29 784 lukukertaa ·
20 vastausta
30k lukukertaa
20 vastausta
Asennuskerros (45-70 mm), kosteuskoukku vai ei?
Sivu 1 / 2
Keskustelin vähän erään arkkitehdin kanssa jokin aika sitten, ja hän sanoi, ettei pitäisi olla mitään asennuskerrosta tyyppiä koolaukset 45-70 mm muovin sisäpuolella ulkoseinissä, vaan levyjen (tyyppiä vaneri ja kipsi) tulisi olla suoraan glespanelin päällä, joka on sisäpuolella muovia.
Minua houkuttelee asettamaan esim. 70 mm koolaukset ja eristämään mineraalivillalla, jotta rasiat ja johdot kuten sähkö ja muu ei tarvitsisi puhkaista muovia. Arkkitehti väittää, että VP-putket voivat kulkea glespanelin ja rasioiden välissä mahdollisesti myös niin, ettei muoviin tarvitse tehdä reikiä.
Kyseessä on seinä, joka puhalletaan pystyvillalla, siis.
Periaatteessa hän on oikeassa siinä, että muovin tulisi olla mahdollisimman lähellä lämmintä puolta, mutta monissa moderneissa taloissa on eristetty asennuskerros 45-70 mm? Parocilla on tämäntyyppinen vaihtoehto ehdotetuissa rakenteissaan: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp
Minua houkuttelee asettamaan esim. 70 mm koolaukset ja eristämään mineraalivillalla, jotta rasiat ja johdot kuten sähkö ja muu ei tarvitsisi puhkaista muovia. Arkkitehti väittää, että VP-putket voivat kulkea glespanelin ja rasioiden välissä mahdollisesti myös niin, ettei muoviin tarvitse tehdä reikiä.
Kyseessä on seinä, joka puhalletaan pystyvillalla, siis.
Periaatteessa hän on oikeassa siinä, että muovin tulisi olla mahdollisimman lähellä lämmintä puolta, mutta monissa moderneissa taloissa on eristetty asennuskerros 45-70 mm? Parocilla on tämäntyyppinen vaihtoehto ehdotetuissa rakenteissaan: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp
Tältä näyttävät Fiskarhedenvillanin seinät:
http://www.fiskarhedenvillan.se/bygg_med_oss/Var-vagg/
http://www.fiskarhedenvillan.se/bygg_med_oss/Var-vagg/
Sinun ei pitäisi kuunnella, mitä arkkitehtisi sanoo. 45 mm asennustila on täydellinen, koska silloin ei tarvitse tehdä reikiä muoviin, ja näin saat tiiviimmän talon. Olen juuri rakentanut 32 asuntoa tällaisella rakenteella.
Hmm, nyt kysymys kuuluu: Onko 45 mm vai 70 mm sopivin paksuus asennuskerrokselle? Pitäisikö seinissä ja katoissa olla sama paksuus jostain syystä (tuntuu helpommalta laittaa vähän enemmän kattoon, jos aikoo käyttää spotteja...katossa on sitä paitsi enemmän eristystä yhteensä)?
Ajattelin laittaa yhteensä noin 300 mm eristystä seiniin, 400-500 mm kattoon (en ole vielä varma paksuudesta siellä).
Ajattelin laittaa yhteensä noin 300 mm eristystä seiniin, 400-500 mm kattoon (en ole vielä varma paksuudesta siellä).
Onko vaikeaa saada sähköasennusrasioita mahtumaan vain 28 mm:iin? (Ne tosin ulkonevat raakapontti/vaneri + kipsilevy, joten rasiasta katoaa osa syvyydestä…)FredrikR sanoi:
Ajatuksena oli myös, että sähköputket menevät asennuskerrokseen, mutta tuleeko pystysuorilla putkilla hankaluuksia, jos on vaakasuora harvapaneeli? Vai pitäisikö vetää ne muovin ja harvapaneelin väliin riskillä vahingoittaa muovia?
Joko vaneri (tai OSB) + kipsi, tai luultavammin paneeli + kipsi. Tämä helpottaa asioiden kiinnittämistä seinään kyllä.FredrikR sanoi:
Paneeli on hieman paksumpi kuin vaneri/OSB, en tiedä onko 17 mm paneeli järkevin valinta, muuten 21 mm.
Jäsen
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 viestiä
Suosittelen 45 mm asennustilaa ja osb+13 kipsiä. Ei raakaponttia! Olen kokeillut sitä yhdessä rakennuksessa, mutta se ei toiminut kovin hyvin, raakapontin laadun täytyy olla ERITTÄIN SUORA (ja kuinka usein se tapahtuu?), muuten monet kipsiruuvit menevät kipsilevyn ulkopinnan läpi (kun levy lepää kahdella korkeudella ja ruuvaat väliin), mikä johtaa siihen, että se ei kiinnity kunnolla. OSB on nopeampi asentaa ja on täysin tasainen.
Viimeksi muokattu:
Hmmm, miten tulee, että jotkut tehdasvalmisteiset talonvalmistajat käyttävät raakaponttia + kipsiä, onko heillä niin hyvä laatu tarvikkeissa, että se toimii? Ajattelin, että he yrittävät pitää kustannukset alhaalla...imported_jo sanoi:Suosittelisin 45 mm asennustilaa ja osb+13 kipsilevyä. Ei raakaponttia! olen kokeillut sitä yhdessä rakentamisessa, mutta raakapontin laadun on oltava TÄYSIN SUORA (ja kuinka usein niin tapahtuu?), muuten monet kipsiruuvit menevät kipsilevyn ulkokerroksen läpi (kun levy nojaa kahteen korkeuteen ja ruuvaat niiden välistä), mikä johtaa siihen, ettei se ole kiinni kuten pitäisi. OSB on nopeampi ja täysin tasainen.
Yksi syy, miksi haluaisin käyttää raakaponttia, on se, että saadaan mahdollisimman vähän liimaa ja muita asioita, jotka voivat päästä asuntoon muovin sisäpuolella.
Ilman, että olisin itse laskenut sitä sen tarkemmin ja ainoastaan seurannut mitä olen kuullut, raakapontti voisi olla myös halvempi, jos tekee työn itse eikä laske työvoimakustannusta...