Hei!

Viime vuonna, kun meidän piti laittaa uusi lattia olohuoneeseen ja eteiseen, poistimme ensin vanhan parketin (katso kuva). Sen alla oli jonkin verran kerroksia vanhoista muovimatoista, joita todennäköisesti käytettiin vaimennusmateriaalina ennen parketin asennusta. Mutta voi myös nähdä vanhan liiman, jolla muovimatot olivat kiinni, luuletteko, että se voi olla asbestia?

Emme ajatelleet sitä silloin, kun vaihdoimme lattian, vaan ajatukset ovat tulleet jälkikäteen, joten on vaikea ottaa näytettä nyt, kun olemme laittaneet uuden lattian päälle.

Jos se nyt olisi asbestia, emme kuitenkaan ole repineet irti mitään mattoa, joka olisi kiinni lattiaan, tai hioneet sitä. Se olisi varmaankin vielä pahempaa, jos siinä olisi riehuttu paljon, vai mitä luulette?

Huone, jossa lattian parketti on poistettu; vanhat muovimatot ja puulaudat näkyvät, ja huoneen reunassa on rakennusmateriaaleja auringonvalossa.

Vanhat parketti- ja muovimattojäämät, näkyvissä liimakerros, valkoinen patteri taustalla.

Huone, jossa on uusi lattia-asennus käynnissä; lattialla puulevyjä, työkalupakki ja sahanterä; vanha parketti on poistettu.
 
Niin kauan kuin se on koskematon, ei ole mitään ongelmaa, joten voit olla rauhallinen.☺
 
Andreas_kalmar sanoi:
Niin kauan kuin se on koskematon, se ei ole ongelma, joten voit olla rauhallinen.☺
Se oli myös minun ajatukseni, onhan se "joku muu", joka on repinyt matot ennen meitä, me olemme vain siirtäneet niitä... joten olisi kiva, jos emme olisi aiheuttaneet liikaa vahinkoa, jos liimassa olisi ollut asbestia!

Tyypillistä minua huolestua tällaisista asioista jälkikäteen, vahinko on oikeastaan jo tapahtunut :)
 
Pöyheltää ja katsoo, meneekö jotain lisää vastausta, ja uskaltaako joku yrittää arvata liimaa?
 
Parkettkvisten sanoi:
Puffar upp och ser om det går att få något mer svar, och om någon vågar sig på en gissning om limmet?
Ok. Liima voi olla asbestipitoista. Joissakin tapauksissa vanhat linoleummatot saattoivat sisältää kerroksen asbestia maton alapuolella, mikä kuitenkin näkyy selkeänä kerroksena harmaata/valkoista/harmaavalkoista paperimaista materiaalia, joten sekin kannattaa pitää mielessä. Se voi näyttää esimerkiksi tältä
http://www.flickriver.com/photos/asbestos_pix/4946698425/
Vain analyysinäyte voi kuitenkin antaa vastauksen, arvailut foorumilla ovat turhia ja luovat vain väärää turvallisuudentunnetta tai turhaa huolta.

Jos muovimaton jäänteet eivät olleet kiinni liimassa, niin merkittävää määrää hengitettävää pölyä ei kuitenkaan ole syntynyt, kun revin ne pois, riippumatta siitä, sisältääkö liima asbestia vai ei. Jos ette myöskään ole hioneet liimaa, ei ole syytä huoleen. Jos mattojäänteiden alla oli paperimaista materiaalia, väriltään harmaata/valkoista/harmaavalkoista, on mahdollisuus, että materiaali sisältää asbestia, ja mahdollisesti jonkin verran asbestikuituja on vapautunut, kun revin matot pois, muuten ei.
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.