvin.
OK, kiitos paljon! Aion laskea hieman eteenpäin sen kanssa. :-)

Mietin parantaako tilannetta jotenkin käyttämällä esim. pellavaeristystä (http://www.isolina.com/se/isolering.cfm) tai puukuitulevyjä (http://www.novator.se/kretslopp/0204/s10.pdf) muovin sisäreunaan - ehkä siitä ei ole hyötyä? Seinässä olisi edelleen yhtä kosteaa, mutta ehkä mahdollisuus kuivata eri tavalla kuin mineraalivilla?

Ehkä pellava tai puukuitu hyödyttää vain, jos niitä on koko matkalla ja diffuusioavoin kangas muovin sijaan?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.