Hei!

Olen lukenut melko paljon viestejä tältä foorumilta, mutta en ole täysin ymmärtänyt, kuinka voin varmasti mitoittaa palkin kantavan ulkoseinän aukkoa varten. Olen ymmärtänyt, että täällä foorumilla on paljon taitavia ja asiantuntevia ihmisiä. Toivon todella, että joku voi auttaa minua. Olen yrittänyt laskea itse, mutta olen erittäin epävarma siitä, voiko tulokseni olla oikea. :S Minulla on liukuovi, joka on 3,5 metriä. Yksikerroksinen talo, jossa on kellari. Asun Göteborgissa. Moelvenin laskentaohjelman mukaan kuormitus on 14,4 kN. Liimapuun palkki, jonka mitat ovat 115x270, suositellaan. Taivutus olisi silloin 9 mm. Tilapuutteen vuoksi haluan HE-palkin. Olen laskenut Karlebo-käsikirjasta otetun kaavan mukaan saadakseni taivutuksen (f):

f=PxI3/48xExJ lasken HE100B:llä: 1400x350 potenssiin 3/48x2100000x5000=0,119cm

Voiko tämä todella pitää paikkansa??? 1 mm:n taivutus!!! Minulla on vain pari päivää ennen kuin rakentaja-apu saapuu. Tunnen pientä paniikkia :(

Toivon apua! Robert

Oletko varma lastista, noin 1.5 tonnin (utbredd?) lasti 3.5 metrin päässä kuulostaa mielestäni erittäin pieneltä lastilta.

HE100B-palkilla on vain 450cm4 inertiamomentti, spontaanisti tuntuu siltä, että se on aivan liian heikko niin pitkälle jännevälin pituudelle.

Kattokuorma on Moelvenin Palkkiohjelman mukaan:
0.9kN/m2, betonitiilet/eristys/sisäverhous
talon leveys 6m
aukko 3.5m
tämä antaa mitoitus pylväsvoiman 16,3kN (sain 14.4 eristämättömänä - virhe valinta aiemmin)
...aha...sen pitäisi tarkoittaa 32kN kattokuormaa, eikö?
uusi laskelma antaa minulle 3mm.

järkevä?

Luulen, että et käytä oikeaa kaavaa. Mutta minulla ei ole kaavakokoelmaani saatavilla, joten en voi tarkistaa, mikä oikea kaava vapaasti tuetulle ja jakautuneelle kuormalle on.

3mm ei ole kohtuullinen taipuma HE100B:lle, jonka jänneväli on 3.5m.

Sitten mietin, ottavatko tietosi huomioon lumi- ja tuulikuorman?

Viimeksi muokattu:
Luulen, että kaava on f=5xQxLxLxL / 384xExI
Tämä antaa taipuman 1.9cm, kun Q on 32kN

Kaava, jota käytät, on pistekuormalle palkin keskellä.

Mutta uskon silti, että 32kN on liian pieni kuorma niin pitkälle matkalle kuin 3.5m, kun otetaan huomioon sekä lumi että tuuli.

Viimeksi muokattu:
Mitä ymmärrän niin lastausvyöhyke 1.5(Göteborg) on laskettu mukaan.
En kuitenkaan ole selvillä siitä, mitä 16,3 kN pilarikuorma tarkoittaa.
Tulkitsen sen siten, että se on kuorma pilarilla jokaisessa palkin päässä.
Silloinhan sen pitäisi vastata 32,6 kN pistekuormaa, vai ymmärränkö kaiken väärin:x
Hmmm...20 vuotta sitten kun laskettiin tällaista:(

• Tykkään
Davjo
  • Laddar…
Mitä ymmärrän, niin lastaanvyöhyke 1.5 (Göteborg) sisältyy.
En kuitenkaan tiedä tarkkaan, mitä 16,3 kN pilarikuorma tarkoittaa.
Tulkitsen sen siten, että se on kuorma pilarille kummassakin palkin päässä.
Silloin sen pitäisi vastata 32,6 kN pistekuormaa, vai ymmärränkö väärin.
Pistekuormalla F on F/2 kummallakin pilarilla.

Täytyy kiittää, että otat aikaa Gabbe1! d^_^b

Syy siihen, että otin huomioon laajan kuorman, on se, että niin pitkällä matkalla kuin 3,5m oletin, että useat kattotuolit kuormittavat palkkia.
Jos lasketaan pistekuormalla 32kN keskellä palkkia, taipuma on yli 3 cm.

JOS 32kN on todellinen kokonaiskuorma, valitsisin esim. HE160A:n ja saan taipumaksi 5 mm.

Mutta ehdottomasti tarkistaisin tuon kuorman rakennesuunnittelijan kanssa ennen kuin tilaan palkin.

Minun täytyy olla tehnyt jonkin virheen kymmenpotensseissa, koska saan taipumaksi 3mm, en 3cm....
Minun täytyy varmaan noudattaa neuvoasi ja antaa rakennesuunnittelijan laskea koko homma.

Kiitos kuitenkin!

32000x350x350x350 / 48x21000000x450 = 3,02 cm

Mutta kuten sanottu, laskeminen jakautuneella kuormalla on lähempänä totuutta, ja jälleen kerran epäilen, että kokonaiskuorma on vain 32kN.

Hmmm....sitten se on varmaan IPE220...hitausmomentti 2772:wow:
pitäisi tulla 3mm taipuma tasaisella kuormalla JOS nyt kattokuorma on vajaa 33kN...

• Tykkään
Stensson11
  • Laddar…
Haluaisin mielelläni saman avun minäkin, olen käyttänyt online-ohjelmaa laskeakseni, minkä palkin ja pilarin minun tulisi valita korvaamaan kantava betoniseinä, joka on poistettava.

Tässä on ohjelma:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-2-planshus/

Käytin reilusti ja sain tämän raportissa:

Rakennuksen mittausraportti, sisältää talon 3D-leikkauskuvan ja teknisiä tietoja seinän poistamisesta ja tarvittavista kantopilareista.

Voisiko joku auttaa minua selvittämään, mitä teräspalkkeja voin käyttää tähän?

Sinun täytyy kertoa, mitä parametreja (pituuksia, leveyksiä ym.) olet käyttänyt. En voi päätellä sitä kuvasta niin että se täsmää.

J justusandersson sanoi:
Sinun täytyy kertoa, mitkä parametrit (pituudet, leveydet jne.) olet käyttänyt. En voi lukea sitä kuvasta niin, että se täsmää.
Hei!

Talon leveys on 7500 mm.
Aukon pituuden pitäisi olla 3800, kuten kirjoitin. Itse seinä on 3540, mutta olen laskenut mukaan myös pilarit, siksi lisäsin sen.
Lattian korkeus on 2300, mutta kirjoitin 2500, jotta olisi vähän enemmän.

Siinä pitäisi olla 2 pilaria, ja aukko pitäisi olla tasolla 1. Tasolla 2 on keittiö ja kylpyhuone, mutta keittiö muutetaan makuuhuoneeksi.

Katon kallistus on 23 astetta.

Onko tämä oikea tieto, jonka olen antanut sinulle :)

On jokin virhe laskelmassasi, jota en voi selittää, mutta jos valitset saamasi mitat, et ainakaan alikokoa. Muussa tapauksessa ehdottaisin palkille 90x360. Pilarit kestävät kuorman mainiosti, mutta se onkin minimimitat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.