Tiedän, että tämä kysymys on tullut esiin aiemmin, mutta mietin voinko kiinnittää levyt harvoilla ruuveilla betoni- ja kevytbetoniseiniin? Asiaan liittyy, että haluaisin välttyä tapettien poistamiselta, koska kyseessä on eteinen, jota käytetään paljon kulkureittinä. Meidän asunnossamme rappaus/paklaus irtoaa osittain, kun tapetit poistetaan, mikä ei anna kovin hyvää alustaa.

Siispä, levitetään PL600, painetaan levyt paikalleen tapettien päälle ja kiinnitetään muutamalla ruuvilla, jotka pitävät levyt paikallaan, niitä ei rasiteta, joten tämän pitäisi toimia, vai olenko vain laiska?

Enpä ole varma, olisinko valinnut PL600 siellä, sitä käytän eniten listoihin.
Olisin luultavasti käyttänyt PL400 sen sijaan.

/Kent

Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi pitäisi tuoda remonttikipsi kivitilaan.
Mielestäni siinä on erinomainen pohja maalata tai tapetoida. Remonttikipsi ei myöskään ole erityisen halpaa. Jos on ongelmia rappauksen irtoamisen kanssa, voi rullata halpaa seinämaalia pinnan sitomiseksi ennen pakkelointia.

Ongelma on, että tapetit tarttuvat osittain tiukasti ja irtoavat helposti muualta, jolloin ne joskus ottavat alkuperäisen rappauksen mukaansa. Tuloksena on käyttökelvoton pinta, esiin höyrytyskone ja loput alas, mutta sitten tulee seuraava ongelma; joku tai jokin on töpeksinyt, kun talo rakennettiin noin 50 vuotta sitten, sisäkatot (raptaus+väri) irtoavat, kun höyryttää tapetteja, sillä vähäinen kosteus näyttää tunkeutuvan rappauksen alle ja yhtäkkiä katto halkeaa. Ja sitten seison siellä joutuen raaputtamaan loput alas, levittämään tasoitteen koko kattoon jne., tämä on jo tapahtunut kahdessa huoneessa. Siksi haluan välttää höyrykoneen käyttöä ja laittaa kipsilevyt vanhan roskan peittämiseksi.

Siksi mietin, riittäisikö kourallinen ruuveja plus liima pitämään levyn paikallaan? Eihän sen pitäisi vaatia 30 ruuvia levyä kohden, vai mitä?

Kipsi on kyllä kätevä kunnes täytyy alkaa tasoittaa... coveruptapet ?

Kittaus ei ole ongelma, vaan juuri vanhojen tapettien poistaminen höyryllä. Easy Cover tai vastaavat eivät ole hyvä idea, koska ei ole hyvää pohjaa johon liimata, minun täytyy silti höyryttää kaikki pois ennen, ja silloin kittaan mieluummin.

Vastatakseni alkuperäiseen kysymykseesi - PL400 pysyy kuin vuori! Joten käytä runsaasti montagelimia, älä säästä, kiinnitä levy...10 kpl 90 levylle? Silloin se pysyy varmasti paikallaan.

Ymmärrän ongelman katon kanssa. Olen itsekin törmännyt tähän HSB-asunnossa. Maalasin katon, mutta se alkoi halkeilla ja pudota, joten jouduin raaputtamaan pois onnettoman pinnan. Maalikauppiaan mukaan se johtui siitä, että katossa oli hiekkapinta. Olen etsinyt tästä tietoa netistä, mutta en ole löytänyt mitään. Asunnossa, jota työstän nyt, olen hionut tapetit pois 40-karkeuksisella hiekkapaperilla ja epäkeskohiomakoneella, jossa japanilainen lasta ei ole onnistunut irrottamaan niitä. Tämä sujui itse asiassa melko hyvin, vaikka pölyä tulikin melkoisesti. Asunto on täysin tyhjä, joten pöly ei haittaa niin paljon. Käytä vain hengityssuojainta. :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.