2 992 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Apua ulkohuoneen vaihtoehtoisen kantavan palkin mitoitukseen
Hei.
Tilata lasiterassi Willabilta. Olen saanut rakennusilmoituksen hyväksynnän kaupungin rakennusvirastolta rakentaa attefall-lasiterassi, jonka mitat ovat 4130x3318 mm. Jos asetan vielä yhden tolpan noin 600 mm reunasta, voin Willabin laskelmien mukaan käyttää 56x225 liimapuupalkkia kantopalkkina eteen (lumivyöhyke 1,5). Ongelma on vain se, että voin rakentaa vain noin 2410 mm korkeuteen takareunasta, koska asunto-osakeyhtiöni ei halua rungon nousevan puufasadin päälle (alhaalla on betonifasadi). Olin kömpelö enkä huomannut tätä yhdistyksen säännöissä, kun rakensin uuden terassini viime kesänä. Jotta saisin tämän toimimaan, minun on käytettävä 180 mm kantopalkkia etureunassa, jotta lasiterassin katto saa vielä 4 asteen kaltevuuden. Olen käyttänyt kaavaa (b/h^3)/12, jonka joku ystävällinen jäsen on aiemmin maininnut täällä, löytääkseni matalamman palkin, ja silloin liimapuupalkki, jonka mitat ovat 115x180, toimisi. Tämä kuitenkin lisää hieman työtä, koska tolpat ovat 115x115 ja minun on siksi leveyttävä niitä etureunassa saadakseni tukipintaa sivupalkkeille tolppiin. Olen vaihtoehtona pohtinut käyttää bx200 mm vaneripalkkia kantopalkkina etureunassa, jotta palkin leveyttä saisi pienennettyä. En ole kuitenkaan löytänyt mitään muuntosovellusta ja lujuusopin tietoni ovat hieman ruosteessa. Onko kenelläkään tietoa, mikä leveys minun tarvitsee?
Tilata lasiterassi Willabilta. Olen saanut rakennusilmoituksen hyväksynnän kaupungin rakennusvirastolta rakentaa attefall-lasiterassi, jonka mitat ovat 4130x3318 mm. Jos asetan vielä yhden tolpan noin 600 mm reunasta, voin Willabin laskelmien mukaan käyttää 56x225 liimapuupalkkia kantopalkkina eteen (lumivyöhyke 1,5). Ongelma on vain se, että voin rakentaa vain noin 2410 mm korkeuteen takareunasta, koska asunto-osakeyhtiöni ei halua rungon nousevan puufasadin päälle (alhaalla on betonifasadi). Olin kömpelö enkä huomannut tätä yhdistyksen säännöissä, kun rakensin uuden terassini viime kesänä. Jotta saisin tämän toimimaan, minun on käytettävä 180 mm kantopalkkia etureunassa, jotta lasiterassin katto saa vielä 4 asteen kaltevuuden. Olen käyttänyt kaavaa (b/h^3)/12, jonka joku ystävällinen jäsen on aiemmin maininnut täällä, löytääkseni matalamman palkin, ja silloin liimapuupalkki, jonka mitat ovat 115x180, toimisi. Tämä kuitenkin lisää hieman työtä, koska tolpat ovat 115x115 ja minun on siksi leveyttävä niitä etureunassa saadakseni tukipintaa sivupalkkeille tolppiin. Olen vaihtoehtona pohtinut käyttää bx200 mm vaneripalkkia kantopalkkina etureunassa, jotta palkin leveyttä saisi pienennettyä. En ole kuitenkaan löytänyt mitään muuntosovellusta ja lujuusopin tietoni ovat hieman ruosteessa. Onko kenelläkään tietoa, mikä leveys minun tarvitsee?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Aivan oikein, että voit korvata 56x225:n 115x180:lla. 180 mm on yleensä laminaattipalkkien alin korkeus. Voit hieman pienentää korkeutta halkaisemalla 165x315-palkin (sen tulee sisältää lisämerkintä "h", joka kertoo, että se on homogeeninen). Näin pääset 155 mm korkuuteen. Korkeuden vähentämisellä on kuitenkin korkea hinta. Pylväät tulisi valita siten, että ne vastaavat palkin leveyttä. On parempi asettaa pienempi pylväs kulmaan sivupalkin kannattamiseksi. En usko, että viilupalkki on vaihtoehto tässä tapauksessa (muuten erinomainen materiaali).
Hei,J justusandersson sanoi:Ho täysin oikein, että voit korvata 56x225 115x180:llä. 180 mm on yleensä alin korkeus liimapuupalkille. Voit laskea korkeutta hieman halkaisemalla 165x315 palkin (siinä tulee olla lisämerkintä "h", joka osoittaa sen olevan homogeeninen). Näin voit päästä 155 mm korkeuteen. Korkeuden vähentäminen on kuitenkin hintavaa. Pilarit tulisi valita siten, että ne vastaavat palkin leveyttä. On parempi asettaa pienempi pilari kulmaan saadaksesi tuen sivupalkille. Viilupalkki ei luultavasti ole vaihtoehto tässä tapauksessa (muuten erinomainen materiaali).
Kiitos paljon avusta
Sivupalkkien tuen osalta ajattelin ruuvattua liimattua 36x115 mm puutavaraa edestäpäin oleviin pilareihin tai kiinnittää ne tukijalkaan tai kulmaraudoilla etummaiseen tukipalkkiin. Ne eivät vaikuta kantavaan toimintaan vaan enemmän esteettisiin näkökohtiin. Verrattuna Skånska byggvarorin pulpettikehikkoon "Fira", siinä ei ole sivupalkkeja, vain yläkisko kehikon kiinnittämiseksi terassiosaan.
Viimeksi muokattu:
Joten nyt on terassihuone vihdoin tilattu ja toimitus lähestyy. Kuten aiemmin mainitsin, minun täytyy vaihtaa etummainen kantava palkki joko 90x180 tai 115x180, jotta saan korkeuden alas takareunassa. Luulen, että 90x180 liimapuupalkki riittäisi, mutta todennäköisesti valitsen 115x180 (eniten 56x225:n kaltainen ominaisuuksiltaan), jota voin kovertaa reunasta noin 50 mm, jotta sivupalkit (56x180 liimapuupalkki) mahtuvat. Tämän pitäisi toimia, koska suurin kuorma on sisemmillä pilareilla (katso liitetty kuva). Mitä luulette?
Minun täytyy myös muuttaa sivupalkit 56x180 (toimitetaan 56x225), jotta korkeus sopii uuteen kantavaan palkkiin. Kysymykseni on, tilatako uudet 56x180 palkit (näyttää olevan vain Skånska byggvarorilla) sivuille vai voinko leikata toimitetut 56x225 palkit pituussuunnassa. Tiedän, että ne eivät ole homogeenista liimapuuta, mutta toisaalta sivupalkit eivät mielestäni kanna mitään kuormaa vaan toimivat vain terassikokoonpanon ohjainten kiinnityspisteenä.
Minun täytyy myös muuttaa sivupalkit 56x180 (toimitetaan 56x225), jotta korkeus sopii uuteen kantavaan palkkiin. Kysymykseni on, tilatako uudet 56x180 palkit (näyttää olevan vain Skånska byggvarorilla) sivuille vai voinko leikata toimitetut 56x225 palkit pituussuunnassa. Tiedän, että ne eivät ole homogeenista liimapuuta, mutta toisaalta sivupalkit eivät mielestäni kanna mitään kuormaa vaan toimivat vain terassikokoonpanon ohjainten kiinnityspisteenä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mahdollisuutta irrottaa palkki tuennan kohdalla rajoittaa muun muassa se, että täytyy olla riittävästi materiaalia jäljellä kestämään siellä syntyvät leikkausvoimat. 115x180 kokoisen palkin kohdalla sen ei pitäisi olla ongelma tässä tapauksessa. Jos halkaiset ei-homogeenisen liimapuun, sinun on huomioitava huonompi jäykkyys (kimmomoduuli), mutta se on todennäköisesti riittävä huomioiden jänneväli ja kuorma.
Kiitos palautteesta
. Tarkistin dimensionointi-ohjelmalla sivustolla byggbeskrivningar.se ennen kuin esitin kysymykseni täällä foorumilla, ja laskelmien mukaan riittäisi 10 mm kannatus etummaiseen kantavaan palkkiin ulommaisille pilareille. Olin kuitenkin hieman epävarma, koska ohjelma rajoitti cc-mitan ulompien ja sisempien pilareiden välillä 600 mm:iin, mutta minun rungossani on 445 mm. Mitä tulee sivupalkkeihin, ehkä on helpointa tilata 2 kpl 56x180 Skånska byggvarorista tai tilata vielä yksi 115x180 ja saada se sahattuna kahteen osaan.
Klikkaa tästä vastataksesi