7 535 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
Asbestiriski 60-luvun taloissa?
Hei
Toivottavasti tämä päätyy oikeaan kategoriaan tai joku voi osoittaa minne voisin kääntyä.
Minulla on Hultsfredshus myöhäiseltä 60-luvulta ja minulla on menossa joitain remontteja.
Mietin, millaisia riskejä on, että talossa on käytetty materiaaleja, joissa on asbestia.
Kellari on tietysti betonista.
Puuvälipohja kellarin ja kerroksen välissä sahanpurulla eristettynä, paitsi kylpyhuoneessa, jossa oli lasivillaa putkien ympärillä. On myös eristys osassa putkia, jotka menevät kellarin katon alla.
Kuitulevyä kaikissa seinissä lastulevyjen ja masoniittilevyjen kanssa.
Sisäkaton ja ullakon välissä on puuvälipohja, joka on eristetty enimmäkseen lasivillalla, jos olen nähnyt oikein.
On savupiippu kellarista.
Jossain muodossa lasivillaeristystä ikkunoiden ympärillä.
Se on niin pitkälle kuin olen voinut nähdä.
Pitäisikö liittää joku firma tutkimaan, vai voiko olettaa, että ei ole tai on riski?
Olen myös yrittänyt löytää hyvää tietoa siitä, mitä materiaaleja kyseisen aikakauden ajalta voidaan epäillä sisältävän asbestia, mutta en ole saanut mitään selkeää tietoa, joten tästä aiheesta tieto on mielenkiintoista myös.
Kiitos etukäteen.
Magnus
Toivottavasti tämä päätyy oikeaan kategoriaan tai joku voi osoittaa minne voisin kääntyä.
Minulla on Hultsfredshus myöhäiseltä 60-luvulta ja minulla on menossa joitain remontteja.
Mietin, millaisia riskejä on, että talossa on käytetty materiaaleja, joissa on asbestia.
Kellari on tietysti betonista.
Puuvälipohja kellarin ja kerroksen välissä sahanpurulla eristettynä, paitsi kylpyhuoneessa, jossa oli lasivillaa putkien ympärillä. On myös eristys osassa putkia, jotka menevät kellarin katon alla.
Kuitulevyä kaikissa seinissä lastulevyjen ja masoniittilevyjen kanssa.
Sisäkaton ja ullakon välissä on puuvälipohja, joka on eristetty enimmäkseen lasivillalla, jos olen nähnyt oikein.
On savupiippu kellarista.
Jossain muodossa lasivillaeristystä ikkunoiden ympärillä.
Se on niin pitkälle kuin olen voinut nähdä.
Pitäisikö liittää joku firma tutkimaan, vai voiko olettaa, että ei ole tai on riski?
Olen myös yrittänyt löytää hyvää tietoa siitä, mitä materiaaleja kyseisen aikakauden ajalta voidaan epäillä sisältävän asbestia, mutta en ole saanut mitään selkeää tietoa, joten tästä aiheesta tieto on mielenkiintoista myös.
Kiitos etukäteen.
Magnus
Moderator
· Stockholm
· 57 836 viestiä
Ilmeiset mahdolliset lähteet ovat todennäköisesti putkieristys (mutkat). Laattaliima kylpyhuoneessa. Mustaliima muovimaton alla. Ventilaatiossa voi olla asbestikanavia.
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä, pidän silmällä.
Ventilationskanavia on vähän ja luulen, että minun ei tarvitse tehdä niille mitään.
Muovimatot ovat kellarissa ja ne pitää poistaa, joten katson niitä tarkemmin.
Ei ole lämpöpannuja, jotka ovat yhteydessä savupiippuun, mutta niitä voi silti olla tukituilla kanavilla.
Täytyy ottaa yhteyttä johonkin sanerausfirmaan, kun on ajankohtaista.
Jos joku keksi jotain muuta, kuuntelen mielelläni.
Ventilationskanavia on vähän ja luulen, että minun ei tarvitse tehdä niille mitään.
Muovimatot ovat kellarissa ja ne pitää poistaa, joten katson niitä tarkemmin.
Ei ole lämpöpannuja, jotka ovat yhteydessä savupiippuun, mutta niitä voi silti olla tukituilla kanavilla.
Täytyy ottaa yhteyttä johonkin sanerausfirmaan, kun on ajankohtaista.
Jos joku keksi jotain muuta, kuuntelen mielelläni.
Klikkaa tästä vastataksesi