Nyfniken Nyfniken sanoi:
Jos menen Isoverin verkkosivuille ja klikkaan Julkisivulevyä, niin "Ilmarako puupaneelin takana" -otsikon alla lukee seuraavasti:
"Ilmastointi puupaneelin takana on yhtä tärkeää kuin muiden julkisivumateriaalien takana... Pystypaneelia asennettaessa... Tässä tapauksessa naularistikko asetetaan vaakasuoraan, mikä estää ilmarakon muodostumisen. Asentamalla pystysuuntainen rima ennen vaakasuoran naularistikon asennusta luodaan ilmarako."

Oletteko todella lukeneet asennusohjeet, kun olette rakentaneet kaikki nuo talot?
Tässä ei ole ristikkäisiä rimoja.
http://www.isover.se/sites/isover.s...etsanvisning_isover_fasadskiva_30_2016-12.pdf

• Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
Ei, mutta eikö etäisyys ole hieman pidempi kuin eristeen paksuus? :thinking:

Se antaa saman vaikutuksen.

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Ei, mutta eikö etäisyys ole jotain tuumaa pidempi kuin eristys on paksu? :thinking:

Sehän antaa saman vaikutuksen.
Ei!

Kuka ottaa vastuulleen soittaa Isoverille? :rofl:

• Tykkään
Kallebo ja 1 muu
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Ei, mutta eikö etäisyys ole joku tuuma pidempi kuin eriste on paksu? :thinking:

Se antaa saman vaikutuksen.
laitetaan koolingit myös niin että eriste pysyy paikallaan.
etäisyysholkin avulla eristettä ei puristeta, ja estää ilman kulun eristeessä

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
Mielenkiintoinen keskustelu!
Antaa kasvot sanonnalle maalata itsensä nurkkaan :)

Olen aiemmin esittänyt näkemykseni ja sen edut vaakapaneeleista.

Mutta nyt olen alkanut miettiä. :rolleyes:
Koska minulla on tuuletusta vailla oleva ns. ilmastointivintti, siellä ei ole ilmarakoa aluskatteen alla. Ja luonnollisesti tarkat kirvesmiehet ovat rakentaneet seinät erittäin tiiviiksi siellä, missä ulkoseinän Z-paneeli liittyy aluskatteeseen ja ulkogyprociin, joka toimii seinän tuulensuojana ja aluskatteena.

Hmmm, ehkä pitäisi ottaa reikäpora ja tehdä muutama tuuletusaukko ulkopaneeliin aivan katon alle, jotta kaikki kostea ilma pääsee poistumaan.
Mutta alhaalta katsottuna Z-paneelin saumojen tiiviyttä vaikuttaa riittävän. Ehkä se riittää?

• Tykkään
Kallebo ja 1 muu
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Mielenkiintoinen keskustelu! Antaa kasvot sanonnalle maalata itsensä nurkkaan :)

Olen aiemmin esittänyt näkemykseni ja edut vaakapaneelista.

Mutta nyt olen alkanut pohtia. :rolleyes: Koska minulla on tuulettamaton ns. ilmastoitu ullakko, ei siellä ole ilmarakoa aluskatteen alla. Ja luonnollisesti tarkat puusepät ovat rakentaneet seinät erittäin tiiviisti ulkoseinän Z-paneelin ja aluskatteen sekä ulkospontin liitoskohtaan, joka toimii seinien tuulensuojana.

Hmmm, ehkä minun pitäisi mennä ylös pistosahan kanssa ja tehdä vähän tuuletusreikiä ulkopaneeliin aivan katon alle, jotta kaikki kostea ilma pääsee ulos. Mutta alhaalta näkyy, kuinka tiiviit liitokset Z-paneelissa ovat. Riittäisikö se?
tiedät varmaan, missä minä seison tässä asiassa, jos olet seurannut ketjua. Minä olisin jotenkin tuulettanut yläreunassa, jos olisin sinä, se on niin helppo ratkaisu.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Älä unohda hyttysverkkoa.

En yllättyisi kovinkaan paljon, jos pystysuora spikkelauta on lost in translation suunnittelijan ja teknisen dokumentoijan välillä, joka on kirjoittanut asennusohjeet.

He tuskin ovat kirjoittaneet osan pystylaudan tarpeesta vahingossa.

• Tykkään
hul ja 1 muu
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Älä unohda hyönteisverkkoja.

En yllättyisi hirveästi, jos pystysuora piikkilauta on kadonnut käännöksessä suunnittelijan ja teknisen dokumentaation laatijan välillä, joka on kirjoittanut asennusohjeet.

He tuskin ovat kirjoittaneet pystylaudan tarpeesta vahingossa.
mitä tekemistä isoverin dokumentaatiolla on uuden tuotannon tai talon kunnostuksen kanssa?

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Älä unohda hyttysverkkoja
Juuri niin, kiitos!

Pelkkien Ø30 mm reikien poraaminen antaisi ilmaisia asuntoja tuhansille ampiaisille. Ihan kuin ne voisivat vain muuttaa sisään :p

Ehkä pitäisi tehdä pieni koereikä ja työntää kosteusmittari sisään ja katsoa, mitä tilanne on siellä pimeydessä.

H
SBH sanoi:
va har isovers dokumentation å göra med nyproduktion eller renovering av ett hus?
Loogisesti erittäin paljon, kun valitset käyttää heidän järjestelmäänsä, mistä tämä ketju suurimmaksi osaksi käsittelee, siksi otsikko "Antaako Isoversin etäisyysmansetti ilmarakoa (julkisivulevy)?"

Olet jopa itse viitannut heidän asennusdokumentaatioon ja kannattanut, että järjestelmän toimittaja tietää parhaiten.

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Kuka ottaa yhteyttä Isoveriin? :rofl:
Nyt olen lähettänyt s-postia heidän tukeensa.

Näin muuten, että he ovat osittain vastuuvapaita: "On olemassa myös seisova paneeli, jossa on peitelistat, jossa alapaneeli on vähintään 19 x 150 mm ja peitelista 22 x 150 mm. Tässä tapauksessa vaakalista on melko leveä, mikä muodostaa tuuletuskanavia peitelistan taakse, katso kuva alla."

(Miksi ihmeessä ostaa paneeli, jossa on 3 mm ero paksuudessa?)

http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering

H
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Siinä. Olen nyt lähettänyt sähköpostia heidän tukiinsa.

Huomasin muuten, että he ovat jollain tapaa vastuuvapautuneet: "On olemassa myös pystypaneeli, jossa on rimoitettu verhous ja jonka pohjapaneeli on vähintään 19 x 150 mm ja verhouspaneeli 22 x 150 mm. Tässä rimoitus on melko leveä, mikä muodostaa tuuletuskanavia verhouspaneelin taakse, katso kuva alla."

(Miksi ihmeessä joku ostaisi paneelia, jossa on 3 mm ero paksuudessa?)

[linkki]
Kyllähän vähän ilmaa kulkee verhouspaneelin takana.
Mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että tämä ei ole riittävää, vaan vapaa noin 20 mm:n ilmarako on optimaalinen.

Paljon vettä täytyy tuulettaa pois, jottei se painaudu sisään julkisivuun. Sitten voi sattua jotain, kuten kouru täyttyy liikaa, myrsky, sauma vanhenee, kiinnitys poistetaan ja unohdetaan korjata, jne jne. Silloin ilmarakon rasitukset kasvavat suureksi ja ilmanvaihtokyvyn kuivan ilman tulee olla suuri, jotta kosteus voidaan poistaa.

Nyfniken Nyfniken sanoi:
Miksi ihmeessä joku ostaisi
Se on kirjoitettu hieman huumorilla mielestäni :geek:
"Pystypaneeli on paneelilautaa, jonka mitat ovat vähintään 22 x 175 mm" he kirjoittavat.

Joten minun 22 x 120 mm Z-paneelini ei siis kelpaa?

Joten se alkaa vähän irrota nyt tämän valtavan määrän viestien jälkeen eli #267, 268 että se, mikä on esimerkiksi SBH-tyyppiselle henkilölle melkein itsestäänselvyys, on outoa, että joidenkin on vaikea hyväksyä. Eli että voi parhaalla ymmärryksellä oikeissa olosuhteissa rakentaa näillä levyillä ja etäisyyksillä ilman ylimääräisiä pystyrimoja, jos niitä ei tarvitse muista syistä. Ja täysin ilman ongelmia tai kohonneita riskejä.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.