Nissens
hantverkare1 hantverkare1 sanoi:
Otin kuvakaappauksen kuvasta, jonka ts laittoi ensimmäiseen viestiin…….. ruksit olen tehnyt itse luovasti…..
Hauskaa, että siellä oli siis kattotuoli, jota tuki pystysuora sääntö, se jäi minulta huomaamatta, useimmissa hänen kuvissaan sitä ei ole. 🙂
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Hauskaa, että siellä oli siis kattotuoli tukemassa pystysuoralla säännöllä, se jäi minulta huomaamatta, useimmissa hänen kuvissaan sitä ei ole. 🙂
Sillä ei ole merkitystä, kun kantopalkki on olemassa. Missä tämä 45x45, josta puhut?
 
  • Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Hassua, että siellä oli kattotuoli, jota tuki pystysuora sääntö, missasin sen, useimmissa hänen kuvissaan ei ole sitä. 🙂
Toinen kuva, oikealla.
 
MultiMan
H hhallen sanoi:
On tietenkin syytä ajatella turvallisuutta rakennusvaiheessa. Vaikka julkisivun levymateriaali antaisi riittävän jäykkyyden valmiissa rakennuksessa, ei ole kovin hauskaa, jos koko roska sortuu rakentamisen aikana.

Kun puhutaan puusepästä/harrastelijasta, on se kuitenkin osa yleissivistystä ymmärtää, että on oltava jonkinlainen tuki, joka estää rakennuksen rungon kaatumisen. Ajattele vain kaikkia "Billy"-tyyppisiä hyllyjä ja vastaavia, joita ihmisillä on - etkö ole koskaan miettinyt, miksi niissä on ristituet?
Kummallista, että mainitset Billyn, yhden IKEAn klassikoista, jossa ei ole koskaan ollut ristituet, vaan se on luottanut takalevyyn. Sen sijaan Ivar, Niklas ym. käyttävät/käyttivät ristituet.
 
  • Tykkään
  • Haha
fribygg ja 4 muuta
  • Laddar…
Nissens
hantverkare1 hantverkare1 sanoi:
Sillä ei ole merkitystä, kun kantava palkki on olemassa. Missä tämä 45x45, josta puhut?
Hammarband toimii välikappaleena, mutta ei kanna itse mitään. Kun kaksi 45 mm paksua runkotolppaa risteävät, niiden kosketuspinta-ala on 45x45 mm. Tässä tapauksessa hammarband toimii välikappaleena.

Tämä ei ole mitään rakettitiedettä suoraan sanottuna.

Näyttää siltä, ettemme pääse pidemmälle, minä suosin pystyssä olevia runkotolppia kattotuolien alla, toiset eivät ilmeisesti näe siinä mitään etua. 🙂
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999 ja 1 muu
  • Laddar…
EddieHansson
Keskustelu hammarbandista vaikuttaa tarpeettomalta.
Rakenteilla oleva seinä, jossa on vaakasuoraan sijoitettuja puupalikoita ristikkorakenteessa. Kuvassa on tekstit "Barline" ja "Temporary Board".

Kuten se näyttää, upotettu sääntö riittää jakamaan painon kattotuoleista seisoville säännöille. Täysin ok ja oikea ratkaisu. Kyllä, kattotuolit voidaan asettaa keskelle seisovia sääntöjä, mutta tässä tapauksessa se ei ole tarpeen.

Ongelma on, kuten jo on todettu, ristisidosten/vahvistuksen puuttuminen leikkausvoimilta. Tämä on suuri riski täällä, vaikka ulkopuolelle onkin naulattu paneeli. Levymateriaali auttaa paljon. Mutta olisin asettanut vinotukia sopiviin osastoihin.

Shear-voimia kuvaava kaavio, jossa näkyy voima (F), siirtymä (Δx), leveys (l), alue (A) ja kulma (Θ).
 
  • Tykkään
Workingclasshero ja 2 muuta
  • Laddar…
EddieHansson
Nissens Nissens sanoi:
Hammarbandet ligger som ett mellanlägg, men bär ingenting själv.
Rakennetta voi periaatteessa pitää homogeenisena, jos se on ruuviliimattu. Mutta tässä tapauksessa se ei varmaan ole ongelma. Tokihan rakenne voi olla vahvempi, jos kattotuolin alla on suora sääntö, mutta sillä ei varmaan ole merkitystä tässä.
 
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan sanoi:
Omituista, että otat esille Billyn, yhden IKEA:n klassikoista, jossa ei koskaan ole ollut ristikkotukia, vaan se on luottanut takaosassa olevaan levyyn. Sen sijaan Ivar, Niklas ja muut hyllyt käyttävät/ovat käyttäneet ristikkotukia.
Minun virheeni, en ole koskaan omistanut Billyä (en myöskään Ivarta tai Niklasta). Luulin Billyn olevan ilman takaosalevyä, mutta olin ilmeisesti väärässä. Tarkoitin luonnollisesti kirja/varastohyllyjä ilman levyä ja otin (kuten luulin) sopivan esimerkin.
 
Nissens Nissens sanoi:
Tämä ei ole mitään rakettitiedettä suoraan sanottuna.

Emme ilmeisesti pääse pidemmälle, itse suosin pystypilareita kattotuolien alla, toiset eivät näe siinä mitään etua. 🙂
Olet niin oikeassa, ei rakettitiedettä. 👍

Ketkä eivät näe siinä etua, että se kuitenkin toimii vähintään yhtä hyvin kuin ts on tehnyt, on jotain aivan muuta.
 
Nissens
EddieHansson EddieHansson sanoi:
Keskustelu hammarbandetista vaikuttaa tarpeettomalta.
[kuva]

Näyttää siltä, että upotettu sääntö riittää jakamaan kattoristikoiden kuorman pystytolpille. Asiallinen ja oikea ratkaisu. Kyllä, kattoristikot voidaan keskittää pystytolpille, mutta tässä se ei ole tarpeen.

Ongelma, kuten on jo todettu, on vinotuen/vahvistuksen puuttuminen leikkausvoimia vastaan. Se on suuri riski täällä, vaikka ulkopintaan onkin naulattu paneeli. Levymateriaali auttaa paljon. Mutta olisin laittanut vinotukia sopiviin lokeroihin.

[kuva]
Joo, mutta se on silti vähän mielenkiintoista ymmärtää, minkälaisista voimista voi olla kyse. Tässä tapauksessa näyttäisi siltä, että kattoristikoiden jänneväli on melko suuri, joten kattoon + täyteen lumikuormaan liittyy suuria painoja.

Missä kulkee kantavan pinnan raja 45x45 mm puulle?

Ajattelen, että se ajan mittaan painuu hiukan, jos se ei ole sydänpuuta. Kyseessä pitäisi olla määrä kN.
 
Nissens Nissens sanoi:
Kyllä, mutta on kuitenkin hieman mielenkiintoista ymmärtää, millaisista voimista voi olla kyse. Näyttää siltä, että jänneväli on melko suuri kattotuoleissa tässä tapauksessa, joten kyseessä on suuria painoja kattorakenteessa + täydellinen lumikuorma.

Missä menee kantavan pinta-alan raja 45x45 mm puulle?

Ajattelen, että ajan mittaan se saattaa hieman tiivistyä, ellei kyseessä ole sydänpuu. Sen pitäisi olla tietty määrä kN.
Unohda ajatus 45x45...
Sinun täytyy tietysti katsoa kokonaisuutta.

7m näyttää levyyskohdalta.
Lumikuormavyöhyke 1,5kN/m2 (Länsi-Götanmaa), eli puolet kuormasta, jonka katto täällä (Taalainmaa, Siljanin eteläpuolella) pitäisi kestää.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
J Vos
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR sanoi:
Päästä irti ajatuksesta 45x45...
Sinun on tietenkin tarkasteltava kokonaisuutta.

Leveys näyttää olevan 7 m.
Lumikuormitusalue 1,5 kN/m2 (Västra Götaland), eli puolet siitä kuormasta, jonka katto täällä (Dalarna, Siljanin eteläpuolella) pitäisi kestää.
Nja, ei voi unohtaa, miltä rakenne näyttää.
Ok, pelkän lumen paino on siis noin 7,5x1,2=9 kN 45x45 mm:llä. Oletetaan, että katon paino on 2 tonnia samalla katon pinta-alalla, sitten voima on 11 kN 45x45 mm:llä. Tämä vastaa noin 5 katumaasturin tai 7 tavallisen henkilöauton painoa…
 
  • Haha
  • Surullinen
Mikael Karlsson4999 ja 2 muuta
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Nja, man kan ju inte släppa miten konstruktionen ser ut.
Ok, då är bara snöns tyngd ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Säg att taket väger 2ton på samma takyta, då blir kraften 11kN på 45x45mm. Det motsvarar tyngden av typ 5 SUV:ar eller 7 vanliga personbilar…
Eikö vain! Ajattele sitä yksinäistä puukuitua, joka on lähimpänä kattotuolia. KAIKKI paino on sen päällä!!!!!
 
  • Tykkään
  • Haha
Violina ja 2 muuta
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Nja, man kan ju inte släppa hur konstruktionen ser ut.
Ok, då är bara snöns tyngd ca 7,5x1,2= 9kN på 45x45mm. Säg att taket väger 2ton på samma takyta, då blir kraften 11kN på 45x45mm. Det motsvarar tyngden av typ 5 SUV:ar eller 7 vanliga personbilar…
Sinä sekoitat asioita kun alat sotkea eri autotyyppejä, varsinkin kun laskelmasi ovat vähän väärin...

11kN vastaa suurin piirtein 1100kg, eikä 11000kg.
 
  • Rakastan
perror
  • Laddar…
EddieHansson
Nissens Nissens sanoi:
45x45mm
Ei, voima jakautuu 'välipalan' avulla, jonka mainitsit aiemmin. Sinun täytyy laskea, miten se menee.
Piirros kuormituksesta rakenteessa, jossa voima leviää alaspäin ja sivuille punaisin nuolin “välikappaleen” kautta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.