Olen valinnanvapautena enkä tiedä, mitä meidän pitäisi tehdä. Valitaanko edullisempi eklamellgolv Byggmaxilta vai kalliimpi Tarkettilta tai Kährsiltä? Lattiat ovat täsmälleen saman paksuisia ja näyttävät samanlaisilta. Onko jollakulla kokemusta??

Laitoin ByggMax-lattian edelliseen asuntoomme, enkä voi suositella sitä taloomme. Ongelma oli, että osa paloista ei ollut täysin suoria, joten lattiaan tuli helposti rakoja. Sitten mielestäni kuviokohdistus ei ollut kovin hyvä ByggMax-lattiassa.

Oliko se 14 mm lattia kahden metrin pituisina..?

Puhun heidän 15 mm tammilaminaattilattiastaan. Jasså, olivatko ne vinoja? Täytyy soittaa langolle, joka asensi sen äskettäin...Ei, se mitä ensisijaisesti mietin oli, oliko laadussa mitään eroa. Huomasitko sen?

...itse valitsisin jopa Kährsin ennen Tarketia... Olen asentanut paljon molempia, 14mm, ja henkilökohtainen kokemukseni on, että Kährs on parempi (ja helpompi asentaa). Puhumme täällä perinteisistä liimauslattioista (ei "woodlock").

JoGi

Kiitos vastauksesta! Olemme itse asiassa juuri nyt kiinnostuneita Kährsista, koska meillä on se yläkerrassa.

9 tapauksessa 10:stä hinta heijastaa laatua.
Koska kilpailu useimmilla aloilla on kovaa, on vaikea periä "ylihinta", ellei voi tarjota jotain ylimääräistä.

ByggMaxilla on useimmiten alhaiset hinnat, mutta mikä on tulos? Jos ostat esimerkiksi puutavaraa sieltä, huomaat, että joudut lajittelemaan pois noin 60 % kaikista laudoista vaurioiden ym. vuoksi.

Byggmaxin laminaattilattia on hyvä tiloissa, joissa ei ole kulumista, tai joissa ei haittaa, jos pienet palat irtoavat laminaatista tai että sovitus ei ole oikein.

Bob_the_builder
En ole samaa mieltä. Meillä on Byggmax tammi-laminaatti asunnon keittiössä. Ne pienet virheet, jotka ovat siinä lattiassa, eivät voi juuri johtua lattiasta vaan lattian asentajasta. ;)

Olen asentanut Byggmaxin öljytyn tammilaminaatin ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Edut olivat itse asiassa useampia kuin pelkkä hinta. Aluksi harkitsin Tarkettia, mutta ne näyttivät melkein lakatuilta, ei yhtään hauskaa, Kährs on liian kalliita, joten ne jäivät pois. Byggmaxin versiolla on säästetty öljyssä (ehkä siksi se on halpa), mikä sopii minulle erinomaisesti.

Asensimme parketin, siinä on paljon elämää, mitä pidämme kauniina, vaikka se pidetäänkin heikompana laatuna. Sitten vuokrasin lattianhiomakoneen ja öljysimme lattian itse laadukkaalla öljyllä. Nyt meillä on sileä öljytty lattia, joka kestää punaviinitahrat (omat kokemukset) sekä on erittäin pehmeä kävellä ja huippusievä ja siinä on paljon syvyyttä.

Huomaa, että tämä menetelmä vie enemmän aikaa, meitä oli kaksi henkeä öljyämässä ja kiillottamassa 20 tuntia.

byggherreNR1 sanoi:
Obs denna metod tar längre tid, vi var två man som oljade och polerade i 20 timmar.
Kan inte låta bli att fundera...
(Ert timpris * 2 * 20 + hyra + olja) / ytan
Det blir många kronor det.

Jag ser det som en fördel ifall golvet är färdigt när man lagt det  ;)

BoByggarn: Lasketko oman aikasi, kun rakennat :o
Hmm, siinä tapauksessa minun jo ennestään kallis talo on uskomattoman arvokas. ;)

Meidän talossamme ei ole paljon yksityiskohtia, eli hyvin pelkistettyä rajalla tyhjään, joten lattia on erittäin tärkeä ja näiden tuntien jälkeen se on itse asiassa paljon kauniimpi (mielestäni) ;D*erittäin tyytyväinen*

Lattia ja katto vaikuttavat todella paljon ulkonäköön, joten niihin voi hyvin käyttää vähän ylimääräisiä tunteja.

Lisäksi on hyvä tietää, että öljytty lattia vaatii enemmän työtä, kerran vuodessa pitää huoltoöljytä ja joka 4. vuosi öljytä ja kiillottaa.

byggherreNR1 sanoi:
BoByggarn: Lasketko oman aikasi, kun rakennat :o
Totta kai, oma aika on tärkeä tekijä tässä yhteydessä.

"Omalla ajalla" on rajansa, rakennusaika on rajallinen, ja on suunniteltava "oikea" rakennusurakoitsija "oikeaan" ajankohtaan. Ja sitten haluaa itsekin olla mukana leikissä...

Siispä lasken; Kuka voi tehdä tämän halvimmalla/parhaiten.
Rakennusurakoitsija / itse? Kuka ostaa materiaalin, jne.

Ei ole aina varmaa, että oma työ on halvinta (kyllä, ehkä rahassa mitattuna).

Toisaalta saattaa olla harkinnan arvoista, kuinka paljon "halpa vaihtoehto" oikeasti maksaa, kun se vaatii paljon jälkikäsittelyä, jotta olisit tyytyväinen.

En kuitenkaan sano, että olisit tehnyt väärin, en ollenkaan!

Bobyggaren: Vähän myöhäinen vastaus, mutta kuitenkin vastaus ;)
Toki voi pohtia hintatehokkuutta ottaen huomioon käytetyn ajan.
Ei kuitenkaan ollut vaihtoehtoa, jota pidimme parempana, koska useimmat, jotka valmistavat öljyttyä parkettia, käyttävät jonkinlaista öljyä, joka muodostaa pinnan. Voin kuvitella, että se on jonkinlainen kiinalainen puuöljy, jota he käyttävät, eli siitä tulee helposti lakattu.
Ja kun halusimme mattapinnan, joka todella koetaan öljytyksi, oli parempi tehdä se itse.

Koska keittiömme, portaat, ruokapöytä, tuolit sekä erinäiset yksityiskohdat ovat öljyttyä tammea, haluamme lattian vastaavan. Sitten jopa minä saatan ajatella meneväni liiallisuuksiin, kun poistin lakan uudesta tammijakkarasta, mutta se on toinen asia :-/

Makuasioita toisin sanoen ja lisäksi priorisoinnit ovat erilaisia.

Haluan kuitenkin väittää, että sain lattian, joka on yhtä kestävä ja helposti puhdistettava kuin kalliimpi lattia.

byggherreNR1 sanoi:
Koska keittiömme, portaat, ruokapöytä, tuolit ja erilaiset yksityiskohdat ovat öljyttyä tammea, haluamme lattian sopivan yhteen niiden kanssa. Sitten jopa minä voin ajatella meneväni liiallisuuksiin, kun poistin lakan uudesta tammituolista, mutta se on toinen asia :-/
Ah, se selittää asian!

Jos jotain arvostan, niin se on, kun asiat sopivat toisiinsa. Siinä voin jopa minä mennä monta ylimääräistä mailia, jotta se näyttäisi hyvältä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.