Hei,
Olen remontoimassa ym. taloani 60-luvulta ja olen jo törmännyt jonkin verran asbestiin talossani, ja mitä enemmän lukee asiasta, sitä enemmän huolestuu. Sahasin tänään vanhaa ikkunalautaa lyhentääkseni sitä, ajattelematta asian kummemmin ja jälkikäteen mieleeni tuli, että ehkä siinäkin on asbestia? Onko kenelläkään aavistusta? Liitän kuvia tuhoista. Näyttäähän se tavalliselta lastulevyltä mutta lähinnä mietin pintoja.
Ok, joten ei riskiä toisin sanoen? (minulla on 3 muuta, jotka pitää lyhentää) tai ehkä kuitenkin kannattaa pelata varman päälle ja ostaa uusia hyllylevyjä?
Ikkunalautat asbestilla ovat yleensä puristettua ja kiillotettua eterniittiä (asbestisementtiä), ja ovat kivikovia kuin graniitti.
Tässä tapauksessasi vinyyli (muovi) saattaa mahdollisesti olla vinyyliasbestia (kuvio näyttää tyypilliseltä). En ole kuitenkaan koskaan kuullut, että sitä olisi käytetty laminaattina esimerkiksi ikkunalaudoissa. En kuitenkaan usko, että yllättyisin, jos niin olisi.
Kysyin omakotitalon omistajien neuvonantajalta ja sain vastauksen, että "Se on rakennettu useista kerroksista muovilla kyllästettyä paperia, joissa on melamiini-pinnoitettu pintakerros (Krantz-Jensen, 1978:37). Tila oli kilpailija Perstorpille samanlaisilla tuotteilla ja se ostettiin vuonna 1974."
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.