32 152 lukukertaa ·
63 vastausta
32k lukukertaa
63 vastausta
Apua! Elfa kevytsorassa - Paras toimintatapa

Minulla on kevytbetoniseinä, johon aion asentaa ELFA-järjestelmän.
Mikä tulppa on paras?
Fischer GB10
Fischer Duo Max
Mikä on paras kevytbetonille, mitä luulette?
Voinko liimata tulpat kiinni lisävahvuuden saamiseksi?
Mietin myös, teinkö virheen laittamalla koko kiskon. Olisiko minun pitänyt jakaa se kahteen kiskoon? Uskotteko, että pystyn sahaamaan kiskon ja ostamaan sitten lyhyemmät alemmille kahdelle hyllylle uudella kantolistalla? Tämä ainakin kaksinkertaistaisi järjestelmän painon?
Sitten tämä on epäselvää oppaassa; https://img.bygghemma.se/pfiles/elfa-laster-och-vikter__da89666e-5e99-4ef6-8cfa-6bb1e3c55f51.pdf
Onko se 85kg per kisko? Per 90cm järjestelmä? Per lista? Kestääkö järjestelmä enemmän kuormaa 60cm cc:llä?
Olen ihan pyörällä päästäni, haluan että hyllyt kestävät kunnon painoja.
Duo-max on erinomainen kiinnityslaite, mutta koska se on tarkoitettu levymateriaaleille, se on erittäin sopimaton kiinteään kevytbetoniseinääsi.
GB10 olen käyttänyt vain kerran, mutta silloin se todella pelasti minut epätavallisen huokoisessa ja hankalassa seinässä - voin kuvitella, että se sopii myös sinulle hyvin. Plugissa olevat "siivet", jotka siis leikkaavat materiaaliin, kun plugi isketään siihen, ovat kuitenkin varsin vankat, joten kevytbetonin on oltava melko pehmeää.
Kun puhut kiskosta - tarkoitatko silloin rakenteen yläosassa olevaa vaakasuuntaista ripustuskiskoa?
GB10 olen käyttänyt vain kerran, mutta silloin se todella pelasti minut epätavallisen huokoisessa ja hankalassa seinässä - voin kuvitella, että se sopii myös sinulle hyvin. Plugissa olevat "siivet", jotka siis leikkaavat materiaaliin, kun plugi isketään siihen, ovat kuitenkin varsin vankat, joten kevytbetonin on oltava melko pehmeää.
Kun puhut kiskosta - tarkoitatko silloin rakenteen yläosassa olevaa vaakasuuntaista ripustuskiskoa?
N Nyrostad sanoi:Duo-max on erinomainen kiinnitysratkaisu, mutta koska se on tarkoitettu levyille, se on erittäin sopimaton sinun kiinteään kevytbetoniseinääsi.
GB10:ä olen käyttänyt vain kerran, mutta siinä se pelasti minut erittäin huokoisessa ja hankalassa seinässä - voin kuvitella, että se sopisi sinullekin hyvin. Pluggenin "siivet", jotka siis itse leikkaavat materiaaliin kun pluggen lyödään sisään, ovat melko vankat, joten kevytbetonin on oltava melko pehmeää.
Kun puhut kiskosta - tarkoitatko silloin rakenteen yläreunassa olevaa vaakasuuntaista ripustuskiskoa?
Aivan, se vaakasuuntainen kisko. Tuntuupa tyhmältä, että Beijer myi minulle duo maxin
Paljon M6-konesruuveja pitäisi kestää paljon leikkauskuormaa.
"TURBO-tulppa FTP kevyelle betonille - Metalli.
Fischer Turbo-tulppa valmistetaan kahdessa versiossa, nailon (FTP K) ja metalli (FTP M).
Molemmissa versioissa on laajennusvapaa kiinnitys kevytbetoniin.
Molemmissa versioissa on ulkoinen kierre. Asennuksessa Turbo leikkaa kierteen kevytbetoniin ja kierretään sisään, kunnes kaulus on tasossa pohjan kanssa.
Metalliversio Turbo (FTP M) on varustettu metrisellä kierteellä.
Suositellaan käytettäväksi ohuissa kevytbetonilohkoissa ja lähellä reunaa.
Poraus Ø mm: 8
Tulppa pituus: 50
Ruuvi Ø mm: M 6"
"TURBO-tulppa FTP kevyelle betonille - Metalli.
Fischer Turbo-tulppa valmistetaan kahdessa versiossa, nailon (FTP K) ja metalli (FTP M).
Molemmissa versioissa on laajennusvapaa kiinnitys kevytbetoniin.
Molemmissa versioissa on ulkoinen kierre. Asennuksessa Turbo leikkaa kierteen kevytbetoniin ja kierretään sisään, kunnes kaulus on tasossa pohjan kanssa.
Metalliversio Turbo (FTP M) on varustettu metrisellä kierteellä.
Suositellaan käytettäväksi ohuissa kevytbetonilohkoissa ja lähellä reunaa.
Tulppa pituus: 50
Ruuvi Ø mm: M 6"
Olen kiinnittänyt erilaisia tavaroita kevytbetoniin, betoniin jne. Käytän yleensä Byggmaxin nylonproppuja ja sopivan kokoista ruuvia. 8mm proppu ja esimerkiksi 8mm 45mm ruuvi pitävät hyvin. On tärkeää käyttää hyvää betoniporaa, jotta saa siistin reiän.
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
Ymmärrän sen niin, että enimmäiskuorma on 40-85 kg per riippukisko. Riippukiskot kestävät lisäksi 30 kg extraa per ruuvi, jonka asennat, joten sinun täytyy yksinkertaisesti laskea, kuinka monta kiinnityspistettä sinulla on.
Tässä on joitakin vinkkejä ja faktoja siitä, mitä eri kiinnitykset kestävät,
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
En tiedä saanko sen läpi kiskon reiästä. Ehkä täytyy porata se? Mikä kestää parhaiten? Turbo FTP vai puukko?R RapidSledge sanoi:Paljon M6 koneruuvia pitäisi kestää paljon leikkauskuormaa.
"TURBO-puukko FTP- kevyelle betonille - Metalli.
Fischer Turbo puukko valmistetaan kahdessa versiossa nylon (FTP K) ja metalli (FTP M).
Molemmissa versioissa se on laajenematon kiinnitys kevyessä betonissa.
Se on ulkoisesti kierretty molemmissa versioissa. Asennuksen yhteydessä Turbo leikkaa kierteet kevyessä betonissa ja ruuvataan sisään kunnes kaulus on tasainen alustan kanssa.
Metalli Turbo (FTP M) on varustettu metrisellä kierteellä.
Käytetään erityisesti ohuissa kevyissä betonilohkoissa ja lähellä reunaa.
Puukon pituus: 50
Ruuvin Ø mm: M 6"
Jos poraat suoraan seinään niin..M maximm sanoi:
Tulppa tai turbo pitää luultavasti yhtä hyvin, koska ratkaisevaa on ruuvin/pultin halkaisija ja niiden määrä.
Halutaan välttää, että tulppa tai mikä tahansa valittu kiinnike pääsee liikkumaan ulospäin. Turbon etuna on, että se on jännitteetön.
Haittapuolena on, että kaikki turbo-tulpat on oltava suorassa linjassa, jotta löydät kierteet. Muovitulpat sallivat varmaankin hieman enemmän liikettä.
Osta hyvälaatuinen ruuvi/pultti.
#5 kirjoitti "Tärkeää on käyttää hyvää betoniporaa saadakseen siistin reiän." - hyvä porakone auttaa myös. Sekä reiän puhaltaminen/harjaaminen puhtaaksi.
Olemmeko varmoja, että puhumme kevytbetonista/siporexista, siitä valkoisesta tai sinisestä, jonka voi murentaa sormilla tai piirtää hyppyruudukon asfalttiin??
Täällä foorumilla on ollut tapauksia, joissa betoniaukko/muuriharkkoja on kutsuttu kevytbetoniksi, mitä ne tietysti ovat, mutta ne ovat aivan eri asioita kiinnittää.
Täällä foorumilla on ollut tapauksia, joissa betoniaukko/muuriharkkoja on kutsuttu kevytbetoniksi, mitä ne tietysti ovat, mutta ne ovat aivan eri asioita kiinnittää.