61 878 lukukertaa ·
230 vastausta
62k lukukertaa
230 vastausta
Aloitettu autotalli horjuu
Sinä unohdat, että jokaisella kattotuella on kaksi tukipistettä, sillä se lepäähän kahdella seinällä. Joten sinun täytyy jakaa kuorma kahdella. Silloin se on 5,5 kN per tukipiste eli 550 kg.Nissens sanoi:
Kun rakensin fribbebod, minulla oli tukirimat koko rakenteen ympärillä kaikkiin suuntiin, jotta se ei liikkuisi, sitten käytin myös vinotukia kulmissa, mutta poistin vinotukia vasta sitten, kun asfaboard oli asetettu ulkopuolelle ja sitten vähitellen, kun muovitus oli tehty ja laitettiin vanerilevyt sisäpuolelle... nyt se ei liiku ollenkaan 
Kuten monet ovat maininneet, vinotukirakenteet täyttävät myös tehtävän varmistamalla, että kaikki pysyy suorassa rakentamisen aikana. Joten vaikka niitä ei tarvita, kun sisä- ja ulkoseinät ovat paikoillaan, niitä voidaan ehdottomasti tarvita aikaisemmin.
Viimeksi muokattu:
aivan, ensimmäinen asia, joka tehdään, kun seinäosa on valmis, on asettaa se paikoilleen niin, että se on suora, ja vielä parempi on mitata ristimitat ennen sen nostamista, asettaa sitten lauta 45 asteen kulmaan ja nostaa.useless sanoi:
Jos katsot uudelleen, huomaat, että TS:llä on upotettu palkki koko seinän pituudelta, joka kantaa kattotuolit. Harjakannattimet ovat sen upotetun palkin päällä. Joten, harjakannattimet eivät kanna mitään kattotuolien painoa, se on oikea johtopäätös.A AG A sanoi:
Et voi tietää paljoa rakentamisesta, jos luulet, että makaava harjakannatin yksinään voi kantaa kattotuolit…
Viimeksi muokattu:
Rakennusinsinöörinä tiedän enemmän kuin hyvin mikä pitää. Mutta kuka sanoo, että hammarbandi on sääntö, joka makaa laajalla reunalla? Mitä tapahtuu, jos käytetään neliöprofiilia sen sijaan, puuttuuko rakennuksesta sitten hammarbandi?Nissens sanoi:
Jos katsot uudelleen, TS:llä on upotettu sääntö koko seinän pituudelta, joka tukee kattoristikoita. Hammarbandit sijaitsevat upotetun säännön päällä.
Joten hammarbandi ei kanna mitään kattoristikoiden painosta, tämä on oikea johtopäätös.
Et voi tietää paljon rakentamisesta, jos luulet, että makaava hammarbandi yksinään voi kantaa kattoristikot…
TS:ssä hammarbandi muodostuu seisovasta ja makaavasta säännöstä yhdessä.
KUITENKIN, hyvin monissa tapauksissa on vain makaava sääntö hammarbandina. Kunhan se on vähintään 45x145, se kestää melkoisesti, sillä jänneväli on vain 60 cm.
Aiemmassa viestissäsi väitit myös, että ainoastaan seinäsäännöt ottavat pystysuuntaiset voimat.
Ensimmäinen kerta, kun näen jonkun kutsuvan upotettua pystysuoraa lautaa kurkihirreksi. Kaikissa näkemissäni rakenteissa kurkihirsi on ollut lauta, joka on samaan suuntaan kuin sokkeli. Kurkihirsi ottaa ensisijaisesti vastaan vaakasuuntainen liike, jotta seinä ei pullistu.A AG A sanoi:Rakennusinsinöörinä tiedän enemmän kuin hyvin, mikä pitää. Mutta kuka sanoo, että kurkihirsi on lauta, joka makaa leveä sivu alaspäin? Mitä tapahtuu, jos käyttää neliöprofiilia, eikö rakennuksessa silloin ole kurkihirsiä?
TS:ssä kurkihirsi muodostuu pystysuorasta ja makaavasta laudasta yhdessä.
KUITENKIN, hyvin monissa tapauksissa on vain makaava lauta kurkihirrenä. Niin kauan kuin se on vähintään 45x145, se kestää melko paljon, koska jänneväli on vain 60 cm.
Aikaisemmassa viestissä väitit myös, että vain seinän pystyt naulat ottavat vastaan pystysuorat voimat.
Kyllä, tietenkin pystysuorat seinänaulat kantavat kattotuolit, onko mielestäsi se outoa?
Garagessa ei ole sisäseiniä ja toinen pääty on täysin avoin, joten vakauden saavuttaminen voi olla hankalaa. Oikeastaan pitäisi laskea sivuttaisvakautta. Epäilen, että on melko yleistä, että autotallissa ja autokatoksessa on kyseenalainen sivuttaisvakaus. Se lasketaan usein yksinkertaiseksi rakennukseksi ja mahdollisesti rakennesuunnittelija ei ole harvoin mukana.
Yleinen laskentamalli on, että tuulikuorma ja vinouumavoimat vaikuttavat pitkää sivua pitkin vasemman tasolla, sitten katto toimii vaakasuuntaisena palkkina, joka siirtää kuorman päätyihin. Päädyissä on tuuliristikot, vinotukien tai levyt, jotka siirtävät kuorman perustukseen. Tämä ei toimi täällä, koska avoin pääty ei voi ottaa kuormaa. Joku muu laskentamalli on käytettävä. Lisäksi muodonmuutokset autotallin ovipuolella eivät saa olla liian suuria, sillä silloin saattaa olla ongelmia autotallin oven kanssa. Jos seinien vakauttavat yksiköt ovat lyhyitä, voi aiheutua nostavia voimia, jotka vaativat kiinnitystä.
Liitän aiheeseen liittyvän opinnäytetyön. Puuinfo ja Gyproc tarjoavat myös tietoa.
Yleinen laskentamalli on, että tuulikuorma ja vinouumavoimat vaikuttavat pitkää sivua pitkin vasemman tasolla, sitten katto toimii vaakasuuntaisena palkkina, joka siirtää kuorman päätyihin. Päädyissä on tuuliristikot, vinotukien tai levyt, jotka siirtävät kuorman perustukseen. Tämä ei toimi täällä, koska avoin pääty ei voi ottaa kuormaa. Joku muu laskentamalli on käytettävä. Lisäksi muodonmuutokset autotallin ovipuolella eivät saa olla liian suuria, sillä silloin saattaa olla ongelmia autotallin oven kanssa. Jos seinien vakauttavat yksiköt ovat lyhyitä, voi aiheutua nostavia voimia, jotka vaativat kiinnitystä.
Liitän aiheeseen liittyvän opinnäytetyön. Puuinfo ja Gyproc tarjoavat myös tietoa.
Olen (melko usein) törmännyt eri nimityksiin yläohjauspuulle kuten makuulla tai pystyssä oleva yläohjauspuu.
TS:n tapauksessa mielestäni voi sanoa, että yläohjauspuu koostuu pystysuorassa ja vaakasuorassa olevasta puutavarasta, jotka näyttävät olevan sopivissa mitoissa.
TS:n tapauksessa mielestäni voi sanoa, että yläohjauspuu koostuu pystysuorassa ja vaakasuorassa olevasta puutavarasta, jotka näyttävät olevan sopivissa mitoissa.
Kyllä, ymmärrän että se ei ole helppoa sinulle.FredrikR sanoi:
Jotain jäykkyyttä on tietenkin pystysuunnassa, mutta se tuskin kantaa mitään kattotuoleja.
Tämä on yksinkertaista fysiikkaa, joten on yllättävää, että et ymmärrä sitä.
Ajattelin lähinnä aiempia varmoja lausuntojasi.Nissens sanoi:
Hauskaa, että mainitset fysiikan, kun luulet että ts autotallin katto lepää 45x45 päällä ja että unohdit kN:n 10x liian suurella painolla.
Tsemppiä!
Tarkistin käsitteet, koska en tunnista käyttämiäsi.A AG A sanoi:Rakennusinsinöörinä tiedän varsin hyvin, mikä pitää. Mutta kuka sanoo, että hammarband on sääntö, joka on leveä puoli alaspäin? Mitä tapahtuu, jos käytetään nelikulmaista profiilia, puuttuuko rakennuksesta silloin hammarband?
TS:ssä hammarband muodostuu pystysuoresta ja vaakasuuntaisesta säännöstä yhdessä.
Kuitenkin, monissa tapauksissa on vain vaakasääntö hammarbandina. Niin kauan kuin se on vähintään 45x145, se kestää aika paljon, kun jänneväli on vain 60 cm.
Aikaisemmassa viestissäsi väitit myös, että vain seinän säännöt ottavat vastaan pystysuuntaisia voimia.
Hammarband on se, mikä lepää pystysuorien seinän sääntöjen päällä. Uppoava sääntö, jota kutsut niin kekseliäästi hammarbandiksi, on oikeastaan bärlina.
Joten, et ole tuskin rakennusinsinööri.