Minä yhdessä avopuolisoni ja vastasyntyneen poikamme kanssa asumme kerrostalossa, joka on rakennettu vuonna 56 tai 58, ja jossa parhaillaan vaihdetaan ulko-ovia turvaoviin. Näiden vaihtojen yhteydessä olemme alkaneet miettiä, onko olemassa riskiä, että vanhojen ovien ympärillä voisi olla asbestia, esimerkiksi eristeessä ovenkarmin ja seinän välissä, joka puretaan pois?
Onko kellään kokemuksia tästä ja tietääkö joku ehkä enemmän?
Kukaan foorumilla ei voi vastata kysymykseen, onko rakennuksessa asbestia, mutta luulen, että sinun ei pitäisi alkaa huolestua asioista turhaan. Sen sijaan kannattaa olettaa, että remonttimiehet huomauttavat työnantajalleen tai tilaajalle, jos he epäilevät, että asbestia voi olla, ja tällöin tehdään puhdistus. On olemassa työturvallisuuslaki, joka estää työntekijöitä työskentelemästä sellaisen kanssa ilman, että asiat ovat hallinnassa. Jos asbestia löydetään työn aikana, työ yleensä pysäytetään, ja tilaaja maksaa puhdistuksen, joten ei ole suurta syytä yrittää piilottaa sitä.
Heillä on vähintään yhtä suuri kiinnostus kuin sinulla, ja ehkä jopa suurempi kiinnostus olla sairastumatta, koska he tekevät tätä työtä koko ajan, kun taas sinä et.
Jos aiot huolestua ovien tiivistyksestä, voit yhtä hyvin alkaa huolestua rakennuksessa olevasta PCB:stä tai kvartsiista, sillä PCB:tä oli monissa tiivistemassoissa 50-70-luvulla, ja tämä on myös syöpää aiheuttavaa. Sitä on esiintynyt prefab-betonielementtien, ovien ja ikkunoiden saumoissa. Kvartsia löytyy monista rakennusmateriaaleista, joissa on käytetty erilaisia kiviainesosia samalla tavalla kuin esimerkiksi murskatun soran pölynä tai kaupunkien katupölynä.
Mutta ei voi koko ajan olla huolissaan, koska lopulta huoli kasvaa suuremmaksi ongelmaksi kuin riski sairastua jostakin sellaisesta materiaalista, jota aikanaan pidettiin harmittomana. Emme myöskään tiedä, mitä tänään käytämme, joka tällä hetkellä pidetään vaarattomana; ehkä se katsotaan vaaralliseksi 30 vuoden kuluttua.
Mutta pätevä arvaus on, että ovissa tai niiden ympärillä ei ole asbestia, koska yleensä tiivisteenä on ollut esimerkiksi kivivillaa, ja vanhoissa rakennuksissa tiivistys oli usein tehty pellavasta, joka saattoi olla tervattu tai puhdas ilman tervaa. Sen jälkeen reuna muurattiin normaalilla muurauslaastilla, hyvin varhaisessa kalkkilaastissa tai myöhemmässä KC-laastissa. Mikään näistä ei ole vaarallista, joten luulen, että voit olla melko rauhallinen...
Kiitos vielä niille teistä, jotka ovat antaneet asiallisia vastauksia. Mukavaa teiltä, että olette ottaneet aikaa.
Mitä tulee keskusteluun asbestihysteriasta, voin tiedottaa teille, että lääkärinä olen melko hyvin perehtynyt siihen, mitä todellisia riskejä asbestialtistus merkitsee. Riski, jota uskon monien vahvasti aliarvioivan. Odjuretsin päättely siitä, ettei tarvitse huolehtia mahdollisesta asbestialtistuksesta, koska on olemassa vaarallisempia asioita, on minulle täysin epälooginen. Miksi rokottaa itsesi ulkomaille matkustaessasi, kun on paljon suurempi riski kuolla sydänkohtaukseen? Lisäksi asbesti vaatii noin 150 henkeä vuodessa (mutta tietenkin pääasiassa ammatillisessa altistuksessa), kun taas noin 250 kuolee liikenteessä, joten erot eivät ole niin suuria kuin luulet.
Kiitos jälleen teille, jotka annoitte asiallisia vastauksia. Mukavaa, että käytitte aikaanne.
Mitä tulee keskusteluun asbestihysteriasta, voin kertoa, että lääkärinä olen melko hyvin perillä siitä, millaisia todellisia riskejä asbestialtistus tarkoittaa. Riski, jonka uskon monien aliarvioivan vakavasti. Odjuretsin perustelu siitä, että ei tarvitse huolehtia mahdollisesta asbestialtistuksesta, koska on olemassa vaarallisempia asioita, on minulle täysin epälooginen. Miksi rokottaisit itsesi, kun lähdet ulkomaille, kun on paljon todennäköisempää, että kuolit sydäninfarktiin? Lisäksi asbesti vaatii noin 150 henkeä per vuosi (mutta tietenkin erityisesti ammatillisessa altistuksessa), kun taas liikenteessä kuolee noin 250 ihmistä, joten erot eivät ole niin suuria kuin luulet.
Tietenkin on otettava riskit vakavasti, mutta samalla on oltava huolellinen arvioidessaan riskejä ja tietoinen siitä, mitä riskien kasvu todella tarkoittaa.
Tietysti ymmärrän huolenne suhteessa poikaanne, kukapa haluaisi ehdoin tahdoin altistaa lapsensa millekään, mikä voisi heitä vahingoittaa! Mutta on monia huomattavasti vaarallisempia asioita, joille hän altistuu. Toisaalta, jos olet huolissasi, voit varata hotellihuoneen, kun työ on käynnissä, ja siivota ennen kuin hän palaa kotiin. Jos siis olet edelleen huolissasi.
Vain vertailuna, reagoimmeko asbestiin liittyvässä sairaudessa kuolleiden määrään suhteessa siihen, kuinka moni kuolee COPD- tai keuhkosyöpään? Noin 5200 ihmistä kuolee vuosittain tupakoinnista johtuvaan syöpään, ja 3000 ruotsalaista kuolee KOL/COPD:hen (näistä sairastuneista 80% on tupakoijia, mikä tarkoittaa, että 600 ihmistä kuolee KOL/COPD:hen tupakoimatta, sen sijaan he ovat saattaneet asua alueilla, joissa on paljon smogia, savua tai muita ilmansaasteita....). Vain pieni vertailu asettaaksesi asiat perspektiiviin....
Hei
Onko joku, joka on kokenut tämän ja ehkä tietää enemmän?
Hans
Jos kiinteistön asunnonovet ovat paloluokiteltuja ja asennettu ennen ~1970, niissä voi olla asbestia itse ovissa. En tiedä kuitenkaan, kuinka yleistä oli asentaa paloturvallisia asunnonovia ennen. Mutta ei ole mitään riskiä, jos ovet poistetaan kokonaisina, kuten he todennäköisesti tekevät.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.