9 741 lukukertaa ·
9 vastausta
10k lukukertaa
9 vastausta
Asbestiä asunnossa? Mitä tehdä?
Olen purkamassa sisäseinää (tiiltä) asunnossa. Tähän yhteydessä kulkee vanha ilmanvaihtokanava, joka ei ole käytössä. Olin ajatellut jättää sen toistaiseksi, koska se saattaa sisältää asbestia. Valitettavasti tiilet irtosivat sahauksen yhteydessä ilmanvaihtokanavan vierestä ja paljastivat suuremman reiän siihen. En ole sahannut itse kanavaa, mutta siellä on musta materiaali, jota epäilen asbestiksi.
Kysymykseni on: mitä nyt tehdään? Onko asunto asumiskelpoinen siihen asti kunnes joku on testannut ja puhdistanut? Olen peittänyt kyseisen alueen muovilla ja teipannut huolellisesti. Ilmanvaihtokanava on ehkä kaksi metriä pitkä, joten mitä voisi odottaa suurin piirtein hintana puhdistukselle?
Kaikki vinkit ongelman käsittelyyn ovat tervetulleita. Oletan, että jos asbestia on levinnyt tiilen irtoamisen yhteydessä (ei kai paljon voi olla), se asettuu ajan myötä (olen kuitenkin poissa viikonlopun yli), ja mitä silloin pitäisi tehdä? Siivota koko asunto?
Kysymykseni on: mitä nyt tehdään? Onko asunto asumiskelpoinen siihen asti kunnes joku on testannut ja puhdistanut? Olen peittänyt kyseisen alueen muovilla ja teipannut huolellisesti. Ilmanvaihtokanava on ehkä kaksi metriä pitkä, joten mitä voisi odottaa suurin piirtein hintana puhdistukselle?
Kaikki vinkit ongelman käsittelyyn ovat tervetulleita. Oletan, että jos asbestia on levinnyt tiilen irtoamisen yhteydessä (ei kai paljon voi olla), se asettuu ajan myötä (olen kuitenkin poissa viikonlopun yli), ja mitä silloin pitäisi tehdä? Siivota koko asunto?
Se ei ole mitään huolestuttavaa.
Se ei muutu "vaaralliseksi" vain muutaman altistuksen jälkeen, vaan vasta monien vuosien päivittäisen altistuksen jälkeen.
Tietysti pitäisi yrittää välttää tarpeetonta altistumista, mutta ei tarvitse pelätä ja ylireagoida.
Menikö kanava rikki vai luuletko, että musta on asbestia?
Miltä musta näyttää?
Kuva(t) eivät ole väärässä.
Se ei muutu "vaaralliseksi" vain muutaman altistuksen jälkeen, vaan vasta monien vuosien päivittäisen altistuksen jälkeen.
Tietysti pitäisi yrittää välttää tarpeetonta altistumista, mutta ei tarvitse pelätä ja ylireagoida.
Menikö kanava rikki vai luuletko, että musta on asbestia?
Miltä musta näyttää?
Kuva(t) eivät ole väärässä.
Se on suorakulmainen ulkopuolelta täsmälleen kuten kuvassasi, mutta ulkokerros ei voi olla asbestia. Ei luulisi olevan sallittua jättää asbestikanavaa paikalleen ja vain maalata hieman päälle?L Lärospånet sanoi:
Musta näkyy parhaiten kanavan toisessa päässä. Pään päällä on rappaus, joka irtosi hieman tiiliseinän purkamisen myötä, ja sen sisällä on mustaa materiaalia, jota ei esiinny muualla tiiliseinässä.
Okei, ei tämä on jotain erityistä materiaalia, joka on (tai on muuttunut) mustaksi. Se ei ole maalattu vaan on rappauksen alla. Olen vain kuullut, että ilmanvaihtokanavat voivat sisältää asbestia ja talo on vanha. Ajattelin, että se voi olla jonkinlaista asbestieristystä.L Lärospånet sanoi:
Musta näkyy parhaiten toisessa päässä, kanava päättyi tiiliseinää vasten, jonka poistin. Tämän yhteydessä irtosi myös osa rappauksesta tai vastaavasta kanavasta ja tämän alla oli tämä musta materiaali. En katsonut tarkemmin, mutta rakenne muistutti hieman karkeaa asfalttia. En tiedä mitä se voisi olla, mutta ajattelin, että ehkä se on jonkinlaista eristystä ja koska vanhojen talojen ilmanvaihtokanavat voivat sisältää asbestia, epäröin.Demmpa sanoi:
Ei ole syytä huoleen.
Se ei ole "vaarallista" vain muutaman altistumiskerran jälkeen, vaan vasta monien vuosien päivittäisen altistuksen jälkeen.
Tietysti tulisi välttää tarpeetonta altistumista, mutta ei tarvitse pelätä ja ylireagoida.
Menikö kanava rikki vai onko se musta, jonka luulet olevan asbestia?
Miltä musta näyttää?
Kuva(t) eivät olisi väärin.
Lisäksi tuli reikä sivulle. Ilmanvaihtokanava on suoraan tiiliseinää vasten, jonka poistan, ja kun sahasin suoraan sen alta, irtosi pari tiiltä reiässä. En katsonut tarkemmin muutoin kuin että siellä sisälläkin näytti olevan jotain mustaa materiaalia.
Otan muutaman kuvan ensi kerralla kun olen siellä.
Haluatko poistaa sen, niin olen tilannut melko paljon saneeraustöitä. Alue täytyy muovittaa, sitten kanava puretaan ja alue pidetään alipaineessa x määrä tunteja. Sitten pinta imuroidaan ja pyyhitään ennen kuin muovi poistetaan. Usein saneeraajat ovat kaksi ja he tarvitsevat vähintään 4 tuntia. Mutta älä ihmettele, jos siellä on kaksi henkilöä 8 tuntia, kun heidän täytyy myös lähteä ja heittää pois. 2 henkilöä 4-8h=4400kr-8800kr. Tästä voit saada ROT. Tämän lisäksi voi tulla kustannuksia pölynsieppaajasta HEPA-suodattimella, imurista, kertakäyttöhaalareista sekä jätteen käsittelystä. Se voi olla noin 1000kr. Lisäksi voi tulla perustamiskustannuksia. Se voi olla jopa 1500kr. Soita ja tarkista saneerausfirmalta ja pyydä kiinteä hinta. Saattaa olla niin, että he eivät saa antaa kiinteää hintaa, en tiedä pitääkö se paikkaansa. Sinun pitäisi kuitenkin pystyä saamaan tieto heidän kiinteistä kuluistaan. Mahdollisesti he myös perivät maksun ilmoituksesta, jonka heidän on tehtävä työympäristövirastoon vähintään 48 tuntia ennen kuin he voivat aloittaa.
Mutta se vaihtelee firmasta toiseen ja kuinka vakavasti he tekevät työnsä. Luin eräästä alan lehdestä muutama vuosi sitten, että 8/10 saneerausta tehdään virheellisesti...
Mutta se vaihtelee firmasta toiseen ja kuinka vakavasti he tekevät työnsä. Luin eräästä alan lehdestä muutama vuosi sitten, että 8/10 saneerausta tehdään virheellisesti...
Talon omistaja
· Skåne
· 5 394 viestiä
Laita se roskapussiin ja vie se kierrätyskeskukseen, siellä on kontti asbestille. Jos haluat lisätä turvallisuutta, kostuta se vedellä ennen, niin vähennät pölyn riskiä. (Sinun täytyy käsitellä putkea 30 vuotta päivittäin saadaksesi vaurioita siitä.) Missä tahansa oletkin maapallolla, hengität 20-100 asbestikuitua joka tunti, eikä ihmiskunta ole kuollut siihen. Vasta kun pitoisuus on yhtä tiheää kuin savu konsertissa, asbesti on vaarallista.
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi