Duo power toimii varmasti hyvin, mutta proput, joissa on pienet siivekkeet, voivat olla vähän vaikeita aluksi kiinnittää. Ehkä se olen vain minä, joka poraa huonosti, mutta minulla oli enemmän ongelmia Fischer SX:n kanssa kuin Fischer S proppujen (että ne tietyissä rei'issä seurasivat ruuvia ympäri, vaikka aloitin ruuvaamisen propun sisällä ennen kuin se painettiin reikään). Jos ne olivatkin kiinne, ne vaikuttivat pysyvän hyvin kiinni, joten pitolujuudessa ei ole mitään vikaa.
Ohjeen mukaan kevytbetoniin pätee seuraavaa
Porataan 1mm pienemmällä läpimittaisella poralla kuin proppu
Porataan hitaasti ilman iskun käyttöä rauhallisesti
Puhdistetaan reikä pölystä, käytetään pölynimuria jne. porausjäämien poistamiseksi
Kyllä, kuten sanoin, käytän puuporaa kevytsorabetonissa. Ilman iskua on sitten itsestäänselvyys. En näe mitään syytä käyttää betoniporaa kevytsorabetonissa, koska ne on suunniteltu erityisesti iskuporaukseen. Puuporaa käytettäessä ei myöskään ole syytä pienentää poranterän kokoa, sillä poraus on tarkempi ja on pienempi riski, että poranterä liukuu sivuille ja tekee suuremman reiän kuin on tarkoitettu. Tulppauksen osalta en näe erityistä syytä puhaltaa paikkaa puhtaaksi, kunhan irtonaisia materiaaleja ei ole valtavasti ja ne eivät estä tulpaa pääsemästä pohjaan.
Nailontulppien käyttö siivekkeillä on mahdollista, mutta se on erittäin riskialtista juuri siksi, että ruuvi yleensä pyörittää tulppaa. Tämä pätee erityisesti, kun käytetään ruuvinväännintä. Tästä syystä kevytsorapohjaiset tulpat näyttävät erilaisilta, kuten esimerkiksi aiemmin mainittu Fischer GB, jossa on suuret siivekkeet. Näitä ei pyöritetä materiaalissa. TOX Ytox on kolmikulmainen ja huomattavasti suurempi kuin poran koko, mikä estää senkin pyörittämisen. Pienemmät asiat kiinnitän Essve punatulppaan, näille teen reiän vanhalla ruuvitaltalla. Tämä toimii erinomaisesti, mutta on oltava hieman varovainen, jotta niitä ei pyöritetä ruuvinvääntimellä.
* käytä edullisimpia mahdollisia poria, ne eivät ole enää käyttökelpoisia puuporaukseen muutaman reiän jälkeen kevytsorabetonissa. Tai käytä tähän tarkoitukseen omistettuja poria.
Olen kiinnittänyt Elfasysteemini, en ripustusjärjestelmä yläpuolella olevan kiskon kanssa, vaan kiskot, joissa on useita kiinnitysreikiä, täysin tavallisella täyskierrepuuruuvilla, tyyppiä 7 x 90, suoraan kevytbetoniin/slakkabetoniin ilman proppua. Hyllyt ovat maksimikuormitetut kirjoilla, kiskot ovat noin CC 450, ja ne pysyvät kuin vuori. En poraa, ruuvaan suoraan seinään. Järjestelmän asentaminen käy myös erittäin nopeasti.
Yksi yksityiskohta, jota kukaan ei tunnu ottaneen esille vielä: Asentamani kiskot (merkki Pelly) ovat olleet uppokantaisia ja olen käyttänyt uppokantaisia ruuveja. Tämä mahdollistaa, että ripustuskiskot voivat roikkua missä tahansa, välittämättä ruuvien kannoista. Tosin on nopeaa poistaa hieman metallia ripustuskiskosta, joten en halua liioitella ongelmaa. Mahdollisesti voi saada vahvemman liitoksen uppokantaruuveilla, koska metalli painautuu tiukemmin seinää vasten, kun kuormitus kasvaa ja siten enemmän voimaa siirtyy reiän ulkopuolella olevaan betoniin.
Minulla oli sama huoli kuin sinullakin, mutta olen juuri nyt asentanut niin monta hyllyä kevytsoraharkkotalooni, että se ei ole ollut ongelma! Ainoa vaikeus on, että porausreikä voi olla vaikea saada juuri siihen, mihin haluaa.
Tapa, jolla olen asentanut, on käyttää mahdollisimman monta ruuvia. Mielellään 45-65 mm ruuvit ja 5-6 mm tulpat, jotka eivät ole olleet mitään erikoisia. Joskus biltema, joskus essve.
Edelleenkään ei ole ongelmia kuormitusten kanssa. Kirjahylly on ollut täynnä hyllyjä ja kirjoja (lattiasta kattoon) ilman ongelmia. Kuten myös verstashylly, jossa on ollut pylväsporakone ja penkkinauhahiomakone
Koko tämä ketju on kuten tavallisesti aivan liian pitkä, mutta on hauskaa keskustella.
Miten TS sitten käänteleekin asioita, minun on hyvin vaikea uskoa, että kiinnitys seinään olisi se, mikä rajoittaa hyllytasojen maksimaalista kuormitusta.
Konsolit ja niiden kiinnitys kiskoihin antavat periksi ensin.
Ovatko ilmoitetut kuormat per proppu, per pystysuora kisko vai per pystysuora osio 90 cm?
Hieman out of the box: Olen asettanut monia VV-lämmittimiä ja muita raskaita esineitä kevytbetonilohkoihin vuosien varrella. Asetan sitten pystysuorat palkit, jotka seisovat lattialla ja ruuvaan/liimaan ne seinään. Voit sitten asettaa vaakasuoran palkin päälle, päihin ja ruuvata sen seinään. Käytän naulaproppeja, niin suuria Ø ruuveja kuin mahdollista rei'istä metallilistassasi ja niin pitkiä, etteivät ne tule ulos takapuolelta. Tällä ratkaisulla et saa lainkaan pystysuoria kuormia seiniin.
Kymmenen vuoden jälkeen kevytbetonitalossa minun vinkkini on: Jos kuivumisaikaa on, liimaa tulppa. Jakaa kuorman paremmin useampiin kennoihin ja ruuvin voi irrottaa ja kiertää takaisin ilman, että tulppa pyörii mukana.
Kuitenkin keittiökaappini olen asentanut tulppilla, jotka ovat samanlaisia kuin aiemmassa ketjussa: Fischer GB ja Fischer FTP. Kymmenen vuoden jälkeen ne istuvat edelleen kuin kallio.
Ikkunat ruuvasin Essve indu-prog kevytbetoniruuvilla ilman esiporausta tai tulppaa. Ei aloittelijoille, helppo kiristää liikaa. Ulko-ovessa pelkäsin, liimasin vaneripaloja ja kiristin neljä kunnollista puuruuvia. Sitten Essve indu-prog puuruuvit siihen, pysyy erinomaisesti, riippumatta siitä kuinka lujasti oveen iskee.
Kaapelikannattimet ja pienemmät painoa kantamattomat vedän nykyään puuruuvilla ilman esiporausta tai tulppaa. Pysyy hyvin eikä ole ongelmia.
Suurimmat asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota omien kokemusteni mukaan, ovat pistemäiset kuormat yhdistettynä nykäyksiin/iskuihin/tärähdyksiin. Kevytbetoni on kuin solumuovia. Yksittäinen solu ei kestä suurta kuormitusta, mutta tarpeeksi monen solun yhteistyöllä kestää melkein mitä tahansa.
Elfa-järjestelmää, kuten ketjussa, olisin liimannut nailontulpat ja käyttänyt jonkin 5mm puuruuvin tai mitä tahansa, joka sopii hyvin kiskojen ruuvinreikiin. Se kestää ikuisesti.