Hei!

Olen tehnyt kolme reikää raitisilmaventtiilejä varten makuuhuoneeseen ja kahteen toimistoon. Reikien halkaisija on 105-120 mm ja niihin on asennettu Airmove 3.0 -kanava (katso kuva). Ulkoseinässä on tiivistetty ulkoventtiili ja sisäpuolella putken ympärillä on ensin kivivillaa, ja sen päälle asennetaan 20x20 cm peitelevy (katso kuva). Työ on niin sanotusti valmis ja sekä ulko- että sisäpuoli ovat "tiiviitä".

Sisäseinä koostuu remonttikipsistä lastulevyn päällä ja sen jälkeen kerroksesta lasivillaa. Julkisivu on tehty punatiilestä. Talo on rakennettu vuonna 1980.

Olen aikaisemmin lähettänyt talon muista osista mattopaloja ja laastia analysoitavaksi asbestin varalta, mutta sitä ei ole koskaan löytynyt.

Reikien poraamisen yhteydessä, aivan tiilen takana, oli paperiarkki, jossa oli jotain lasivillan kaltaista (katso kuva). Sen takana oli levy materiaalista, jota en tunnistanut. Se on ruskea/musta, ei tunnu kivikovalta. Sitä voi murtaa käsin.

Reikien poraamisen aikana minulla oli Dräger-hengityssuojain, ja koska materiaali oli tiiliä vasten "seinän sisällä", se ei näyttänyt pölyävän erityisesti.

Arvostaisin kovasti palautetta seuraavista asioista:

1. Spontaanit ajatukset materiaalista - tunnetteko, mitä se voisi olla? Asbestia ja jos niin mitä? En ole koskaan nähnyt tai työskennellyt Tretexin tai muiden huokoisten levymateriaalien kanssa.

2. Pitäisikö minun lähettää se analysoitavaksi?

3. Työ on jo valmis ja materiaali on "seinän sisällä" - vaikka se olisikin asbestia, kannattaako tehdä mitään toimenpiteitä? Ei voi vapautua enempää kuituja kuin mitä työtä tehdessä olisi voinut jo vapautua. Molemmat päät on tiivistetty. Viedä materiaali jätteenä pois ja jatkaa eteenpäin elämässä?

Kiitos etukäteen!

• Pyöreä reikä seinässä, jonka sisällä on eristysmateriaalia. Taustalla näkyy punainen ulkorakennus.
  • Käsi pitelee eristeen kaltaista materiaalia; keltaista kuitua ja ruskeaa paperia, rakennustyömaa näkyy taustalla.
  • Ruskea, kuitumainen rakennusmateriaali seinässä, mahdollisesti vanhaa eristemateriaalia. Taustalla näkyy vaalea seinäpinta ja hieman eristevillaa.
  • Valkoinen Airmove 3.0 ilmastointikanava sen komponentteineen, mukaan lukien sisä- ja ulkosuojukset, kanava ja tiivisteet.
  • Valkoinen 20x20 cm peitelevy, jossa keskellä reikä ilmastointikanavaa varten, käytetään sisäseinän ilmanvaihtoprojektissa.
Musta levy näyttää asfaltboardilta

• Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 2 muuta
  • Laddar…
U Utdelning sanoi:
Musta levy näyttää asfalttilaudoilta
Olet varmaan oikeassa, näyttää siltä kun vertaan muihin kuviin. Kuvaukset siitä, miltä se tuntuu, näyttävät myös osuvan oikeaan.

Jjajjamensans. Sytytä se tuleen, niin näet että se palaa hyvin.

• Tykkään
bearcave
  • Laddar…
Intet Intet sanoi:
Jjajjamensans. Sytytä se tuleen, niin näet että se palaa hyvin.
Jos se on asfaltsboard, kuten asfaboard, tarkoittaako se rakennusajankohtana (1980), että se sisältää todennäköisesti asbestia?

Ajattelen juuri, miten siinä tapauksessa minun pitäisi käsitellä sitä hyvin pientä jätettä, jonka sain (3 kpl 1 cm x 1,5 cm paksuja pyörylöitä halkaisijaltaan 105 mm), ja pitääkö minun muutenkin tehdä jotain nyt kun työ on valmis.

Tarvitseeko esim. todella puhdistusta, jos materiaali on edelleen seinän sisällä?

B bearcave sanoi:
Jos se on asfalttilevyä, kuten asfaboard, tarkoittaako se rakennusajankohtana (1980), että se todennäköisesti sisältää asbestia?

Mietin juuri, kuinka minun pitäisi toimia pienen jätteen käsittelyn kanssa, jonka olen saanut (3 kpl 1 cm 1,5 cm paksuja pyörylöitä, joiden halkaisija on 105 mm), ja pitäisikö minun muuten tehdä jotain nyt, kun työ on valmis.

Tarvitaanko esimerkiksi tosiaan saneerausta, jos materiaali on edelleen seinän sisällä?
Ei ei ei!
Asfabord sisältää puuta ja tervaa.
Jos sinulla on tulisija, voit mielellään hävittää palat siellä. Jos ei, laita ne roskakoriin.

Asbestiympärileikkaus saavuttaa uusia huippuja.😀

• Tykkään
bearcave
  • Laddar…
B bearcave sanoi:
Jos kyseessä on asfaltsboard, tyyppiä asfaboard, tarkoittaako se rakennusajankohdan (1980) aikana, että se todennäköisesti sisältää asbestia?

Ajattelen juuri, miten minun tulisi siinä tapauksessa toimia sen hyvin pienen jätteen käsittelyssä (3 kpl 1cm 1,5 cm paksuja pyörylöitä, joiden halkaisija on 105 mm), ja pitäisikö minun muuten tehdä jotain nyt, kun työ on valmis.

Tarvitaanko esim. todella puhdistus jos materiaali on edelleen seinän sisällä?
Asfaboard ei sisällä asbestia, voit nukkua rauhallisesti eikä sinun tarvitse huolehtia seinästä tai niistä läpivienneistä, jotka olet tehnyt siihen.

• Tykkään
Utdelning ja 2 muuta
  • Laddar…
Intet Intet sanoi:
Ei ei ei!
Asfabord sisältää puuta ja tervaa.
Jos sinulla on tulisija, voit helposti hävittää palaset siellä. Muussa tapauksessa laita ne roskakoriin.

Asbesti-säikyttely saavuttaa uusia korkeuksia.😀
Haha, helppo tulla säikytellyksi kun haluaa tehdä oikein eikä ole niin kokenut. Kiitos palautteesta 😌👍

BirgitS
B bearcave sanoi:
Talo on rakennettu vuonna 1980.
Lähes kaikki asbestin käyttö oli silloin kiellettyä. Vain muutama tuote, jossa ei ollut vaihtoehtoja, oli sallittu. Siihen aikaan oli jo useita vuosia asbestittomia liimoja, muovimattoja, kiinnitysaineita, eristeitä jne.

• Tykkään
bearcave
  • Laddar…
B bearcave sanoi:
Haha, helppo alkaa hermoilemaan, kun haluaa toimia oikein eikä ole kovin kokenut. Kiitos palautteesta 😌👍
Asbesti ei ole myrkyllistä. Se on mineraali, jolla on pienet kuidut, joita käytettiin vahvikkeena. Aivan kuten lasikuitu.
Joten "sanoinnin" miettiminen kolmen pienen palan kohdalla samalla kun kokonaiset talot ovat sen peittämiä, on vähän huvittavaa.😀

Rakennettu 1980, joten voit lopettaa lähettämisen analyysiin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.