sixten88 sanoi:
Gipsi tulee aina ruuvata vain runkoon, jotta OSB:n liikkeet eivät vaikuta gipsiin. Näin vältetään gipsin halkeaminen.
Sitä en rehellisesti sanoen usko.

Lisäksi OSB ei liiku, jos se on oikein asennettu (eli ilmanrakokaukset ympärillä), vaan se muuttaa kokoa ainoastaan ilman kosteuden mukaan.

• Tykkään
Liza B
  • Laddar…
A
JOW sanoi:
Hmm, minulle ei haittaa vaikka ne ruostuu, muovi pysyy silti paikallaan, vai ymmärsinkö väärin?
No joo.. siinä tapauksessa voisimme laittaa vain muutaman tapin, mutta haluamme mieluiten, että ne pysyvät paikallaan vaikka jokin muu ei olisikaan kunnolla paikallaan.

Muovihan puristetaan aina joko levyjen tai palkkien avulla? Ainakin niin luulin...

Snailman
injonil sanoi:
En uskon tuohon rehellisesti sanottuna.

Lisäksi OSB ei liiku, jos se on oikein asennettu (eli ilmarako ympärillä), vaan se vain muuttaa kokoaan ilman kosteuden mukaan.
Koska OSB:llä on suuremmat kosteuden muutokset kuin kipsillä, levyt voivat haljeta ja seinät vääntyä.
On syy siihen, miksi kipsitehtaat eivät hyväksy OSB:tä, vaneria jne. heidän seinätuotteissaan. Yrityksessä, jossa työskentelen, on erittäin suuria ongelmia OSB:stä ja kipsistä rakennetuissa seinissä. Esimerkiksi Karlstadin poliisitalon useimmat seinät vääntyivät niin paljon, että kipsi jouduttiin poistamaan ja OSB jyrsimään.

voin olla samaa mieltä siitä, että "pitää" kiinnittää kipsilevy koolinkeihin pitkillä kipsiruuvilla.... en kyllä itse niin tee, mutta oikein olisi kyllä tehdä se niin...

Mikä koko klammer on sopiva muoville (ja tuulensuojapaperille) toimiiko esimerkiksi 13/8? Vai tarvitsenko uuden pistoolin, joka kestää hieman leveämpiä klammereita?

• Tykkään
Liza B
  • Laddar…
Mikael_L
blygarn sanoi:
Mikä koko klamreja on sopiva muoville (ja tuulipahville) toimiiko 13/8-tyyppinen? Vai tarvitsenko uuden pistoolin, joka selviytyy hieman leveämmistä klamreista?
Se toimii hyvin. Olen tainnut käyttää eniten Rapid 13/6 klamreja. Muovi/tuuliverho kuitenkin yleensä hajoaa ennen kuin klamri nousee ulos, joten yli 6 mm klamrit eivät mielestäni ole hyödyksi. Mutta tuskin mitään haittaakaan, ehkä hieman hankalampaa vetää ulos, jos tarvitsee.

Muovikalvosta ja hakasista:

Tältä se näyttää minun katossani. Hakaset ovat tiheässä, muuten folioon tulee heti reikä sen painon vuoksi asentamisen yhteydessä. Ja jokaisen hakasen yläpuolella on teipinpala tiivisteenä (siniset neliöt). Eihän siellä ylhäällä harvalaudoituksen päällä ole mikään puristamassa kalvoa.

Mielestäni se näyttää erittäin hyvin tehdyltä.

Kattopaneelin alla oleva muovi, jossa klamreja ja sinisiä teipinpaloja tiivistävänä kiinnityksenä, näkyy selkeästi puurimojen välissä.

Mikael_L
Joskus jos folio on ollut vaikea pitää paikoillaan ja niitti menee vain sen läpi, olen ensin laittanut pienen palan ÅB-teippiä folion päälle ja sitten kiinnittänyt sen nitojalla, se pysyy silloin paljon paremmin.

Mikael_L sanoi:
Joskus kun minulla on ollut vähän ongelmia saada folio pysymään, ettei niitti vain mene läpi, olen ensin laittanut pienen palan ÅB-teippiä folioon ja sitten kiinnittänyt niittipyssyllä, silloin se kestää huomattavasti enemmän.
Tässä on ehdottomasti päinvastoin:
Teipinpalat on laitettu kiinnittämisen jälkeen.

Muuten, taitavat puolalaiset puusepät tekivät työn (ruotsalaisen rakennusmestarin palkkaamina).

Mikael_L
KnockOnWood sanoi:
Täällä on ehdottomasti päinvastoin:
Teippipalat on laitettu kiinnityksen jälkeen.
Joo, sekin. ;)

Tarkoitin vain sellaista, missä jossain yksittäisessä kohdassa, erityisistä syistä, on vaikeaa saada kalvo pysymään.
Se voi esim. olla, missä eristys painaa tai jossain kulmassa tai niin. Ja alussa rullan avautuessa, kun on helppoa repiä koko kalvo alas.
- Silloin on mukava, jos muovi on hieman tiukemmin kiinni = vähän teippiä ennen kiinnikettä.

• Tykkään
Uldis
  • Laddar…
Olin ehkä hieman yli-innokas ja leikkasin pienempiä neliöitä jäätelökansista, jotka nidoin muovin päälle (teipin sijasta). Toimi tosi hyvin eikä muovi repeytynyt lainkaan... :-)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.