Olen aloittamassa makuuhuoneen kunnostusta. Talo on vuodelta 1918. Katto on ”rapattu” ja katon/seinän reunat ovat pyöristetyt. Tämän yläpuolella näyttää olevan hirsiä. Olen purkanut vanhan katon laskun, joka oli yli 50 cm, ja aion tehdä tukirakenteen piilottaakseni sähköt ja asentaakseni kipsilevyt. Tätä varten haluaisin poistaa nuo pyöristetyt kulmat, koska ne vievät 5 cm.

Ehkä siinä tapauksessa voisi yhtä hyvin hakata alas rappauksen katosta? Vai onko niillä kantava merkitys? Ajattelin, vaikuttaako kantavuuteen, jos naputan alas kulmat. Äänenvaimennuksen suhteen aion sen sijaan eristää.

Terveisin

• Keskeneräinen makuuhuoneremontti, eristeet näkyvissä seinissä, avoimet kattopalkit ja johdot, sekä kaksi ovea.
  • Vanha seinä- ja kattorakenne, jossa näkyy rosoisia reunoja, vaurioitunutta rappausta ja kaksi vanhaa putkea. Kipsilevyjen puitteet osittain esillä.
  • Vanha rappaus ja rakenne purettu, esillä tiiliä ja puuta, sähköputki kulkee läpi.
Onko se ollut pannuhuone tai autotalli aiemmin?

Ei mahdotonta autotallin kanssa, katossa on vanhat loisteputkivalaisimet. Sellaista toimintaa on ollut aiemmin. Noin 60 vuotta sitten.

kattilahuone on ollut kellarissa.

Olen huomannut, että se on ns. kloasong sekä seinässä että katossa.

Mietin, pitäisikö minun:

1) jyrsiä uria kattoon piilottaakseni johdot ja sitten peittää urat ja mahdolliset vauriot kipsilaastilla. Sen jälkeen korjata ja laajapakkeloida seinät.

2) asentaa norgips flex teräsrungon ja sitten kiinnittää kipsilevyt. Vältän mieluiten toimituksen ja yleisen sähellyksen takia.

Itse kokeilisin mieluummin vaihtoehto 1), koska mielestäni on hauskaa säilyttää. Mutta ehkä ryhdyn johonkin toivottomaan?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.