Hei.

Aiomme rakentaa aidan. Aita kiinnitetään talomme seinän vasemmalle puolelle ja sitten 95*95 tolppiin, jotka kiinnitetään 70 cm pitkiin betonipilareihin. Nyt mietimme tilannetta. Oikea osa aitaa (yhteensä 1,5 metriä) lepää kahden tällaisen betonipilarin varassa. Koska emme saa kiinnittää aitaa naapurin taloon, noin 0,7 metriä aidasta "roikkuu pilareiden ulkopuolella".

Pohdimme, kuinka saisimme tämän kohdan vakaaksi. Luuleeko joku, että se voi roikkua näin? Vai pitäisikö ottaa 95*95 tolppa ja asettaa se esimerkiksi maanpäälle naapurin seinän viereen ja kiinnittää aita siihen? Emme voi kaivaa pilaria lähemmäksi, koska naapurilla on siinä talonsa perusta (joka näkyy kuvassa).

Aita on 180 cm pitkä ja rakennetaan 28 mm syvästä puutavarasta. Se ottaa jonkin verran tuulta, mutta ei ole täysin peittävä.

Onko ideoita?

Kiitos etukäteen!
 
  • Rakennusalue, kaksi betonipaalua ruohikolla; vasemmalla seinä, oikealla naapurin seinä. Kottikärryt ja puutavaraa näkyvissä.
Aseta diagonaali vaakasuoraan aidan ulkoreunasta omaan seinään, se auttaa pitämään vastaan, kun tuuli alkaa puhaltaa.
 
F fribygg sanoi:
Aseta diagonaali vaakasuunnassa aidan ulkoreunasta omaan seinään, se auttaa pitämään vastaan kun tuulee kovaa.
Tarkoitatko jotain tällaista? Ajattelimme käyttää kolmea palkkia (punaisella) joka kulkee aitaa pitkin. Mutta että sitten myös palkit diagonaalisesti niiden vihreiden kanssa?
 
  • Rakennesuunnitelma, jossa kolme vaakasuoraa punaista palkkia ja kolme vihreää vinopalkkia ovat järjestetty tukemaan rakennetta naapuriseinää vasten.
Kiinnitä diagonaalinen korkealle siihen tolppaan, joka on kauimpana seinästäsi, ja anna tukipalkin mennä horisontaalisesti seinään.
 
F fribygg sanoi:
Kiinnitä diagonaali korkealle siihen tolppaan, joka on kauimpana seinästäsi, ja anna tukitangon kulkea seinään vaakasuorasti.
En ymmärrä vieläkään ihan tarkalleen, mitä tarkoitat. Aita, jota rakennamme, on jaettu kahteen osaan, koska siinä on ovi välissä. Punainen viiva on paikka, johon alun perin ajattelimme asettaa koolaukset. Olisiko liikaa pyydetty pieni luonnos siitä, miten ajattelet?
 
  • Rakennussuunnitelma, jossa punaiset vaakasuorat ja vihreät viistot viivat kuvaavat kahden osan aitaa, joka sisältää oven.
Aseta tukipuu alhaalta tolpan lähellä ovea ylös yläkulmaan lähellä naapuria. Tukipuu nostaa, ja sen pitäisi siksi olla asennettu siten, että se vastustaa painovoimaa. Ajattele samalla tavalla, kun teet oven, eli alhaalla saranan puolella ja ylöspäin toiselle puolelle.

Kaksi lyhyempää tukea, kuten vihreäsi mutta oikeaan suuntaan, toimivat myös.
 
Huippua, kiitos! Uskotteko, että se riittää luomaan vakautta ja että uloin osa voi silloin "roikkua ulkopuolella" niin sanotusti?
 
Se riippuu mittasuhteista, sekä pyrkimyksestä että aidasta muuten ja tarkemmasta rakenteesta. Siinä tiedän, miten tekisin, mutta minulla ei ole tarpeeksi tietoa neuvoakseni muita. Laita piirustus materiaalivalinnoilla esille, niin todennäköisesti joku muu voi vastata.
 
Silloin alla oleva piirustus on käytössä.

Mustat tolpat ovat 95*95 mm ja noin 180 cm pitkiä (ovat kiinni betonitolpissa, jotka ovat 70 cm).

Jäykisteet/koolaustolpat (punaiset) ovat 45*95 mm.

Itse aita tehdään ulkopaneelista, joka on 22 mm paksu, 180 cm pitkä ja vaihtelevia leveyksiä, joita käytämme vuorotellen (70, 95 ja 120 cm).
 
  • Rakennuksen piirustus, jossa näkyvät mustat tolpat ja punaiset tukipuut. Mitat merkitty vihreällä: 0,7 m, 0,8 m ja 1 m. Vasemmalla "Vår vägg", oikealla "Grannens vägg".
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.