Keskustelin vähän erään arkkitehdin kanssa jokin aika sitten, ja hän sanoi, ettei pitäisi olla mitään asennuskerrosta tyyppiä koolaukset 45-70 mm muovin sisäpuolella ulkoseinissä, vaan levyjen (tyyppiä vaneri ja kipsi) tulisi olla suoraan glespanelin päällä, joka on sisäpuolella muovia.

Minua houkuttelee asettamaan esim. 70 mm koolaukset ja eristämään mineraalivillalla, jotta rasiat ja johdot kuten sähkö ja muu ei tarvitsisi puhkaista muovia. Arkkitehti väittää, että VP-putket voivat kulkea glespanelin ja rasioiden välissä mahdollisesti myös niin, ettei muoviin tarvitse tehdä reikiä.

Kyseessä on seinä, joka puhalletaan pystyvillalla, siis.

Periaatteessa hän on oikeassa siinä, että muovin tulisi olla mahdollisimman lähellä lämmintä puolta, mutta monissa moderneissa taloissa on eristetty asennuskerros 45-70 mm? Parocilla on tämäntyyppinen vaihtoehto ehdotetuissa rakenteissaan: http://www.paroc.se/channels/se/building+insulation/solutions/external+walls/nr303.asp

28 mm siellä siis, se on suunnilleen mitä harvapaneeli yleensä on muovin sisäpuolella, jos puhalletaan eristeet vai mitä?

Sinun ei pitäisi kuunnella, mitä arkkitehtisi sanoo. 45 mm asennustila on täydellinen, koska silloin ei tarvitse tehdä reikiä muoviin, ja näin saat tiiviimmän talon. Olen juuri rakentanut 32 asuntoa tällaisella rakenteella.

C
Sinun arkkitehtisi täytyy lukea lisää. Vähintään 2/3 eristyksestä tulee olla muovin ulkopuolella, silloin se toimii hyvin.

Onko kenelläkään lukuvinkkejä tästä aiheesta? Olen itse kiinnostunut tietämään, miten koko juttu toimii - intuitiivisesti tuntuu siltä, että muovi lämpimän puolen läheisyydessä on parasta...

Hmm, nyt kysymys kuuluu: Onko 45 mm vai 70 mm sopivin paksuus asennuskerrokselle? Pitäisikö seinissä ja katoissa olla sama paksuus jostain syystä (tuntuu helpommalta laittaa vähän enemmän kattoon, jos aikoo käyttää spotteja...katossa on sitä paitsi enemmän eristystä yhteensä)?

Ajattelin laittaa yhteensä noin 300 mm eristystä seiniin, 400-500 mm kattoon (en ole vielä varma paksuudesta siellä).

Eikö 28mm (välipaneli) riitä seinissä?
Eikö sinulla ole välipanelia katossa?

Spotteja varten tarvitset luultavasti potit, jotka kasvavat +150mm tai vastaavaa korkeutta?

FredrikR sanoi:
Eikö 28mm (harvapaneeli) riitä seinille?
Ja eikö sinulla ole harvaa katossa?

Spottien kanssa sinun varmaan täytyy asettaa pottor, joka rakentaa noin +150mm korkeus?
Onko vaikeaa saada sähköasennusrasioita mahtumaan vain 28 mm:iin? (Ne tosin ulkonevat raakapontti/vaneri + kipsilevy, joten rasiasta katoaa osa syvyydestä…)

Ajatuksena oli myös, että sähköputket menevät asennuskerrokseen, mutta tuleeko pystysuorilla putkilla hankaluuksia, jos on vaakasuora harvapaneeli? Vai pitäisikö vetää ne muovin ja harvapaneelin väliin riskillä vahingoittaa muovia?

28+13 jos nyt oletetaan, että enkelgips on hieman ohut tavallisiin dosor om man nu vill ha sådanna.
Siksi on kätevämpää med 45

Kaksinkertaiset levyt?
OSB tai lastulevy, jotta voit ripustaa asioita seinille ilman tarvetta käyttää tulppia?

FredrikR sanoi:
Tuplalevyt?
OSB eller lastulevy, jotta voit ripustaa tavaroita seinille ilman, että tarvitsee käyttää proppuja?
Joko vaneri (tai OSB) + kipsi, tai luultavammin paneeli + kipsi. Tämä helpottaa asioiden kiinnittämistä seinään kyllä.

Paneeli on hieman paksumpi kuin vaneri/OSB, en tiedä onko 17 mm paneeli järkevin valinta, muuten 21 mm.

Ola78
Raakapontti on hyvä, toimii erinomaisesti

Suosittelen 45 mm asennustilaa ja osb+13 kipsiä. Ei raakaponttia! Olen kokeillut sitä yhdessä rakennuksessa, mutta se ei toiminut kovin hyvin, raakapontin laadun täytyy olla ERITTÄIN SUORA (ja kuinka usein se tapahtuu?), muuten monet kipsiruuvit menevät kipsilevyn ulkopinnan läpi (kun levy lepää kahdella korkeudella ja ruuvaat väliin), mikä johtaa siihen, että se ei kiinnity kunnolla. OSB on nopeampi asentaa ja on täysin tasainen.

Viimeksi muokattu:
imported_jo sanoi:
Suosittelisin 45 mm asennustilaa ja osb+13 kipsilevyä. Ei raakaponttia! olen kokeillut sitä yhdessä rakentamisessa, mutta raakapontin laadun on oltava TÄYSIN SUORA (ja kuinka usein niin tapahtuu?), muuten monet kipsiruuvit menevät kipsilevyn ulkokerroksen läpi (kun levy nojaa kahteen korkeuteen ja ruuvaat niiden välistä), mikä johtaa siihen, ettei se ole kiinni kuten pitäisi. OSB on nopeampi ja täysin tasainen.
Hmmm, miten tulee, että jotkut tehdasvalmisteiset talonvalmistajat käyttävät raakaponttia + kipsiä, onko heillä niin hyvä laatu tarvikkeissa, että se toimii? Ajattelin, että he yrittävät pitää kustannukset alhaalla...

Yksi syy, miksi haluaisin käyttää raakaponttia, on se, että saadaan mahdollisimman vähän liimaa ja muita asioita, jotka voivat päästä asuntoon muovin sisäpuolella.

Ilman, että olisin itse laskenut sitä sen tarkemmin ja ainoastaan seurannut mitä olen kuullut, raakapontti voisi olla myös halvempi, jos tekee työn itse eikä laske työvoimakustannusta...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.