18 942 lukukertaa ·
26 vastausta
19k lukukertaa
26 vastausta
Asbesti vai?
Joo, maski on tietysti välttämätön. Minä viihdyn hyvin Sundströmin puolinaamareiden kanssa sopivan suodattimen kanssa. Hyvä istuvuus ja kohtuullinen hinta (käytän vihreää maskia) ja se on mukava koko työpäivän ajan.jon_h sanoi:Olen täysin samaa mieltä kanssasi Mathias, kun katsoo niitä, jotka työskentelivät ilman minkäänlaista suojaa päivästä toiseen tehtaissa, joissa asbestipöly leijaili ilmassa kuin sumu. Silloin pääasiassa tupakoitsijat saivat ongelmia, eikä silloinkaan kaikki saaneet niitä, vaikka olisivat altistuneet useiden vuosien ajan. Asbestin vaarallisuutta liioitellaan suuresti. Mutta kyllä minä ainakin käyttäisin maskia, käytän sitä myös eristettä käsitellessäni tai kittiä hioessani. Haluan pitää huolta keuhkoistani kuin hullu..![]()
käyttää maskia koko päivän, on kuulemma myös vaarallista, jotain vettä keuhkoissa tai keuhkoedeema tai vastaavaa... Maskin kondenssi ei ollut terveellistä, joten kangasmaski sinisellä nupilla on kuulemma parempi...
Mutta minulla ei ole konkreettista faktaa....
Mutta minulla ei ole konkreettista faktaa....
En halua olla moraalisaarnaja koskien turvallisuutta. On hyvä tietää, miten ammattilaiset käsittelevät vaarallisia materiaaleja ja mitä mahdollisesti tarvitsee ajatella. Esim. puhdistus jne.
Riippumatta siitä, tekeekö sitä vain kerran, on typerää ottaa riski. Mieti jos kuolisit syöpään, joka johtuu asbestin (epävarma kirjoitusasu) altistuksesta, eikä vanhuudesta johtuvista vaivoista.
Jos käsittely on ollut huolimatonta ja pöly jää maahan, ja lapsesi juoksevat siinä kaksi päivää myöhemmin.
Kannattaa miettiä kerran tai kahdesti ennen kuin toimii.
Riippumatta siitä, tekeekö sitä vain kerran, on typerää ottaa riski. Mieti jos kuolisit syöpään, joka johtuu asbestin (epävarma kirjoitusasu) altistuksesta, eikä vanhuudesta johtuvista vaivoista.
Jos käsittely on ollut huolimatonta ja pöly jää maahan, ja lapsesi juoksevat siinä kaksi päivää myöhemmin.
Kannattaa miettiä kerran tai kahdesti ennen kuin toimii.
On hyvä artikkeli täällä rakennusaiheisella sivustolla ikkunakatoistajon_h sanoi:Olen täysin samaa mieltä kanssasi Mathias, jos katsotaan niitä, jotka työskentelivät päivästä päivään täysin ilman suojaa tehtaissa, joissa asbestipöly roikkui ilmassa kuin sumu. Silloin olivat pääasiassa tupakoitsijat, jotka saivat ongelmia, eikä silti kaikki saaneet niitä, edes monen vuoden altistuksen jälkeen. Asbestivaara on erittäin liioiteltu. Mutta olisin kuitenkin käyttänyt maskia, minulla on se jopa käytössä, kun käsittelen eristeitä tai hion tasoitetta. Olen erittäin huolissani keuhkoistani..![]()
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm
Me, jotka työskentelimme näiden tuotteiden parissa tuolloin (60-70-luvulla), emme tienneet asbestin vaaroista, ja useimmat ovat jatkaneet elämää ilman vammoja. Kuka maksaisi kaiken sen suojavarustuksen, joka on nykyään yleinen, käsineet, kypärät, kuulonsuojaimet, kasvosuojaimet jne. Kun Eterniten Lomma (muutama km asuinpaikastani) lopetti tuotannon, koko konekanta lähetettiin Etelä-Rhodesiaan (Zimbabwe) jatkamaan valmistusta. Myös muut pienet tehtaat käyttivät asbestia tuotteissaan, muun muassa kasvihuoneiden ikkunakitteihin.
Esimerkiksi Peter_K:n näyttämiä levyjä käytettiin putkiasennuksessa, laippatiivisteisiin ja kattiloihin-lämpökeskuksiin jne.
Esimerkiksi Peter_K:n näyttämiä levyjä käytettiin putkiasennuksessa, laippatiivisteisiin ja kattiloihin-lämpökeskuksiin jne.
Olettakaamme, että yksi ainoa savuke on luultavasti huomattavasti vaarallisempi kuin altistuminen hetken asbestille.MathiasS sanoi:
Ajatelkaapa muutama vuosi sitten, kun ihmiset puhdistivat kuorma-autojen/bussien ja autojen jarruja paineilmalla....uskoisitteko, että he hengittivät jotain asbestipölyä?
He eivät todennäköisesti kuolleet yhden ainoan työpäivän altistuksen vuoksi, vaan monen vuoden saman työtehtävän vuoksi.
Äitini oli 13-vuotias ja auttoi, kun he asensivat eterniittilevyjä talonsa seinille. Hän voi edelleen oikein hyvin
Ei, kyllä uskon, että se on hieman liioiteltua. Kuten sanottu, hyvästä maskista ei ole haittaa. Hanskat voi heittää pois sen jälkeen. Se riittää varmasti pitkäksi aikaa satunnaiseen altistumiseen.
/Henke
Käsittääkseni asbestista ei tarvitse hengittää paljon sisään.
Eikä se vaadi pitkäaikaista käsittelyä myöskään.
Ongelma ilmenee monien vuosien jälkeen, kun asbesti
on tarttunut keuhkoihin. Ja aiheuttaa helvetin.
Rakennustyömailla on aina "kovia" tyyppejä, jotka
mieluummin tekevät pomon ohjeiden mukaan kuin noudattavat sääntöjä.
Terveisin Putte
Eikä se vaadi pitkäaikaista käsittelyä myöskään.
Ongelma ilmenee monien vuosien jälkeen, kun asbesti
on tarttunut keuhkoihin. Ja aiheuttaa helvetin.
Rakennustyömailla on aina "kovia" tyyppejä, jotka
mieluummin tekevät pomon ohjeiden mukaan kuin noudattavat sääntöjä.
Terveisin Putte
MathiasS
Eräs kaveri kertoi minulle, että hän toimii kiinteistönhoitajana.
Mutta ehkä se on väärin??
Muuten, jarrupaloissa oli melko paljon asbestia monen vuoden ajan.
Kuvassa oleva materiaali on 99,9% varmuudella asbesti.
Olen työskennellyt asbestinpurkajana ja voin sanoa, että asbestin käsittely esimerkiksi vanhan oven, eterniittipinnan tai kylpyhuoneen rakenteissa ei aiheuta pysyviä haittoja. Vaarallista se on, kun altistuu säännöllisesti. Ne pienet pölyhiukkaset, joita ei näe ovat vaarallisia; sen sijaan silminnähtävä pöly on niin suurta, että se jää kiinni nielun värekarvoihin. Asbestin käsittely on myös vaarallisempaa tupakoitsijoille, koska heillä on vähemmän värekarvoja. Kuten joku mainitsi, altistuksen vaikutukset näkyvät usein vasta 20-30 vuoden kuluttua.
Monet ihmiset pelkäsivät asbestia kohdatessaan, toiset jopa luulivat sen olevan radioaktiivista. Asbesti on luonnollinen kivimateriaali, jota on käytetty muinaisista ajoista lähtien, koska se kestää hyvin lämpöä.
Tietysti työskenneltäessä on aina syytä suojautua pölyltä, oli se sitten asbestipölyä, betonipölyä tai eristeestä peräisin olevaa pölyä jne...
Olen työskennellyt asbestinpurkajana ja voin sanoa, että asbestin käsittely esimerkiksi vanhan oven, eterniittipinnan tai kylpyhuoneen rakenteissa ei aiheuta pysyviä haittoja. Vaarallista se on, kun altistuu säännöllisesti. Ne pienet pölyhiukkaset, joita ei näe ovat vaarallisia; sen sijaan silminnähtävä pöly on niin suurta, että se jää kiinni nielun värekarvoihin. Asbestin käsittely on myös vaarallisempaa tupakoitsijoille, koska heillä on vähemmän värekarvoja. Kuten joku mainitsi, altistuksen vaikutukset näkyvät usein vasta 20-30 vuoden kuluttua.
Monet ihmiset pelkäsivät asbestia kohdatessaan, toiset jopa luulivat sen olevan radioaktiivista. Asbesti on luonnollinen kivimateriaali, jota on käytetty muinaisista ajoista lähtien, koska se kestää hyvin lämpöä.
Tietysti työskenneltäessä on aina syytä suojautua pölyltä, oli se sitten asbestipölyä, betonipölyä tai eristeestä peräisin olevaa pölyä jne...
Se on asbesti. Ei epäilystäkään asiasta. Materiaali on nimeltään Internit, ei Eternit. Sitä käytettiin pääasiassa sisätiloihin, ja sen pinta on vihreä ja puolikova.
Niin kauan kuin se pysyy koskemattomana, ei ole vaaraa pitää sitä paikallaan. (Ei edes eterniittikatto ja samanlainen julkisivu.) Vasta kun siihen aletaan koskea, on olemassa riski, että kuidut voivat levitä. Ja koska ne ovat lyhyitä, ne kulkeutuvat helposti hengitysteihin.
Sama riski on muuten olemassa kivivillan kanssa. Se on lyhytkuituisempaa kuin lasivilla ja siksi muovataan tiukemmin valmistuksessa. Ensimmäisen sukupolven kivivilla ei ole sitä. Mutta en ole vielä nähnyt mitään hälyttävää tästä materiaalista, vaikka sekin kulkeutuu hengitysteihin esimerkiksi purkutöissä.
Niin kauan kuin se pysyy koskemattomana, ei ole vaaraa pitää sitä paikallaan. (Ei edes eterniittikatto ja samanlainen julkisivu.) Vasta kun siihen aletaan koskea, on olemassa riski, että kuidut voivat levitä. Ja koska ne ovat lyhyitä, ne kulkeutuvat helposti hengitysteihin.
Sama riski on muuten olemassa kivivillan kanssa. Se on lyhytkuituisempaa kuin lasivilla ja siksi muovataan tiukemmin valmistuksessa. Ensimmäisen sukupolven kivivilla ei ole sitä. Mutta en ole vielä nähnyt mitään hälyttävää tästä materiaalista, vaikka sekin kulkeutuu hengitysteihin esimerkiksi purkutöissä.
Artikkeli Aftonbladetissa tänään, naisesta joka hengitti isänsä haalarista peräisin olevia kuituja... Totta, se ei ehkä liity ketjun kysymykseen, mutta silti...
Aftonbladet: Isän halaukset ovat Debbien kuolema
Aftonbladet: Isän halaukset ovat Debbien kuolema
Klikkaa tästä vastataksesi