49 626 lukukertaa ·
320 vastausta
50k lukukertaa
320 vastausta
Antaako Isoverin etäisyysholkki tuuletusvälin (julkisivulevy)?
Tässä ei ole ristikkäisiä rimoja.Nyfniken sanoi:
Jos menen Isoverin verkkosivuille ja klikkaan Julkisivulevyä, niin "Ilmarako puupaneelin takana" -otsikon alla lukee seuraavasti:
"Ilmastointi puupaneelin takana on yhtä tärkeää kuin muiden julkisivumateriaalien takana... Pystypaneelia asennettaessa... Tässä tapauksessa naularistikko asetetaan vaakasuoraan, mikä estää ilmarakon muodostumisen. Asentamalla pystysuuntainen rima ennen vaakasuoran naularistikon asennusta luodaan ilmarako."
Oletteko todella lukeneet asennusohjeet, kun olette rakentaneet kaikki nuo talot?
http://www.isover.se/sites/isover.s...etsanvisning_isover_fasadskiva_30_2016-12.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mielenkiintoinen keskustelu!
Antaa kasvot sanonnalle maalata itsensä nurkkaan
Olen aiemmin esittänyt näkemykseni ja sen edut vaakapaneeleista.
Mutta nyt olen alkanut miettiä.
Koska minulla on tuuletusta vailla oleva ns. ilmastointivintti, siellä ei ole ilmarakoa aluskatteen alla. Ja luonnollisesti tarkat kirvesmiehet ovat rakentaneet seinät erittäin tiiviiksi siellä, missä ulkoseinän Z-paneeli liittyy aluskatteeseen ja ulkogyprociin, joka toimii seinän tuulensuojana ja aluskatteena.
Hmmm, ehkä pitäisi ottaa reikäpora ja tehdä muutama tuuletusaukko ulkopaneeliin aivan katon alle, jotta kaikki kostea ilma pääsee poistumaan.
Mutta alhaalta katsottuna Z-paneelin saumojen tiiviyttä vaikuttaa riittävän. Ehkä se riittää?
Antaa kasvot sanonnalle maalata itsensä nurkkaan
Olen aiemmin esittänyt näkemykseni ja sen edut vaakapaneeleista.
Mutta nyt olen alkanut miettiä.
Koska minulla on tuuletusta vailla oleva ns. ilmastointivintti, siellä ei ole ilmarakoa aluskatteen alla. Ja luonnollisesti tarkat kirvesmiehet ovat rakentaneet seinät erittäin tiiviiksi siellä, missä ulkoseinän Z-paneeli liittyy aluskatteeseen ja ulkogyprociin, joka toimii seinän tuulensuojana ja aluskatteena.
Hmmm, ehkä pitäisi ottaa reikäpora ja tehdä muutama tuuletusaukko ulkopaneeliin aivan katon alle, jotta kaikki kostea ilma pääsee poistumaan.
Mutta alhaalta katsottuna Z-paneelin saumojen tiiviyttä vaikuttaa riittävän. Ehkä se riittää?
tiedät varmaan, missä minä seison tässä asiassa, jos olet seurannut ketjua. Minä olisin jotenkin tuulettanut yläreunassa, jos olisin sinä, se on niin helppo ratkaisu.KnockOnWood sanoi:
Mielenkiintoinen keskustelu! Antaa kasvot sanonnalle maalata itsensä nurkkaan
Olen aiemmin esittänyt näkemykseni ja edut vaakapaneelista.
Mutta nyt olen alkanut pohtia.Koska minulla on tuulettamaton ns. ilmastoitu ullakko, ei siellä ole ilmarakoa aluskatteen alla. Ja luonnollisesti tarkat puusepät ovat rakentaneet seinät erittäin tiiviisti ulkoseinän Z-paneelin ja aluskatteen sekä ulkospontin liitoskohtaan, joka toimii seinien tuulensuojana.
Hmmm, ehkä minun pitäisi mennä ylös pistosahan kanssa ja tehdä vähän tuuletusreikiä ulkopaneeliin aivan katon alle, jotta kaikki kostea ilma pääsee ulos. Mutta alhaalta näkyy, kuinka tiiviit liitokset Z-paneelissa ovat. Riittäisikö se?
Älä unohda hyttysverkkoa.
En yllättyisi kovinkaan paljon, jos pystysuora spikkelauta on lost in translation suunnittelijan ja teknisen dokumentoijan välillä, joka on kirjoittanut asennusohjeet.
He tuskin ovat kirjoittaneet osan pystylaudan tarpeesta vahingossa.
En yllättyisi kovinkaan paljon, jos pystysuora spikkelauta on lost in translation suunnittelijan ja teknisen dokumentoijan välillä, joka on kirjoittanut asennusohjeet.
He tuskin ovat kirjoittaneet osan pystylaudan tarpeesta vahingossa.
mitä tekemistä isoverin dokumentaatiolla on uuden tuotannon tai talon kunnostuksen kanssa?Nyfniken sanoi:
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Juuri niin, kiitos!Nyfniken sanoi:
Pelkkien Ø30 mm reikien poraaminen antaisi ilmaisia asuntoja tuhansille ampiaisille. Ihan kuin ne voisivat vain muuttaa sisään
Ehkä pitäisi tehdä pieni koereikä ja työntää kosteusmittari sisään ja katsoa, mitä tilanne on siellä pimeydessä.
Loogisesti erittäin paljon, kun valitset käyttää heidän järjestelmäänsä, mistä tämä ketju suurimmaksi osaksi käsittelee, siksi otsikko "Antaako Isoversin etäisyysmansetti ilmarakoa (julkisivulevy)?"SBH sanoi:
Olet jopa itse viitannut heidän asennusdokumentaatioon ja kannattanut, että järjestelmän toimittaja tietää parhaiten.
Nyt olen lähettänyt s-postia heidän tukeensa.Nyfniken sanoi:
Näin muuten, että he ovat osittain vastuuvapaita: "On olemassa myös seisova paneeli, jossa on peitelistat, jossa alapaneeli on vähintään 19 x 150 mm ja peitelista 22 x 150 mm. Tässä tapauksessa vaakalista on melko leveä, mikä muodostaa tuuletuskanavia peitelistan taakse, katso kuva alla."
(Miksi ihmeessä ostaa paneeli, jossa on 3 mm ero paksuudessa?)
http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering
Kyllähän vähän ilmaa kulkee verhouspaneelin takana.Nyfniken sanoi:
Siinä. Olen nyt lähettänyt sähköpostia heidän tukiinsa.
Huomasin muuten, että he ovat jollain tapaa vastuuvapautuneet: "On olemassa myös pystypaneeli, jossa on rimoitettu verhous ja jonka pohjapaneeli on vähintään 19 x 150 mm ja verhouspaneeli 22 x 150 mm. Tässä rimoitus on melko leveä, mikä muodostaa tuuletuskanavia verhouspaneelin taakse, katso kuva alla."
(Miksi ihmeessä joku ostaisi paneelia, jossa on 3 mm ero paksuudessa?)
[linkki]
Mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että tämä ei ole riittävää, vaan vapaa noin 20 mm:n ilmarako on optimaalinen.
Paljon vettä täytyy tuulettaa pois, jottei se painaudu sisään julkisivuun. Sitten voi sattua jotain, kuten kouru täyttyy liikaa, myrsky, sauma vanhenee, kiinnitys poistetaan ja unohdetaan korjata, jne jne. Silloin ilmarakon rasitukset kasvavat suureksi ja ilmanvaihtokyvyn kuivan ilman tulee olla suuri, jotta kosteus voidaan poistaa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Joten se alkaa vähän irrota nyt tämän valtavan määrän viestien jälkeen eli #267, 268 että se, mikä on esimerkiksi SBH-tyyppiselle henkilölle melkein itsestäänselvyys, on outoa, että joidenkin on vaikea hyväksyä. Eli että voi parhaalla ymmärryksellä oikeissa olosuhteissa rakentaa näillä levyillä ja etäisyyksillä ilman ylimääräisiä pystyrimoja, jos niitä ei tarvitse muista syistä. Ja täysin ilman ongelmia tai kohonneita riskejä.