14 342 lukukertaa ·
11 vastausta
14k lukukertaa
11 vastausta
Apua, käsityöläiset ovat murtaneet ja poranneet kellarin eterniittilevyjä
Hei, olemme remontoineet taloa ja putkimiehet vaihtoivat joitain putkia ja runkolinjoja. Nyt tämä on tehty, mutta he eivät olleet kovin varovaisia ja ovat rikkoneet useita katossa olevia kuitusementtilevyjä kellarissa. Pariin paikkaan he ovat tehneet uusia reikiä. He ovat myös repineet eristeitä (todennäköisesti asbestia niissäkin) useista vanhoista putkista.
Valitettavasti en ole ajatellut tätä ennen kuin paljon myöhemmin, ja minulla on ollut sekä pyykkiä että muita tavaroita siellä alhaalla.
Olenko nyt hädässä? Täytyykö kaikki vaatteet polttaa?
Mitä teen mahdolliselle rakennusmiesten jättämälle pölylle?
Pitäisikö minun ottaa alas kaikki levy, jotka ovat haljenneet tai jotenkin vaurioituneet?
Mihin voi kääntyä saadakseen ammattiapua?
Voiko mittauttaa asbestin määrän talossa jollakin tavalla?
Valitettavasti en ole ajatellut tätä ennen kuin paljon myöhemmin, ja minulla on ollut sekä pyykkiä että muita tavaroita siellä alhaalla.
Olenko nyt hädässä? Täytyykö kaikki vaatteet polttaa?
Mitä teen mahdolliselle rakennusmiesten jättämälle pölylle?
Pitäisikö minun ottaa alas kaikki levy, jotka ovat haljenneet tai jotenkin vaurioituneet?
Mihin voi kääntyä saadakseen ammattiapua?
Voiko mittauttaa asbestin määrän talossa jollakin tavalla?
Eterniittilaatat kellarin katossa? En usko, mutta jos on, ei ole riskiä pitää haljenneita levyjä paikoillaan, vaan pöly, joka vapautuu, kun niitä rikkotaan, on haitallista.
Eikö sinulla ole "sementtikäsiteltyjä" puukuitulevyjä? Joku muu tietää varmasti paremmin, mitä ne ovat nimeltään..
Eikö sinulla ole "sementtikäsiteltyjä" puukuitulevyjä? Joku muu tietää varmasti paremmin, mitä ne ovat nimeltään..
Kiitos vastauksesta! Se on eternit, tarkastusmiehen ja useiden muiden mukaan...
Pitäisikö minun vain jättää se sellaiseksi? eikö pitäisi ainakin tiivistää rikotut päät jotenkin? Maalata ne?
Pitäisikö minun vain jättää se sellaiseksi? eikö pitäisi ainakin tiivistää rikotut päät jotenkin? Maalata ne?
Ei ole mitään outoa siinä, että kellarikatossa on eterniittiä. Se on siellä, jos huonetta on käytetty pannuhuoneena. Minulla on itselläni ollut se näin talossa, nyt kaikki on poissa.
Mitä tulee asbestin riskeihin, siitä on keskusteltu aikaisemmin satayhdeksänkymmentäyksitoista kertaa, joten ehkä sitä ei tarvitse toistaa enempää.
Mitä tulee asbestin riskeihin, siitä on keskusteltu aikaisemmin satayhdeksänkymmentäyksitoista kertaa, joten ehkä sitä ei tarvitse toistaa enempää.
ok, mutta miten voin olla varma, että kuidut, jotka irtosivat työn aikana, eivät ole enää talossa? Riittääkö pelkästään siivous ja perusteellinen tuuletus?
Ja mitä teen pyykille, joka oli paikalla ja pölyyntyi? Riittääkö sen uudelleen peseminen poistamaan mahdolliset mikroskooppiset kuidut?
Ja mitä teen pyykille, joka oli paikalla ja pölyyntyi? Riittääkö sen uudelleen peseminen poistamaan mahdolliset mikroskooppiset kuidut?
Meillä on laatat melkein koko kellarissa... Joten ei vain pannuhuoneessa, vaan myös autotallissa, varastoissa, käytävissä, kodinhoitohuoneessa, wc:ssä jne. Paikoissa, joissa oleskellaan päivittäin.
Olisi mukavaa saneerata koko kellari, kuten sinä olet tehnyt. Mutta minun täytyy varmaan tarkistaa muutamia firmoja laajuuden vuoksi.
Olisi mukavaa saneerata koko kellari, kuten sinä olet tehnyt. Mutta minun täytyy varmaan tarkistaa muutamia firmoja laajuuden vuoksi.
En usko, että vähän asbestia on erittäin vaarallista. Vaarallista se on henkilölle, joka altistuu sille paljon: eli henkilölle, joka työskentelee pidemmän aikaa asbestilevyjen irrottamisen tai asbestia sisältävien (sisältäneiden) jarrujen vaihtamisen parissa.
Kuidut, jotka irtosivat, ovat varmasti yhä talossa. Todennäköisyys, että saat ongelmia tästä mikroskooppisesta määrästä asbestikuituja, on erittäin pieni.
Jos haluat siivota itse, voisi olla hyvä idea vuokrata imuri, jossa on sopivat suodattimet (oma imurisi vain levittää asbestia lisää).
Pyykin ripustaisin ulos tuulettumaan, ehkä pesisin, ja sitten se on hyvä niin.
Jos aiot ottaa apua saneeraukseen, se tulee todennäköisesti melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että ammattimaisesti asbestin kanssa työskentelevällä on paljon sääntöjä noudatettavana, sääntöjä, jotka eivät ole ihan yhtä relevantteja sille, joka tekee sen itse kerran elämässä.
Ei ole erityisen hankalaa irrottaa levyjä itse. Ota naula naulalta ja varmista, että levyt pysyvät mahdollisimman ehjinä. Varmista, että levyt ovat märkiä, jolloin pölyäminen vähenee, jos ne rikkoutuvat. Käytä kertakäyttövaatteita ja kasvomaskia. Eristä tilat, joita et aio saneerata. Tuulettaa.
Jos haluat siivota itse, voisi olla hyvä idea vuokrata imuri, jossa on sopivat suodattimet (oma imurisi vain levittää asbestia lisää).
Pyykin ripustaisin ulos tuulettumaan, ehkä pesisin, ja sitten se on hyvä niin.
Jos aiot ottaa apua saneeraukseen, se tulee todennäköisesti melko kalliiksi. Tämä johtuu siitä, että ammattimaisesti asbestin kanssa työskentelevällä on paljon sääntöjä noudatettavana, sääntöjä, jotka eivät ole ihan yhtä relevantteja sille, joka tekee sen itse kerran elämässä.
Ei ole erityisen hankalaa irrottaa levyjä itse. Ota naula naulalta ja varmista, että levyt pysyvät mahdollisimman ehjinä. Varmista, että levyt ovat märkiä, jolloin pölyäminen vähenee, jos ne rikkoutuvat. Käytä kertakäyttövaatteita ja kasvomaskia. Eristä tilat, joita et aio saneerata. Tuulettaa.
MathiasS, näin postauksesi paniikista toisessa asbesti-ketjussa... (http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/146793-asbest-i-ventilationen.html) ja varmasti analyysisi osuu oikeaan minun kohdallani.
Syynä paniikkiini on kuitenkin lähinnä se, että puolisoni, lapseni ja minä olemme olleet siellä sekaannuksessa jo muutaman kuukauden ajan. Joten luultavasti olemme jo altistuneet jonkin verran... tunnen itseni todella surkeaksi, kun en ole pitänyt tästä huolta.
Syynä paniikkiini on kuitenkin lähinnä se, että puolisoni, lapseni ja minä olemme olleet siellä sekaannuksessa jo muutaman kuukauden ajan. Joten luultavasti olemme jo altistuneet jonkin verran... tunnen itseni todella surkeaksi, kun en ole pitänyt tästä huolta.
eternitlevyt eivät ole palavia, kestävät kosteutta ja ovat kulutuskestäviä. Mieti vielä kerran ennen kuin alat purkamaan puoli taloa. Ja millä korvaisit eternitin? Kipsillä, jolla on paperipinta ja homehtuu helposti kosteissa tiloissa kuten esim. kylpyhuone, pesula, autotalli. Silloin olet hankkinut itsellesi toisen materiaalin, joka ehkä täytyy homepuhdistaa tulevaisuudessa...Volume Master sanoi:Meillä on levyt lähes koko kellarissa... Joten ne eivät ole vain pannuhuoneessa, vaan myös autotallissa, varastossa, käytävillä, pesutuvassa, vessassa, jne. Paikoissa, joissa oleskellaan päivittäin.
Olisi mukavaa puhdistaa koko kellari, kuten sinä teit. Mutta minun täytynee tutkia muutama yritys laajuuden vuoksi.
Maalaa tai tapetoi levyjen päälle sen sijaan niin riski on poissa.
gaia
Klikkaa tästä vastataksesi