Hei

Minulla on vuodelta 1965 oleva talo, jota parannan askel askeleelta. Se sijaitsee Sigtunan kunnassa. Nyt on vuorossa kylmäkäytävän eristäminen. Olen lukenut paljon vinkkejä ja neuvoja eristämisestä, mutta kokemattomuuteni vuoksi en näe, että mikään niistä oikein sopisi talooni.

Talon vieressä on suuri kylmä autotalli, yhtä pitkä kuin talo, jonka katto loivasti kalteutuu taaksepäin. En tiedä, missä järjestyksessä tai milloin asioita on muutettu, mutta jokin aiempi omistaja päätti rakentaa kylmäkäytävän/apuoven. Kylmäkäytävä ulottuu autotallin sisällä, koko talon pituisesti, ja siinä on ulko-ovi kummassakin päässä. Käytävän katto seuraa autotallin kattoa, mutta kylmäkäytävän katon ja autotallin katon välillä on 40 cm rako. Kylmäkäytävän katto on siis kalteva. Kylmäkäytävässä on 3 taloon johtavaa ovea: yksi ovi johtaa pesutupaan, josta on ovi talon muuhun osaan, yksi ovi johtaa pannuhuoneeseen (joka on itse talossa, mutta jolla on ovi vain kylmäkäytävään) ja yksi ovi johtaa pieneen "vaatekaappiin". Kylmäkäytävästä on myös rakennettu vaatehuone autotalliin, kuten pieni pullistuma, mutta sen aion poistaa.

Autotalli ei ole täysin tiivis, mutta se ei päästä läpi tuulta ja siinä on eristetty autotallin ovi. Autotallin lattia on toistaiseksi vain soraa, en voi korjata sitä ennen ensi kesää, joten maasta nousee kosteutta.

Mietin, että laittaisin eristelevyt vapaasti sisäkattoon, laittaisin höyrysulun muovikalvosta autotalliin seinää vasten, kiinnittäisin sen koolauksilla, laittaisin eristystä koolausten väliin ja sitten OSB-levyt autotalliin päin.

Kysymykseni minua viisaammille ovat:

• Kuinka paksu eriste tarvitaan? Olen ajatellut pitää käytävän lämpötilan 12-15 asteessa.
  • Minkälainen eristys olisi sopiva?
  • Tarvitsenko höyrynsulkua/kosteussulkua?
  • Onko jotain, mitä olen unohtanut ja mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota?

Kiitos etukäteen!

Valkoinen ovi, jossa on neljä ikkunaa, viereinen seinä ja pieni säilytyskomero, jossa on vaatteita, näkymä sisätilasta. Kuva autotallin sisäkatosta, jossa näkyy puisia kattopalkkeja ja roikkuva reppu valkoista seinää vasten. Vanhan autotallin sisäkuva, jossa näkyy puinen katto, valkoinen eristetty autotallin ovi, metallikisko ja röpelöiset seinät. Sisääntuloeteinen, jossa on vaatekoukkuja ja vaatekomeroita molemmilla puolilla. Taka-alalla on ovi, josta tulee luonnonvaloa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.