Aloin repiä alas vanhoja vinyylitapetteja keittiöstä, jotka ovat olleet siitä lähtien kun talo rakennettiin -79. Kun olin repinyt puolet keittiöstä, aloin miettiä asbestia. Tietääkö joku asiantuntija, kuinka yleistä asbestin käyttö tapetissa oli tuolloin?
 
  • Haha
Belastar
  • Laddar…
Hyvin harvinaista. Asbestin valmistus kiellettiin vaiheittain vuoteen 1977 asti ja sitä käytettiin hyvin rajoitetusti vuoteen 1982 asti, jolloin se kiellettiin kokonaan rakennusmateriaalina. Sitä käytettiin erityisesti palosuojauksena ja putkieristyksenä, mutta myös katto- ja alapohjalevyissä. Niin kauan kuin sinulla ei ole aiemmin ollut tulisijaa keittiössä, sanoisin, että riski on minimaalinen.

Tämä sanottuna ainoa tapa todella tietää on antaa analysoida, sillä paljaalla silmällä ei voi nähdä, sisältääkö jokin asbestikuituja.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Jos se olisi kotonasi, jatkaisinko repimistä vai lähettäisikö analyysin?
 
Kuva siitä, miltä se näyttää, kun tapetti on jaettu
 
  • Seinä, jonka tapetti on osittain poistettu, näyttää epätasaiselta ja paljaalta.
B Becca5 sanoi:
Kuva siitä, miltä se näyttää, kun tapetti on jaettu
 
  • Beige kipsiseinä, jossa on naulanreikiä ja joitain pinnallisia kulumia.
Kukaan ei voi nähdä kuvistasi, onko se asbestia, mutta todennäköisyys on yksi miljoonasta, että se olisi sitä.
 
  • Tykkään
zarkov ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.