Tässä tulee ensimmäinen julkaisu ensikertalaiselta remontoijalta
Olen asentamassa läpi talon kulkevaa parkettilattiaa. Pian on viimeisen vaiheen aika, johon kuuluvat eteinen ja olohuone. Se, mikä tekee minut hieman epävarmaksi, on kuinka tehdä kylpyhuoneen kynnys parhaalla tavalla.
Tällä hetkellä on vain metallikynnys ja lattiat ovat samalla tasolla. Kun parketti tulee paikoilleen, kylpyhuoneen lattia on huomattavasti alempana.
Ajatukseni on ensin liimata kiinni kapeampi lista suoraan kosteiden tilojen mattoon. Tämän listan ajattelen olevan samalla tasolla kuin parkettilattia (noin 14mm). Kun parketti on paikoillaan, kiinnitän kynnyslevyn sekä parkettia vasten että kiinni liimattua listaa vasten.
En ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa aiemmin ja olen etsinyt paljon eri keskustelufoorumeilta ilman tulosta. Kuinka te tekisitte? Mitä pitäisi ottaa huomioon, jokin erityinen liima kosteiden tilojen matolle vai riittääkö kiinnittämällä silikonilla?
Aiotko asentaa tammiovenkynnystä? Siinä tapauksessa olisin laittanut tammilistan alemman osan alle ja sitten laittanut kynnyslevyn päälle. Silikonia muovimaton kohdalle ja puuliimaa kynnykseen. Kuinka käy oven alareunassa?
Aion tehdä kaiken tammesta, sekä listan märkätilamattoa että kynnyslevyä varten.
Riittääkö, että kiinnitetään pienempi lista silikonilla ja sen jälkeen liimataan kynnyslevy siihen ja parkettilattiaan?
Vältän mielelläni poraamista, jos voin, koska lattia on betonia.
Joudun sahaamaan oven alaosasta, mutta se ei ole ongelma, koska ajattelin kuitenkin lakata kaikki ovet samalla kertaa.
Olen itse liimannut tammisen kulmalistan klinkkeriin, pysyy hyvin. Olisin varmaan jättänyt liimaamatta kynnyksen parkettiin. On hyvä, jos voit asettaa kynnyksen parketin päälle/sivulle, jos se alkaa liikkua, niin kynnys ja lista ovat kelluvia.